Raidījums: Covid-19 analīžu rezultātus gaida pat piecas dienas

© SIPA/SCANPIX/LETA

Jau vairākas dienas laboratorijas darbojas tuvu to maksimālajai spēju robežai – 24 stundu laikā tiek pārbaudīts teju pusotrs tūkstotis analīžu paraugu. Tiesa, ar nepacietību gaidītie testa rezultāti līdz pacientiem ceļo ne vairs tikai divas un trīs, bet reizēm pat četras līdz piecas dienas, vēsta LTV "Panorāma".

Ja vēl pirms pāris nedēļām par pozitīvu Covid-19 analīžu rezultātu pacientam tika ziņots diennakts laikā, bet negatīva atbilde e-veselības pastkastītē iekrita maksimums divas dienas pēc analīžu nodošanas, tagad ir jāgaida ilgāk.

"Panorāmai" zināms par vairākiem gadījumiem, kad gaidītā atbilde atnākusi vien pēc četrām diennaktīm.

Nodot analīzes uz Covid-19 šobrīd var 22 Latvijas vietās. Tā ir testēšanas procesa ātrākā daļa. Kad paraugi savākti, tie jānogādā kādā no laboratorijām. Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, kas apkalpo četras Rīgas teltis, ceļu no analīžu nodošanas punkta līdz laboratorijai mēro vairākas reizes dienā.

Nākamais solis - paraugu testēšana. Kamēr nebūs pieejams lielāks reaģentu skaits, divas privātās - Gulbja un Centrālā laboratorija - kopā ar Nacionālās references laboratoriju diennaktī var pārbaudīt aptuveni 1600 paraugus, un, vērojot testēšanas dinamiku, redzams - pēdējās dienās slodze bijusi tuvu maksimālajai. Laboratorijā gan noliedz, ka tādēļ atbildes jāgaida ilgāk - vēl joprojām katrs paraugs tiekot notestēts 24 stundu, bet prioritārie - pat sešu stundu laikā.

"Augstākā prioritāte ir smagajiem pacientiem, pacientiem no intensīvās terapijas, ar pneimonijām, un arī pacientiem, kuri gaida stacionēšanu uzņemšanas nodaļās; prioritāte arī tādos perēkļos, kur vajadzīga epidemioloģiskā izmeklēšana steidzīga. Ja mēs pilnīgi redzēsim, ka būs sasniegta tā kapacitāte un kaut kādā brīdī mēs redzēsim, ka paraugi aizkavēsies tādēļ, ka laboratorija vienkārši netiek [galā], tad mēs koordinēsim trīs laboratoriju starpā," sacīja Veselības ministrijas (VM) Covid-19 laboratoriju koordinators Sergejs Ņikišins.

Pēdējais posms - rezultātu paziņošana. Tiem, ka analīzes negatīvas, vairs nezvana, bet nosūta ziņu e-veselības sistēmā. Nacionālajā veselības dienestā stāsta, ka atbildei sistēmā būtu jānonāk divu stundu laikā pēc tās saņemšanas.

"Problēmas var gadīties jebkurā no šiem posmiem. Arī šobrīd mēs esam konstatējuši, ka ir atsevišķi gadījumi, kad cilvēkiem nākas gaidīt ilgāk, un tās ir pat četras līdz piecas dienas, katra situācija ir individuāla, ir bijuši gadījumi, kad cilvēka analīzes bijušas pozitīvas, bet nav pagaidījis zvanu no SPKC. Cilvēki pieņem - "ja man ilgi nedod ziņu, un pat ja vēl nav tā rezultāta, tad jau droši vien ir negatīvs". Ja ir situācija, kad analīžu rezultātu nav ceturtajā, piektajā dienā, tad jāsazinās ar NVD klientu apkalpošanas tālruni 80001234," pauda Nacionālajā veselības dienestā.

Pēdējās nedēļās sistēmā esot veikti būtiski uzlabojumi, un atbildīgie sola, ka turpmāk maksimālais gaidīšanas laiks 48 stundas nepārsniegs. Rēķinoties ar zemu iedzīvotāju aktivitāti, svētku laikā telšu skaits un darba laiks tiks samazināts, bet, ja plūsma nemazināsies, to atjaunos esošajā formā.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais