Viena no lielākajām Ķīnas aviokompānijām "Hainan Airlines" interesējusies par valstij piederošo Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" akciju iegādi, turklāt valdības kuluāros neoficiāli tiek apspriesta iespēja pārdot ķīniešiem 48% "airBaltic" daļas, šovakar ziņoja TV3 raidījums "Nekā personīga".
Pārdodot Ķīnas uzņēmumam 48% "airBaltic" daļas, valstij saglabātos 4,7%, bet pārējās akcijas, kā līdz šim, būtu "airBaltic" prezidenta un mazākuma daļu īpašnieka Bertolta Flika īpašumā. Tas ļautu kaut daļēji saglabāt nacionālās aviokompānijas statusu, tai pat laikā pasargājot valsti no tālākiem ieguldījumiem aviokompānijā, vēstīja raidījums "Nekā personīga".
Ķīnas aviokompānijas "Hainan Airlines" pārstāvjiem bijušas tikšanās ar Latvijas valdības locekļiem Rīgā un Pekinā. Skaidra sarunu rezultāta vēl nav, taču esot liela iespēja, ka savus īpašniekus Latvijas nacionālā aviokompānija mainīs pēc vēlēšanām, vēstīja raidījums.
"Nekā personīga" rīcībā nonākusi Ķīnas vēstniecības 3.sekretāra vēstule valsts iestādēm, kurā diplomāts saka: "Rīgu apmeklēs "HNA grupas" pārstāvis Eiropā Jinsongs Žangs, lai iepazītos ar investīciju iespējām Latvijā jomās, kas saistītas ar aviāciju un ostām. 2010.gada laikā kompānija ir nolēmusi iegādāties vienu no Eiropas aviokompānijām. Īpaša interese ir par kompāniju "airBaltic"."
Ķīnas investīciju grupas HNA pārstāvis Eiropā Jinsons Žangs Rīgā 29.aprīlī tikās ar ekonomikas ministru Arti Kamparu (JL), "airBaltic" vadītāju Fliku un lidostas vadītāju Krišjāni Peteru. Galvenais, kas viņu interesējis, ir iespējas iegādāties "airBaltic". Kampars izskaidrojis, ka tik vienkārši jautājumus nerisina, tie skatāmi valdībā un ka investors "airBaltic" meklējams konkursa kārtībā. Pēc mēneša premjeru Valdi Dombrovski (JL) Pekinā uzmeklējuši "HNA grupas" augstākā līmeņa menedžeri.
Dombrovskis raidījumam atzinis, ka vizītes laikā Ķīnā viņam bija saruna ar "HNA grupas" pārstāvjiem, kuri ir gan izrādījuši zināmu interesi par sadarbību ar "airBaltic", gan arī par iespējamo privatizāciju. "Attiecībā uz privatizāciju es teicu - ja šis jautājums būs dienaskārtībā, tad par to varam diskutēt, ne pašlaik," teica premjers.
Dombrovskis aicinājis ķīniešus runāt ar Fliku, jo valstij pagaidām nav nodoms savas akcijas pārdot, bet Fliks ar savām varot darīt kā vēlas.
"Kas attiecas uz mazākuma akcionāru, tad, protams, mazākuma akcionāram ir tiesības savas daļas atsavināt. Kā mēs zinām, iepriekšējais akcionārs SAS to arī ir izdarījis. Attiecībā uz valsti mēs tiešām neuzskatām, ka mums būtu jāsteidzas ar kaut kādu uzņēmumu kapitāla daļu pārdošanu, ja mēs zinām, ka vēl aizvien valstī un pasaulē ir finanšu un ekonomiskā krīze, kas nozīmē, ka arī uzņēmuma aktīvu vērtība ir zemāka, nekā varētu sagaidīt normālā tirgus situācijā," skaidro premjers.
Par to, ko ar ķīniešiem vienojies Fliks, ziņu nav, jo kompānijas prezidents šo jautājumu izskaidrot nevēlējās.
Ķīnas uzņēmumu grupas "HNA group" vērtība ir 23 miljardi ASV dolāru, un tās meitasuzņēmums ceturtā lielākā Ķīnas aviolīnija "Hainan Airlines" pēdējo gadu laikā sācis plašu ekspansiju Eiropā. Latviju "Hainan Airlines" izvēlējies kā tranzītvalsti un Rīgas lidostu, un strauji augošo kompāniju "airBaltic" kā bāzi lidojumiem uz Eiropu. Latvija savukārt iegūtu tiešo avio savienojumu ar Pekinu, kas varētu veicināt abu valstu ekonomiskās saites.
Uz jautājumu, cik lielas investīcijas "Hainan Airlines" būtu gatavs ieguldīt, atbildi gūt neizdevās, jo kompānija savu plānu komentēt nevēlējās.
Kā norādīja raidījums, pārdot "airBaltic" ir sarežģīti tādēļ, ka valstij nav īsti zināms, kas tai pieder un kas vairs nē. Ir jāvienojas ar Fliku par viņam pārdotā zīmola "airBaltic" izmantošanu un jāsaprot, ka aviokompānija spēs pastāvēt, ja pēkšņi no tās aiziet gribētu Fliks ar viņam piederošajām grāmatvedības un virszemes apkalpošanas firmām. Valsts nevar ķīniešiem savas daļas pārdot, apejot Fliku, jo viņam akcionāru līgums paredz pirmpirkuma tiesības.
"Nekā personīga" arī ziņoja, ka vasaras beigās Satiksmes ministrija saņēmusi Flika vēstuli, kurā ierosināts - vai nu valsts pārdod savas "airBaltic" akcijas Flikam vai tā nopērk Flika akcijas. Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Anrijs Matīss nenoliedz un arī neapstiprina šādas vēstules esamību.
Jautājums, kam piederēs "airBaltic", tuvākajā laikā būs jāizskata valdībā, jo ir jādod atbilde Flikam.
Dombrovskis uzskata, ka "airBaltic" vairākuma daļas vajag paturēt valsts īpašumā vismaz gadu, jo pa to laiku varētu pieaugt uzņēmuma vērtība.
Savukārt ekonomikas ministrs Kampars nav tik kategorisks. Viņš uzskata, ka patlaban liela problēma ir valsts nespēja aviācijas uzņēmumu kontrolēt un ka "airBaltic" daļu pārdošana atbrīvotu valsti no problēmām.
"Runājot par airBaltic, manuprāt, te ir divi ceļi. Viens ceļš ir tomēr optimizēt valsts pārvaldes spēju menedžēt valstij stratēģiski svarīgu uzņēmumu, kas šobrīd izskatās pilnīgi nekāda. Otrs ir mēģināt meklēt šīm kapitāla daļām investoru. Tāda lēmuma ne no vienas puses šobrīd nav," komentēja Kampars.