Latvijas dzelzceļnieku un satiksmes nozares arodbiedrība vienojusies ar VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) par darba grupas izveidi saistībā ar kolektīvo atlaišanu, pastāstīja arodbiedrības priekšsēdētāja vietnieks Aleksandrs Muhlinkins.
Viņš teica, ka LDz esot informējis arodbiedrību par plānoto kolektīvo atlaišanu. Šonedēļ pirmdien bijusi tikšanās ar LDz valdes priekšsēdētāju Māri Kleinbergu, kurā kolektīvā atlaišana tika pārrunāta, bet par konkrētiem skaitļiem neesot runāts, pauda Muhlinkins. Arī šodien bijusi tikšanās ar LDz valdes priekšsēdētāju, kurā panākta vienošanās par darba grupas izveidošanu, lai pārrunātu atlaižamo cilvēku likteņus.
Muhlinkins stāstīja, ka galvenais LDz arguments kolektīvajai atlaišanai ir būtisks darba apjoma samazinājums. Viņš uzsvēra, ka būtiski, lai šī atlaišana notiktu atbilstoši darba likumam un ģenerālvienošanās prasībām.
Arodbiedrības pārstāvis teica, ka konkrētāku informāciju par atlaišanas plāniem sniegt nevar, bet LDz esot informējuši, ka tās sāksies pirmajā ceturksnī. "Bet tas nav tik vienkārši, jo atbilstoši likumam darbinieki jāinformē divus mēnešus iepriekš," pauda Muhlinkins.
Jautāts, vai uzskata šādu lēmumu par pamatotu, viņš atbildēja, ka pašreiz LDz darba apjoms esot puse no plānotā vai iepriekšējā gada apgrozījuma. Viņš stāstīja, ka arodbiedrība uzstājusi uz pakāpenisku darbinieku atlaišanu, lai gadījumā, ja darba apjoms pieaug, būtu gana daudz darbinieku.
Muhlinkins arī uzsvēra, ka arodbiedrība runās ar katru biedru par viņa tālāko likteni un finansiālu atbalstu. Piemēram, pirmspensijas vecumā ir paredzētas finansiālas garantijas un arodbiedrība uzstās, lai tās tiktu īstenotas, teica arodbiedrības priekšsēdētāja vietnieks.
Jau ziņots, ka LDz līdz šā gada beigām plāno pārtraukt darba tiesiskās attiecības ar aptuveni 1500 darbiniekiem, aģentūru LETA informēja uzņēmuma pārstāve Ella Pētermane.
Viņa norādīja, ka 2019.gads gan koncernam, gan visai Latvijas transporta un tranzīta nozarei ir bijis satricinājumiem bagāts - gan fosilo izejvielu cenu samazinājuma globālajos finanšu tirgos un attiecīgi mazāka to pārvadājumu apmēra dēļ, gan arī reģiona ekonomiskās un politiskās situācijas dēļ ir pieredzēts būtisks ienākošo un izejošo kravu apmēra samazinājums.
Kleinbergs pauda, ka, ņemot vērā pašreizējās un arī prognozējamās starptautisko kravu pārvadājumu tendences, LDz pārskata arī visus tehnoloģiskos procesus, lai maksimāli efektīvi nodrošinātu pamatfunkciju - dzelzceļa transporta infrastruktūras uzturēšanu atbilstoši visiem Latvijas un starptautiskajiem drošības un kvalitātes standartiem.
Turklāt, ņemot vērā kravu pārvadājumu negatīvās tendences un nepieciešamību būtiski paaugstināt LDz saimnieciskās darbības efektivitāti, tādējādi stabilizējot uzņēmumu, līdz ar uzņēmuma pamatdarbības nodrošināšanas izmaksu būtisku samazinājumu, uzņēmums līdz 2020.gada beigām plāno pārtraukt darba tiesiskās attiecības ar aptuveni 1500 darbiniekiem.
Darbinieku skaita samazināšanu plānots īstenot vairākos posmos, tostarp ceturtdien LDz ir iesniedzis attiecīgo informāciju Nodarbinātības valsts aģentūrai.
"Mēs darām visu iespējamo, lai darbinieku skaita samazināšana būtu maksimāli caurspīdīga un darbiniekiem draudzīga, un šis process tiks sākts ar LDz administrācijā strādājošo darbinieku skaita optimizāciju," uzsvēra Kleinbergs.
LDz šogad 1.janvārī strādāja 6265 darbinieki, savukārt visa LDz koncerna darbinieku skaits šā gada sākumā sasniedza 9950 cilvēkus.
"Latvijas dzelzceļš" ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna "Latvijas dzelzceļš" valdošais uzņēmums.
Koncernā ietilpst arī sešas meitassabiedrības - "LatRailNet", kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, "LDZ Cargo", kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums "LDZ infrastruktūra", ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums "LDZ ritošā sastāva serviss", apsardzes uzņēmums "LDZ apsardze", kā arī loģistikas uzņēmums "LDZ loģistika".