Pirmajās Ražotāju dienās, kurās var iepazīties ar iespēju piedalīties iepirkumu konkursos ASV bruņotajiem spēkiem, piedalās gandrīz 100 Latvijas uzņēmumu, kas pārstāv pārtikas un būvniecības nozares, kā arī saimniecības un biroju preču piegādi.
Ražotāju dienas norisinās no 14. līdz 17. septembrim, un tajās ASV Aizsardzības loģistikas aģentūra un ASV Vispārējā dienesta administrācija informē par reģistrēšanās un dalības iespējām ASV valdības iepirkumos bruņoto spēku un civilā dienesta apgādei. Interesi par iespēju apgādāt ASV bruņotos spēkus izrādīja 97 Latvijas uzņēmumi, to vidū maizes ceptuve Lāči, Flora, Hanzas maiznīcas, Fazer maiznīcas, Pure Food, Spilva, Milda KM, Baltijas dārzeņi, Brīvais Vilnis, Matss, Cido, Saldus gaļas kombināts, Dobeles dzirnavnieks, Rīgas dzirnavnieks, Ziemeļoga, z/s Lāses, Liepājas metalurgs, Aurora Baltika, Latvijas Finieris, Dzintars, Sakret, Spodrība un citi. Neatkarīgās aptaujātie uzņēmumi atzina, ka iespējas izskatās vilinošas, taču par konkrētiem rezultātiem vēl ir pāragri spriest.
Ražotāju dienas organizē Aizsardzības un Ārlietu ministrijas sadarbībā ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru un ASV vēstniecību Latvijā. Šodien Latvijas ražotāji varēs reģistrēties 30 minūšu individuālajām konsultācijām ar ASV Aizsardzības loģistikas aģentūru un ASV Vispārējā dienesta administrāciju, kuru laikā būs iespēja prezentēt savus produktus un uzdot jautājumus par iepirkuma procedūru. Lai gan Ražotāju dienās nav vēl paredzēta konkrēta līgumu slēgšana, Latvijas amatpersonas par šā pasākuma norisi ir gandarītas.
"Esmu gandarīts, ka tiek rīkotas šādas informatīvās dienas, kas ir kā apliecinājums veiksmīgai Latvijas un ASV sadarbībai," atklājot Ražotāju dienas, vakar sacīja aizsardzības ministrs Imants Lieģis. Ministru prezidents Valdis Dombrovskis atzina, ka Ražotāju dienas ir būtiskas Latvijas ražotājiem, jo sniegs iespējas uzzināt par ASV valdības sagādes procedūrām un parādīt savu konkurētspēju cenu un kvalitātes ziņā.
ASV Aizsardzības loģistikas aģentūras direktors viceadmirālis Alans Tompsons ar atzinību raksturoja Latvijas panākumus nemilitāro kravu tranzīta nodrošināšanā un pauda interesi panākt sadarbību ar Latvijas uzņēmējiem, veicot iepirkumus ASV bruņoto spēku vajadzībām.
Gandarīts ir arī Ventspils mērs Aivars Lembergs: "Jau gandrīz divu gadu garumā esmu regulāri atgādinājis, ka mūsdienu pasaulē līdztiesīga integrācija NATO nozīmē ne tikai kopējas militāras akcijas, bet arī integrāciju šīs alianses militāri rūpnieciskajā kompleksā. Šis ir īstais brīdis Latvijas valsts varas struktūrām nepakļauties politiskām ambīcijām, aktīvi demonstrēt Latvijas ekonomiskās intereses, nepalaist sākušos procesu pašplūsmā un darīt visu, lai pirmais solis nebūtu arī pēdējais."
***
UZZIŅAI
ASV Aizsardzības loģistikas aģentūra (U. S. Defense Logistics Agency (DLA)) ir ASV valdības aģentūra, kas rīko iepirkumu konkursus nemilitārām iegādēm, tajā skaitā pārtikas precēm, celtniecības materiāliem un aprīkojumam ASV bruņoto spēku vajadzībām visā pasaulē.
ASV Vispārējā dienesta administrācija (U. S. General Services Administration) ir ASV valdības aģentūra, kas nodrošina administratīvās un telpu uzturēšanas iegādes ASV valsts institūcijām visā pasaulē.
***
VIEDOKĻI
Dana Erciņa, Spilvas tirdzniecības un mārketinga direktore:
– Pēc Ražotāju dienu sākumdaļas norises Latvijas ražotāji ir informēti par vispārīgiem principiem, kas tiek ievēroti ASV valdības iepirkumos, un Latvijas ražotāju iespējām piedalīties iepirkumu procedūrā. Pagaidām iespējas izskatās vilinošas un iespaidīgas, taču konkrētāk būs iespējams runāt pēc individuālajām pārrunām, kas paredzētas Ražotāju dienu turpinājumā. Piedalāmies Ražotāju dienās, jo iespēja kļūt par ASV valdības piegādātāju ievērojami līdzsvarotu jebkura Latvijas ražotāja darbību, īpaši ņemot vērā Latvijas iekšējā tirgus krituma apstākli.
Dagnija Dižbite, Sakret konsultante:
– Ražotāju dienās piedalāmies, jo mums, protams, interesē jaunas iespējas un jauni pasūtījumi, īpaši šajā laikā, kad iekšējā tirgū būvniecības jomā nav lielas kustības. Šī ir papildu realizācijas iespēja ar ļoti specifisku darījumu, kur neceram uz lielu apjomu, bet vairāk skatāmies kā uz izaicinājumu. Iespējamajam pasūtījumam būtu īpaši nosacījumi, kur mēs varētu vēl vairāk pilnveidot savas prasmes.
Līga Āboliņa, uzņēmuma MILDA izpilddirektore:
– Pēdējos divos gados esam veikuši lielas investīcijas jaunu iekārtu iegādē un izstrādājuši vairākus jaunus Latvijā jau iecienītus, kā arī eksportspējīgus produktus. Uzskatām, ka mūsu produktu kvalitāte un iepakojums pilnībā atbilst arī ASV armijas prasībām, tādēļ saskatām iespēju apgūt jaunus tirgus un iegūt jaunus sadarbības partnerus.
Atis Blinds, SIA Lāči mārketinga vadītājs:
– Maizes ceptuve Lāči piedalās Ražotāju dienās, jo tās pavēr jaunus tirgus un jaunas iespējas. Šobrīd notiekošais ir tikai sākums, tāpēc vēl ir pāragri spriest par konkrētu sadarbību. Turklāt jau šobrīd var paredzēt, ka sadarbības uzsākšana prasīs pārvarēt ne mazums birokrātisku šķēršļu. Tomēr ceram, ka sadarbība izveidosies.