Valsts ieņēmumu dienesta (VID) tīmekļvietnē testa režīmā darboties sākušais VID virtuālais asistents Toms pagaidām spēj atbildēt vien uz vienkāršiem, precīzi uzdotiem jautājumiem pāris tēmu ietvaros. Tajā pašā laikā viņš spēj izstāstīt, kā gatavot pastu ar garnelēm krēmīgā tomātu un siera mērcē.
Virtuālais asistents izstrādāts Latvijas valsts pārvaldes valodas tehnoloģiju platformā Hugo.lv sadarbībā ar Kultūras informācijas sistēmu centru un valodas tehnoloģiju uzņēmumu Tilde. VID skaidro, ka Toma izmaksas ir 12 037,08 eiro (ieskaitot PVN). Pats Toms uz šādu jautājumu gan atbild, ka viņa izmaksas bijušas 11 616 eiro ar PVN. Atbilde gan nav identiska, bet pēc būtības - pareiza. Toties ar citiem jautājumiem Tomam pagaidām tik viegli nesokas. Piemēram, viņš zina, kā strādā VID reģionālās iestādes, taču apmulst pie jautājuma par darba laiku, ja to prasa pēc ielas nosaukuma, piemēram, Talejas ielā.
Toms arī spēj atpazīt jautājumu, pat ja tas uzrakstīts ar nelielām interpunkcijas kļūdām, un sekmīgi atbildēt, ja vien viņa rīcībā, protams, ir attiecīga atbilde. Ja nav, tad Toms vai nu atbild, ka nav apmācīts par šo tēmu, vai arī nesniedz atbildi pēc būtības. Piemēram, uz jautājumu, kā nākotnē izvairīties no nodokļa parāda izveidošanās, Toms skaidro, ka esošo nodokļu parādu var sadalīt vairākos maksājumos. Tajā pašā laikā Google atbildi uz šo jautājumu var atrast ļoti ātri. Tāpat Toms var atbildēt, kad ir jāiesniedz Gada ienākumu deklarācijas, bet pagaidām nav informēts par sankcijām neiesniegšanas gadījumā utt.
VID Sabiedrisko attiecību daļa skaidro, ka Toms šobrīd ir apguvis pamatzināšanas par dažām tēmām, proti, klientu saziņa ar VID (darba laiks, atrašanās vietas utt.), saimnieciskās darbības veicēju reģistrācija, Elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) izmantošana (pieslēgšanās iespējas, vispārēji jautājumi par EDS), Gada ienākumu deklarācija un attaisnotie izdevumi (obligātā iesniegšana, attaisnoto izdevumu veidi, atmaksas un samaksas termiņi) un attaisnotie izdevumi un mobilā lietotne Attaisnotie izdevumi.
«Toms patlaban tiek testēts. Taču virtuālo asistentu apmācību process nekad neapstājas, tāpat būs arī ar Tomu. Aicinām būt iecietīgiem un izturēties ar izpratni gadījumā, ja uz kādu jautājumu Toms vēl nemāk atbildēt vai arī atbilde liek jums pasmaidīt. Tomam mācību procesā jāapgūst ne tikai noderīga informācija par nodokļiem, bet arī jāpielāgojas cilvēku valodas un izteiksmes īpatnībām. Līdz ar to, jo vairāk sarunu ar iedzīvotājiem viņam būs, jo Toms kļūs profesionālāks un zinošāks,» uzsver VID speciālisti.
Daļa jautātāju Tomu mēģina provocēt vai izpētīt, kāda informācija ir viņa rīcībā, piemēram, jautājot, par piena cenām vai cik ir pulkstenis?
«Dažkārt cilvēki raksta Tomam garas vēstules, kurās izklāsta daļu sava dzīvesstāsta un tikai noslēgumā pavēsta - aizmirsu EDS paroli. Mēs noteikti novērtējam rakstītāja uzticēšanos, taču Toms garus tekstus nenolasa tā kā cilvēki, tāpēc atbild, ka nav apmācīts. Tostarp atbildi uz šādu jautājumu var saņemt, uzrakstot Tomam vienu teikumu - «aizmirsu EDS paroli». Vēl cilvēki grib noskaidrot atbildes uz jautājumiem, kuras nav Toma kompetencē. Teiksim, cilvēki jautā: «Kā deklarēties Rīgā?» Te runa ir par dzīvesvietas deklarēšanu, kas nav VID pārziņā. Tajā pašā laikā ir diezgan daudz jautājumu, kurus bijām cerējuši ieraudzīt, kuri mums tiešām palīdz pilnveidot Toma dialogus. Arī tad, ja Toms vēl nesniedz atbildi, sarunas ar iedzīvotājiem palīdz pilnveidot vārdu krājumu un iezīmēt nākamās nodokļu tēmas, kuras Tomam būs jāmāca nākotnē. Piemēram, esam novērojuši, ka cilvēki jautā par apgādnieka reģistrēšanu Algas nodokļu grāmatiņā,» atklāj VID.
Tāpat VID uzsver, ka vienmēr ir jāpatur prātā, ka virtuālais asistents ir programma, kas palīdz orientēties nodokļu tēmās, tāpēc individuālus, īpaši sarežģītus problēmjautājumus veiksmīgāk atrisinās pieredzējušākie VID nodokļu eksperti, ar kuriem var sazināties caur EDS, konsultatīvo tālruni vai klātienē.