Televīzija dienas vidū, izklaide internetā – naktī

 
©Jānis Saliņš/ F64 Photo Agency

Vīrusa skartajās valstīs interneta patēriņš pēdējās četrās nedēļās ir audzis par 20 līdz 40 procentiem, liecina tīkla infrastruktūras ražotāja Nokia dati. Savukārt Latvijā kopš ārkārtas situācijas izsludināšanas ir būtiski pieaugusi ne tikai datu pārraide, bet arī zvanu biežums un televīzijas skatīšanās ilgums. Turklāt mainījušies arī iedzīvotāju paradumi – šobrīd ievērojami vairāk nekā iepriekš dienas vidū tiek skatīta televīzija, bet internets lietots naktīs.

Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka 99 procentiem no Latvijas mājsaimniecībām ir vismaz viens telefons - mobilais vai stacionārais. Krāsainais televizors ir 95,6 procentiem ģimeņu, bet dators tikai 72,5 procentiem mājsaimniecību. Piespiedu karantīna vai brīvprātīgā pašizolēšanās, iespējams, vajadzību pēc šīm ierīcēm būs palielinājusi.

Datoru un telefonu lieto intensīvāk

Covid-19 pandēmija mainījusi to, kā daudzas ģimenes Latvijā aizvada savas darba dienas - daļa pieaugušo strādā no mājām un arī skolēniem kopš pirmdienas mācības notiek attālināti.

SIA Latvijas mobilais telefons prezidents Juris Binde Neatkarīgajai uzsver, ka Latvijas mobilā telefona (LMT) klientu vidū pieaudzis gan zvanu skaits, gan mobilā interneta patēriņš. Pēc tīkla infrastruktūras ražotāja Nokia datiem, pasaulē vīrusa skartajās valstīs interneta patēriņš pēdējās četrās nedēļās ir audzis par 20 līdz 40 procentiem. LMT tīklā datu patēriņš savukārt palielinājies par 10 līdz 15 procentiem. Turklāt būtiski pieaudzis arī balss zvanu skaits un apjoms - LMT tīklā pat par 50 procentiem. Tāpat palielinājies pircēju skaits jauniem mobilā interneta pieslēgumiem un iekārtām attālinātam darbam un mācībām.

«Ārkārtas situācijā, kad arvien vairāk cilvēku pāriet uz attālināto darbu un mācībām no mājām, turklāt kopējas atpūtas vietā ievēro sociālo distancēšanos, šāda aktivitāte LMT mobilo sakaru tīklā ir pilnībā saprotama. Esam mobilizējuši papildu resursus, palielinot kapacitāti LMT tīkla darbības un pakalpojumu nepārtrauktības nodrošināšanai, ņemot vērā uzticamu mobilo sakaru nozīmi šādā starptautiska un nacionāla mēroga krīzes situācijā,» sacīja J. Binde.

Zvanu plūsma Tele2 tīklā ir palielinājusies par 40 procentiem, bet datu patēriņš par 20 procentiem, Neatkarīgajai uzsver Tele2 sabiedrisko attiecību vadītājs Oskars Fīrmanis. «Šobrīd Tele2 tīkls funkcionē labi, un tam ir kapacitātes rezerves, jo ir būvēts pārdomāti, lai tas spētu izturēt pietiekami lielu slodzi, ar kādu tam šobrīd un tuvākajā laikā būs jāsaskaras,» skaidroja O. Fīrmanis.

Darbs no mājām un sociālā distancēšanās tradicionālajā darba laikā kāpinājusi interneta patēriņu, jo īpaši rīta stundās, liecina arī Tet dati. «Līdz šim vislielākā interneta tīklu noslodze bija vērojama darba dienu vakaros un vienmērīgi brīvdienās, taču darbs no mājām ir palielinājis līdzšinējo interneta lietojumu tieši darba laikā - no pulksten 8.00 līdz 12.00. Vienlaikus arī vakaros interneta apjoma patēriņš vidēji kāpis par 10%, kas skaidrojams ar to, ka ārpus mājas izklaides iespējas kļuvušas ierobežotas un iedzīvotāji laiku pavada mājās.

