Mediju un reklāmas organizācijas ceļ trauksmi par tuvojošos nozares krahu un aicina valdību nekavējoties rīkoties mediju sistēmas glābšanai, informēja vairākas mediju nozares organizācijas.
Latvijas Reklāmas asociācija kopā ar Preses Izdevēju un Raidorganizāciju asociāciju uzsvēra, ka, reaģējot uz koronavīrusa izraisītās slimības Covid-19 izplatību un valstī izsludināto ārkārtējo situāciju, Latvijas mediji dara visu, lai atbalstītu valdību vīrusa izplatības ierobežošanā.
"Mediji šobrīd strādā pastiprinātā režīmā, operatīvi un profesionāli nodrošinot sabiedrības informēšanu par aktuālajiem valdības lēmumiem, drošības pasākumiem un citām ar Covid-19 vīrusu saistītām norisēm Latvijā un pasaulē. Pārbaudīta un profesionāla informācija no uzticamiem avotiem ir kritiski nepieciešama ārkārtējas situācijas laikā. Mediju loma šobrīd ir tikpat vitāli svarīga kā mediķu, operatīvo dienestu un citu publiskā sektorā strādājošo iestāžu darbs," norādīja organizācijas.
Vienlaikus gan Covid-19 izplatība īsā laikā ir devusi nopietnu triecienu Latvijas reklāmas nozarei, kas ir cieši saistīta ar mediju jomu, un dramatiski samazinājusi mediju ieņēmumus no to galvenā ienākumu avota - reklāmas, skaidroja organizācijās.
Jau marta sākumā tos skāra tūrisma, viesmīlības un citu segmentu reklāmas kritums, kas bija saistīts ar Ķīnas tirgus aizvēršanu. Kopš ceturtdienas, 12.marta vakara, kad tika izsludināta ārkārtēja situācija, medijos notiek "lavīnveida" reklāmas kampaņu atcelšana, kas nemitīgi turpinās un draud ar mediju sistēmas sabrukumu.
"Mediju sistēma ir ļoti trausla un neatjaunojama, tāpēc jāmeklē risinājumi, kā nodrošināt visu mediju kanālu funkcionēšanu, sākot no redakciju darbības līdz laikrakstu piegādēm un apraides nodrošināšanai," akcentēja nozares organizācijās.
Ņemot vērā straujo mediju patēriņa pieaugumu un to neaizstājamo lomu šī brīža krīzes situācijā, Latvijas Reklāmas asociācija kopā ar Preses Izdevēju un Raidorganizāciju asociāciju aicina valdību un pašvaldības nepieļaut mediju sabrukumu un atbalstīt vietējos medijus krīzes situācijā. Kā viens no priekšlikumiem operatīvai rīcībai ir īstenot valsts un pašvaldību nozīmes sabiedrības informēšanas kampaņas, kā arī neatlikt jau plānotās kampaņas, politisko reklāmu, sociālās kampaņas, tādā veidā sekojot jau esošiem Ontario apgabala Kanādā vadības un Austrālijas valdības piemēriem.
Vienlaikus asociācijas patlaban gatavo virkni priekšlikumu mediju un reklāmas jomas glābšanas pasākumiem, kas ietvertu gan nodokļu atvieglojumus masu medijiem, gan dažādu reklāmas aizliegumu pārskatīšanu, kas ļautu nozarei pārdzīvot kritisko situāciju.
"Esošā situācijā nepieciešams operatīvi pieņemt īpašus lēmumus mediju glābšanas pasākumiem, jo "dīkstāves" reglaments nav attiecināms uz medijiem - pretēji citām nozarēm, kā jau minēts, tie šobrīd darbojas pastiprinātā režīmā visu pušu - valsts, pašvaldību, sabiedrības - interesēs," uzsvēra organizācijās.
Jau ziņots, ka līdz 14.aprīlim Latvijā saistībā ar Covid-19 vīrusa izplatību izsludināta ārkārtējā situācija, šajā laikā nosakot virkni ierobežojumu. Tostarp no otrdienas atcelti starptautiskie pasažieru pārvadājumi caur lidostām, ostām, ar autobusiem un dzelzceļa transportu, izņemot pasažieru pārvadājumus ar valsts gaisa kuģiem un militāro transportu.