Riepas izmētās, nelegāli glabās, dedzinās

© Vladislavs Proškins/F64 Photo Agency

Valsts vides dienests (VVD) apņēmies ar laipniem vārdiem un bargiem darbiem kaut nedaudz kompensēt to, ka Latvijā nav un tuvākajā laikā nebūs efektīvas sistēmas nolietoto riepu savākšanai.

Pēdējos pāris gados izvērstā retorika pamatot nodokļu celšanu ar nepieciešamību ierobežot kaitējumu videi pagaidām neattiecas uz autoriepām. Šajā gadījumā nepietiktu ar dabasresursu nodokļa likmes celšanu. Pirmkārt, vajadzētu radīt naudas iekasēšanas veidu, kāda šobrīd nav, jo tādu radīt nebija un nebūs viegli. Otrkārt, naudas vākšana būtu jāattaisno ar solījumu novērst nolietoto riepu iemešanu grāvmalās, sakraušanu pamestu rūpniecisko teritoriju nostūros un galu galā sadedzināšanu, par ko liecina regulāri un tālu saskatāmie dūmu mutuļi visās Latvijas malās. Tāda solījuma izpilde vai neizpilde viegli pamanāma. Valsts pagaidām neriskē kaitināt cilvēkus ar jauna un pamanāmi liela maksājuma ieviešanu un piedzīšanu, ja iegūto naudu nebūtu pašsaprotami novirzīt ierēdņu algām. Izdarīt jau tā varētu un arī izdarītu, bet tad tomēr jārēķinās ar cilvēku sašutumu, ka riepu kaudzes turpinās krāties, tāpat kā krājušās jau gadu desmitiem. Tāpēc vismaz šogad riepu apritē nekas nemainīsies. Vienīgi VVD ne tikai turpinās darboties savu niecīgo pilnvaru robežās, bet arī centīsies šo darbošanos publiski parādīt. Lai šos centienus kāds pamanītu, VVD ģenerāldirektore Elita Baklāne-Ansberga šonedēļ bija saaicinājusi žurnālistus uzklausīt viņu un citas personas, kuru darbošanās attiecas uz riepu apsaimniekošanu no piegādes patērētājiem līdz nolietoto riepu savākšanai.

«Visu iesaistīto pušu vēlme risināt problēmas ir salīdzinoši zemā līmenī,» pamatoti kritiski un arī paškritiski teica E. Baklāne-Ansberga. Skaitliski to apliecina rezultāti VVD pārbaudēm 220 autoservisos, kur 40% gadījumu riepas automašīnām mainītas bez VVD atļaujas, bet 40% no atļauju saņēmušajiem autoservisiem pamanīts, ka faktiskais riepu maiņas apjoms, nolietoto riepu glabāšanas veids utt. neatbilst tam, kādam tam jābūt atbilstoši atļaujai. No vienas puses, nav tik briesmīgi, ka riepas no 40+40=80% visu Latvijas autoservisu tiek nelegāli izmētātas vai noglabātas. VVD apmeklējis ne kuru katru, bet tādus autoservisus, kas šķituši aizdomīgi Valsts ieņēmumu dienestam (VID). Pēc E. Baklānes-Ansbergas novērtējuma, 40+40=20% no visiem autoservisiem Latvijā. No otras puses, riepu maiņa ar veco riepu izmētāšanu notiek ne tikai reģistrētos autoservisos, bet daudzās vietās, kas slēptas gan no VVD, gan no VID.

Tālāk seko galvenais - VVD solījums darboties, lai situāciju mainītu. VVD aicinās iedzīvotājus ziņot par nelegālām riepu izgāztuvēm un paši dosies uz vietām, kur mēdz nelegāli noglabāt riepas. Rezultātā varbūt izdosies «identificēt iespējamās vainīgās personas». Šīm personām draud niecīgi naudas sodi, kas daudz mazāki par ieguvumu no nelegālās darbošanās ar riepu nomaiņu un vecu riepu noslēpšanu.

Pēc likuma tiem, kas riepas pārdod, jāsamaksā 660 eiro par riepu tonnu vai nu valstij, vai organizācijām, kas apņēmušās savākt nolietotās riepas, kas autoservisos apmainītas pret jaunām. Problēma tāda, ka varbūt pat par pusi riepu nekāda nauda iekasēta netiek. Bez nodokļa Latvijā parādās riepas uz Latvijā ievesto automašīnu riteņiem vai pēc pirkšanas no tirgotājiem internetā, vai no tiem, kas ieved Latvijā riepas no Skandināvijas ar daļēji nodeldētu protektoru, kura atlikušais garums tur vairs neskaitās, bet Latvijā skaitās derīgs braukšanai. Ja maksa par riepu savākšanu nav iekļauta jaunas riepas cenā, tad tā praktiski nekad arī netiek samaksāta un riepai jākļūst par nelegāli izmestu atkritumu. Valstij nav plānu šo situāciju mainīt.

Latvijā

Salaspils ir Eiropas Savienības (ES) regulai par alternatīvo degvielu infrastruktūru prasībām atbilstošākā vieta ūdeņraža uzpildes stacijai izbūvei Latvijā, secināts Vidzemes plānošanas reģiona vadībā izstrādātajā pētījumā par ūdeņraža uzpildes staciju telpiskās attīstības koncepciju.

Svarīgākais