Interneta aktivitātes pieaugums Tet tīklam pārslodzi nerada, un klientiem nav par ko uztraukties, jo datu ātrums, jauda un stabilitāte pietiks visiem. Tīkla noslodzes riskus neredzam, arī prognozējot, ka arvien palielināsies cilvēku skaits, kas strādās no mājām. Tīkla darbības jaudas esam plānojuši tā, lai tas nepieciešamības gadījumā spētu izturēt pat divkāršu vakara pīķa stundu noslodzi, kad internetu lieto lielākā daļa. Turklāt jāatceras, ka ikviens interneta fiksētais tīkls un jo īpaši optiskais tīkls spēj nodrošināt daudz lielāku stabilitāti brīžos, kad ir liels vienlaicīga pakalpojumu lietotāju skaits, kas rada zināmus izaicinājumus mobilo risinājumu tehnoloģijai,» uzsvēra Tet galvenais tehnoloģiju direktors Uldis Tatarčuks.

Skolēni tīklu nav uzkarinājuši

Neatkarīgā jau rakstīja, ka kopš pirmdienas skolas bērni mācās attālināti. «Pirmās attālinātās skolas dienas LMT tīklā bija veiksmīgas,» rezumēja J. Binde. Lielākā daļa LMT klientu lieto neierobežota interneta pieslēgumu. Savukārt sadarbībā ar IZM skolēniem, kuriem, pēc ministrijas apkopotās informācijas, nav viedierīces un interneta pieslēguma, LMT palīdzēs tehniskās iespējas nodrošināt. Tos, kuriem šīs iekārtas tiek piešķirtas, nosaka ministrija, vadoties pēc iepriekš apkopotās informācijas,» sacīja J. Binde.

Arī Tele2 tīklā attālinātās mācības norit veiksmīgi. «Interesanti, ka pirmdien - pirmajā attālinātajā skolas dienā - datu patēriņš bija pat nedaudz mazāks nekā svētdien. Tas skaidrojams ar to, ka brīvdienās daudz vairāk tiek patērēts video saturs, bet attālinātajās mācībās skolēniem video tiešraides tika izmantotas minimāli,» skaidroja O. Fīrmanis.

Trīskāršojies izklaides satura patēriņš

Tet dati liecina, ka pagājušajā nedēļā daudz vairāk izmantotas filmu, seriālu un video straumēšanas iespējas. Helio interaktīvās televīzijas dati parāda, ka televīzijas kanālu tiešraižu skatīšanās paradumi ievērojami nav mainījušies, turpretim par apmēram 20% audzis tieši arhīva, ieraksta un filmu, seriālu patēriņš. Helio iTV skatītāji pavadījuši tejut trīskārt ilgāku laiku, skatoties Shortcut piedāvājumā esošās filmas un seriālus. Interesanti, ka par trešdaļu pieaudzis to skaits, kas Helio iTV vēro datora ekrānos, kas varētu būt skaidrojams ar to, ka mājsaimniecības izmanto Helio iTV iespēju skatīties saturu uz vairākiem ekrāniem vienlaikus un ģimenes locekļi vienlaikus var skatīties katrs sev interesējošo saturu gan uz mājas televizora, gan datora, viedtālruņa vai planšetes. Turklāt, aicinot valsts ārkārtas situācijas laikā sabiedrību palikt mājās, Tet saviem Helio iTV klientiem dāvinājis plašu bezmaksas saturu - gan filmas vecākiem, gan bērnu kanālus, animācijas filmas u. c. saturu jaunākajiem skatītājiem.

LMT preses sekretāre Elīna Lidere atklāj, ka ievērojami vairāk nekā parasti šobrīd LMT viedtelevīziju skatās dienas laikā. Tajā pieejams plašs bezmaksas saturs, tajā skaitā daudz Latvijas filmu, seriālu un raidījumu gan bērniem, gan pieaugušajiem. Viņa arī uzsver, ka krīzes apstākļos ir svarīga ne tikai sociālā distancēšanās vai pašizolācija, bet arī sociāli atbildīga interneta izmantošana. Sakaru kanālu nepārtrauktība krīzes situācijās ir kritiski nepieciešama mediķiem, policistiem un citiem ārkārtas stāvoklī esošajiem dienestiem. Līdz ar to aicinu lieki netērēt resursus, ja tas nav nepieciešams.

Savukārt Amazon.com dati liecina, ka būtiski pieaugusi lietotāju aktivitāte naktīs, Itālijā pat četras reizes.

Ekrānšāviņš no avīzes