Telekomunikāciju nozare audzē apgrozījumu

© REUTERS/SCANPIX/LETA

Telekomunikāciju nozares lielākajiem uzņēmumiem pagājušais gads bijis veiksmīgs. SIA Tet un SIA Latvijas mobilais telefons paziņotie pagājušā gada finanšu rezultāti liecina pat apgrozījuma pieaugumu, ievērojamu peļņu un veiksmīgi uzsāktiem jauniem biznesa virzieniem.

Tet grupas apgrozījums pērn audzis par septiņiem procentiem, sasniedzot 226,3 miljonus eiro jeb rekorda rādītāju kopš 2008. gada, kā arī pērn sasniegts augstākais eksporta apgrozījums uzņēmuma vēsturē - 13 procenti no kopējā apgrozījuma, liecina Tet grupas konsolidētie neauditētie dati. Pēc Tet sabiedrisko attiecību un korporatīvās daļas direktores Lāsmas Trofimovas stāstītā, eksporta izaugsme balstīta datu centru pakalpojumu attīstībā, kā arī īstenojot optisko tīklu izbūvi Vācijā. Pērn uzņēmums saglabājis pamatpakalpojumu apgrozījuma līmeni un palielinājis eksporta un jauno biznesu pakalpojumu apgrozījumu. Datu pārraides apgrozījums pieaudzis par 5%, un 1% pieaugums vērojams arī konkurences piesātinātajā interneta un televīzijas pakalpojumu jomā. Sasniedzot 12% kopējā tirgus daļu, apgrozījums dubultojies elektroenerģijas biznesā. Savukārt būvniecības biznesa ieņēmumi auguši par 36%, salīdzinot ar Citrus Solutions rādītājiem 2018. gadā. Tāpat apgrozījuma pieaugumu piedzīvojušas jaunās biznesa līnijas: reklāmas pakalpojumi, datoru apkalpošana, datu centri un tehnikas tirdzniecība. Mākoņpakalpojumu biznesa apgrozījums pieaudzis par vairāk nekā divām reizēm. Tas saistīts gan ar vispārējās izpratnes celšanos par nepieciešamību datus glabāt droši, gan barjeru mazināšanos datus uzglabāt pie kāda cita, nevis paša uzņēmuma telpās. Tet prognozē, ka mākoņpakalpojumi komplektācijā ar IT un datu drošības pakalpojumu attīstību piedzīvos izaugsmi arī turpmāk, jo aizsardzība pret datu noplūšanas un sistēmu uzlaušanas incidentiem ar katru gadu kļūst arvien aktuālāka. Tādēļ arī šinī gadā tiek plānots paplašināt datu centru kapacitāti, un jau šobrīd klientu ērtībai un vienkāršākai pakalpojumu pārlūkošanai un pārvaldībai ieviesta jauna mākoņpakalpojumu platforma TetCloud.

Latvijas mobilais telefons (LMT) savukārt pērn sasniedzis 230 miljonu eiro konsolidēto apgrozījumu, kas ir par 6,2 procentiem vairāk nekā gadu iepriekš, bet klientu pieslēgumu skaits pārsniedzis jau 1,31 miljonu. Apgrozījuma pieaugums bijis gan pamatpakalpojumos, gan arī jaunajos virzienos, uzsvēra LMT prezidents Juris Binde. LMT tīklā pārraidīto mobilo datu apjoms gada laikā pieaudzis par 29 procentiem, savukārt 79 procenti no interneta telefonā lietotājiem izvēlējušies neierobežotu datu pakalpojumu Neatkarība. Biznesa klientu vidū 2019. gadā strauji attīstījās pieprasījums tādiem LMT jaunajiem pakalpojumiem kā Zvanu pārvaldnieks, elektroniskā darba laika uzskaites sistēmas EDLUS un mobilo iekārtu pārvaldības risinājums - ieņēmumi no šiem pakalpojumiem pērn pieauguši par 54 procentiem. Strauji pērn augusi arī LMT Viedtelevīzija, kur līdz ar pasaules klases izklaides saturu tiek piedāvāti arī oriģinālraidījumi, kā arī 2019. gadā pie skatītājiem nonāca pirmais LMT seriāls Tur. Viedtelevīzija tika novērtēta arī ārpus Latvijas ar nomināciju prestižajai Global Mobile Awards - 2019. gadā divās kategorijās, bet 2020. gadā - vienā kategorijā.

2019. gadā tīkla un tehnoloģiju attīstībā, jaunu pakalpojumu ieviešanā uzņēmums investēja 25 miljonus eiro, un aptuveni tādu pašu summu LMT plāno investēt arī šogad, attīstot gan 4G, gan 5G tīklu. J. Binde uzsvēra, ka šobrīd LMT ir piecas 5G bāzes stacijas un visas darbojas komercrežīmā. Attīstības fokuss šogad tiks virzīts uz četrām galvenajām jomām - mobilitāte, bezpilota lidaparātu (dronu) tehnoloģijas, lietu internets, kā arī sabiedrības drošība.

***

Viedokļi

Juris Gulbis, Tet valdes priekšsēdētājs:

- 2019. gads apstiprināja to, ka konkurējam ne tik daudz ar vietējiem, cik ar starptautiskajiem spēlētājiem. Tas tikai apliecināja Tet līdzšinējo pieeju - skatīties nākotnē, nevis tajā, kas notika vakar. Viennozīmīgi, redzamākais notikums 2019. gadā bija uzņēmuma nosaukuma maiņa, kas aizritējusi sekmīgi: vēl pirms maiņas jauno zīmolu atpazina 74% sabiedrības, savukārt 2019. gada vasarā jauno nosaukumu spēja nosaukt 99,9% aptaujāto iedzīvotāju. Šogad fokusā ir uzņēmuma digitālā transformācija, kas nozīmē uzņēmuma maiņu gan no pakalpojumu, gan iekšējo IT sistēmu un biznesa procesu, gan darba metožu viedokļa, lai uzlabotu klientu pieredzi, ievērojami paātrinātu klientu apkalpošanu un tālāk efektivizētu uzņēmuma darbību.

Juris Binde, LMT prezidents:

- 2019. gadā LMT pirmie Latvijā atklāja 5G tīklu, kas ir būtiskākā tehnoloģiju komponente uzņēmumu, sabiedrību un valstu konkurētspējai ceturtās industriālās revolūcijas laikmetā. Arī šā gada prioritāte būs investīcijas 5G izpētē un attīstībā, lai strauji virzītu inovatīvu biznesa modeļu un IKT risinājumu izveidi dažādām tautsaimniecības nozarēm. Jāapzinās, ka 5G primāri ir industriāls tīkls, kura iespējas noteiks ne tikai tīkla infrastruktūras attīstība, bet arī uzņēmumu un valsts organizāciju gatavība digitālajai transformācijai. Tāpēc LMT nostiprinās savu kompetenci gan kā 5G infrastruktūras attīstītājs, gan arī kā tehnoloģiju konsultants un risinājumu izstrādātājs un integrators.



Svarīgākais