Lai mazinātu inficēšanās ar Covid-19 risku veikalos, veikalu īpašnieki varētu vairāk kontrolēt apmeklētāju plūsmas, plānojot darba stundas dažādām pircēju grupām un ziņojot par laikiem, kad veikalā tiek aicināti, piemēram, seniori, piektdien preses konferencē mudināja Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) Infekcijas slimību riska analīzes un profilakses departamenta direktors Jurijs Perevoščikovs.
"Manā izpratnē labākais veids būtu plānot darba stundas. Pats veikals arī varētu izziņot, kad iepirkties tiek aicināti seniori," norādīja SPKC eksperts. Atsevišķi mazumtirgotāji šādu praksi piekopj jau tagad.
Raugoties uz citu valstu piemēriem, Perevoščikovs sacīja, ka viņam simpatizē tas, ka "tiek noteiktas pircēju grupas un tiek kontrolēts kopējais veikalā esošo cilvēku skaits". Viņš labprāt redzētu, ka vienlaicīgi veikalā atrodas, piemēram, desmit cilvēki, kamēr pārējie atrodas ārā, kur tiek minimizēts inficēšanās risks, it īpaši, ja tiek ievērota divu metru distance.
Perevoščikovs skaidroja, ka "temperatūras mērīšanai [tirdzniecības vietās] ir ļoti minimāls efekts, jo inficētam cilvēkam var pat nebūt paaugstināta temperatūra". Speciālists atzīmēja, ka temperatūras mērīšana veidotu drūzmēšanos pie veikala ieejas, kas savukārt varētu radīt papildus inficēšanās riskus.
Jau ziņots, ka ceturtdien Saeimā tika apstiprināti grozījumi, kas nosaka, ka brīvdienās un svētku dienās visos tirdzniecības centros, nodrošinot sociālās distancēšanās un epidemioloģiskās drošības pasākumus, darbojas tikai pārtikas veikali, preses tirdzniecības vietas, aptiekas (tai skaitā veterinārās aptiekas), vakcinācijas kabineti, optikas veikali, dzīvnieku barības veikali, ķīmiskās tīrītavas, higiēnas un saimniecības preču veikali, kā arī būvniecības un dārzkopības preču veikali.
Vienlaikus Ekonomikas ministrijas pienākumu izpildītājs, iekšlietu ministrs Sandis Ģirģens (KPV LV) izdevis rīkojumu, ar kuru noteikts pienākums tirgotājiem organizēt apmeklētāju plūsmas kontroli un nodrošināt, ka tirdzniecības vietā vienlaicīgi neatrodas ne vairāk kā viens apmeklētājs uz četriem kvadrātmetriem no tirdzniecības zāles platības.
Tāpat arī tirgotājiem jānodrošina sociālās distancēšanās pasākumi pie tirdzniecības vietas ieejas, novēršot cilvēku drūzmēšanos un nodrošinot divu metru distanci starp apmeklētājiem. EM arī aicina tirgotājus iespēju robežās rūpēties, lai pircējiem būtu iespējams ievērot divu metru distanci arī tirdzniecības vietai piegulošajās teritorijās, piemēram, autostāvvietās.