Starptautiskā lidosta "Rīga" valstī ieviestās ārkārtējās situācijas dēļ saistībā ar Covid-19 izplatības ierobežošanu apturēs investīcijas un būtiski samazinās darbinieku skaitu, informēja lidostā.
Lidostā informēja, ka Latvijā noteiktās ārkārtējās situācijas dēļ gandrīz pilnībā apturētā aviosatiksme ir likusi lidostas "Rīga" valdei apstiprināt ārkārtējus budžeta taupīšanas pasākumus - par 85% tiks samazināti visi investīciju projekti, par 60% - saimnieciskās darbības izmaksas, bet par 40% - personāla izmaksas.
Lidostas preses sekretāre Laura Karnīte aģentūrai LETA pastāstīja, ka šogad lidosta bija plānojusi investīcijas 30 miljonu eiro apmērā, tādējādi investīcijas tiks samazinātas vismaz par 25 miljoniem eiro.
Investīcijas šogad bija paredzēts ieguldīt lidlauka infrastruktūrā - kravu peronā, skrejceļa un manevrēšanas ceļu attīstībā, teritorijas apgaismojumā un citur. Tāpat investīcijas bija plānotas jaunā lidostas termināļa projektēšanā.
"Diemžēl valde ir spiesta pieņemt šādus lēmumus, jo lidostas ieņēmumi ir kritiski zemā līmenī - kopš krīzes sākuma ieņēmumu kritums ir sasniedzis 98%. Turklāt, pēc ekspertu prognozēm, aviācijas nozares atgūšanās notiks ļoti lēni un pakāpeniski. Līdz šim ierastās ceļošanas iespējas tik ātri neatgriezīsies gan vienkāršas piesardzības, gan pārvietošanās ierobežojumu, gan arī krīzes ekonomisko seku dēļ," pauda lidostā.
Vienlaikus lidostā minēja, ka kompānijas pagājušā gada un šā gada sākuma pozitīvie finanšu rezultāti īstermiņā ļauj pilnībā segt darbinieku algas un operatīvās izmaksas.
Uzņēmums kopš krīzes sākuma ir operatīvi optimizējis procesus un samazinājis izmaksas, taču pesimistiskās prognozes par aviācijas nozares atkopšanos Eiropā pēc krīzes beigām liek pieņemt vēl smagākus lēmumus. Tādēļ būtiskas izmaiņas skars arī lidostas "Rīga" personāla politiku.
Jau patlaban vairāk nekā 500 lidostas darbiniekiem ir noteikta dīkstāve, saglabājot darba samaksu, līdz valstī izsludinātā ārkārtējā stāvokļa pašreizējam beigu termiņam - 14.aprīlim.
Kopumā lidostā "Rīga" patlaban strādā 1200 darbinieku, sacīja Karnīte.
Tomēr aplēses liecina, ka uzņēmumam līdz jūnijam nāksies būtiski samazināt darbinieku skaitu, par kura apmēru valde lems, pārskatot nepieciešamos resursus un darbinieku noslodzes atbilstoši esošajai situācijai, kā arī paredzot optimālu rezervi uzņēmuma pakāpeniskai atjaunošanai pēc krīzes beigām. Šim nolūkam ir sāktas konsultācijas ar Latvijas Lidostu darbinieku arodbiedrību.
Karnīte paskaidroja, ka vēl nav izlemts, cik tieši darbinieku nāksies atlaist, bet šāds lēmums varētu tikt pieņemts šīs nedēļas laikā.
Lai darbinieku skaita samazināšana skartu iespējami mazāku cilvēku skaitu un nebūtu jāsamazina amatalgas, uzņēmuma valde, saskaņojot ar arodbiedrību, no 18.marta līdz šā gada beigām ir apturējusi visus lidostas koplīgumā paredzētos papildu pabalstus un piemaksas darbiniekiem. Pēc krīzes beigām, pie pozitīvas uzņēmuma izaugsmes, valde patur iespēju kompensēt darbiniekiem neizmaksātās piemaksas un pabalstus par šo periodu.
"Pēdējos gados lidosta "Rīga" bija viens no straujāk augošajiem aviosatiksmes mezgliem Eiropā. Šāds radikāls lēmums - būtiska darbinieku skaita samazināšana - ir pieņemts tikai pēc tam, kad visas citas izdevumu samazināšanas iespējas ir izsmeltas. Taču esošajā bezprecedenta situācijā valdes mērķis ir saglabāt uzņēmuma darbību tādā līmenī, kas, krīzei beidzoties, ļautu operatīvi atjaunot lidostas darbu. Mēs esam pārliecināti, ka tad varēsim aicināt atgriezties darbā," uzsvēra lidostas valde.
Lidosta "Rīga" arī atkārtoti aicina iekļaut ar lidostas darbību saistītās nozares īpaši atbalstāmo nozaru sarakstā, kā arī lemt par valsta atbalsta piešķiršanu, lai lidostai pietiktu resursu nodrošināt darbību šajā periodā, kā arī atjaunot darbību pilnā apmērā, krīzei noslēdzoties.
Uzņēmuma valde atgādināja, ka lidosta "Rīga" ir stratēģiski svarīgs transporta mezgls, kuram ir būtiska nozīme un ietekme uz valsts ekonomiku kopumā, un ir svarīgi nodrošināt uzņēmuma spēju atjaunot darbību pēc krīzes beigām.
Jau ziņots, ka līdz ar ārkārtējās situācijas pasludināšanu Latvijā ir aizliegti starptautiskie pasažieru lidojumi un līdz ar to lidosta "Rīga" strādā minimālā apjomā - notiek vien atsevišķi kravu lidojumi un repatriācijas reisi tautiešu atgriešanai Latvijā.
Pagājušajā gadā lidosta "Rīga" apkalpoja 7,798 miljonus pasažieru, kas ir par 10,5% vairāk nekā 2018.gadā.
Starptautiskā lidosta "Rīga" ir lielākais aviosatiksmes mezgls Baltijas valstīs. No lidostas "Rīga" ziemas sezonā iespējams doties uz vairāk nekā 70, bet vasaras sezonā - uz vairāk nekā 100 galamērķiem, ko nodrošina 20 aviosabiedrības.