No šodiens būs jāiztiek bez Yandex.Taxi

© Postimees Grupp/Scanpix Baltics/SCANPIX/LETA

Šodien un nenoteiktu laiku uz priekšu vairs jau nevajadzētu darboties transporta pakalpojumu pasūtīšanas platformas Yandex.Taxi mobilajai lietotnei un tīmekļvietnei.

Autotransporta direkcija 3. martā pieprasīja mobilo sakaru operatoriem bloķēt transporta pakalpojumu platformas Yandex. Taxi mobilo lietotni un tīmekļvietni. Pamatojums prasībai tāds, ka šādu pakalpojumu sniedzējiem Latvijā jau kopš 22. janvāra jābūt reģistrētiem Autotransporta direkcijā, bet Yandex.Taxi nav reģistrēta. Yandex.Taxi apgalvo, ka iesniedz Autotransporta direkcijai dažādus reģistrācijai vajadzīgus dokumentus jau kopš pērnā gada, un direkcija to apstiprina. Tomēr ne viena, ne otra puse nespēj vai nevēlas paskaidrot, kas tad ir tas, ko direkcija prasa un Yandex.Taxi nepaziņo, neapliecina vai kā citādāk neizdara.

Vismaz Autotransporta direkcijai nevajadzētu būt sarežģīti atbildēt uz jautājumu par nereģistrēšanas iemesliem, jo direkcija taču ir reģistrējusi Bolt Technology sakaru kanālus saziņai starp klientiem un taksometriem. Tad ko Bolt Texnology ir paveicis tādu, ko Yandex.Taxi nespēj pat pēc vairāku mēnešu pūliņiem? Vai atšķirības meklējamas iesniegto dokumentu noformēšanā vai abu firmu reālajā darbībā? No atbildēm uz šādiem jautājumiem Autotransporta direkcijas pārstāve Zane Plone izvairījās. Tāpat arī Yandex.Taxi neizpauda savu versiju par iemesliem, kāpēc uzņēmuma darbība vismaz uz laiku apturēta. «Jautājumus par valsts iestāžu darbību, visticamāk, vajadzētu uzdot nevis mums, bet attiecīgajām iestādēm,» pamācīts uzņēmuma rakstiskajā vēstījumā Neatkarīgajai.

Avīzes iepriekšējā, 5. marta, publikācijā par šo gadījumu tika norādīti avoti versijai, ka Yandex.Taxi sakaru kanālus izmanto tādi taksometru vadītāji vai uzņēmumi, kas neievēro citu prasību - taksometru šoferu atrašanos taksometru vadītāju reģistrā. Direkcija ne apstiprināja, ne noliedza saistību starp taksometru vadītāju un taksometru sameklēšanas rīku reģistrēšanu vai nereģistrēšanu.

Yandex.Taxi sūtījumā tika ietverts apgalvojums, ka «Yandex.Taxi ievēro likumu visos tirgos, kuros uzņēmums strādā. Latvijā strādājam tikai ar partneriem - vietējiem transporta uzņēmumiem. Šiem uzņēmumiem ir pienākums ievērot Latvijas likuma prasības, to skaitā pārbaudīt autovadītāju licences. Mēs saprotam šādu pārbaužu nozīmi, tāpēc no savas puses papildus pārbaudām gan dzelteno, gan balto numurzīmju vadītāju licences» un šādu vai tādu pārkāpumu gadījumā «esam gatavi atbilstoši rīkoties, tajā skaitā bloķēt transporta uzņēmuma piekļuvi sistēmai». Gatavība rīkoties tomēr nav rīcība, un prasību reģistrēties līdz 22. janvārim uzņēmums nav izpildījis.

Pret Yandex.Taxi sāktā bloķēšanas procedūra intensificēja uzņēmuma centienus tomēr panākt savu reģistrāciju. Pagājušās nedēļas laikā uzņēmums nosūtījis direkcijai vairākas dokumentu jeb informācija paketes. Pēdējā no tām iesniegta piektdien. Z. Plone apliecināja, ka sūtījumi saņemti, bet ar tiem reģistrācijai vienalga nepietiek. Tagad Autotransporta direkcija uz saņemtās informācijas pamata lūgs informāciju no Valsts ieņēmumu dienesta, Patērētāju tiesību aizsardzības centra un varbūt vēl citām iestādēm. Nav paredzams, cik ilgi šāda ziņu apmaiņa turpināsies. Droši, ka tā nevarēs noslēgties līdz rītdienai, kas ir pēdējā diena Yandex.Taxi atslēgšanai no saziņas kanāliem.

Latvijas likumi dod piecas darba dienas atslēgšanas prasību izpildei, jo tīri tehniski to nevar izdarīt ļoti ātri. Piemēram, Tele2 piektdien dalījās ar savu pieredzi, ka Yandex.Taxi mobilā lietotne jau atslēgta, bet atslēdzamā tīmekļvietne vēl tikusi meklēta. Atslēgšana tehniski jāīsteno Tele2 datu apstrādes centrā Zviedrijā, bet pirms tam Tele2 bijusi nepieciešamība lūgt, lai Autotransporta direkcija precīzāk norāda atslēdzamo sakaru kanālu elektroniskās adreses.

Svarīgākais