Iekļaujot Irbes jūras šaurumu aizsargājamā jūras teritorijā, tāpat kā līdz šim, arī pēc tam šajā teritorijā būs iespējams gan kuģot, gan arī zvejot, un, ja būs vajadzība un līdzekļi, tad Irbes jūras šaurumu varēs arī padziļināt.
Tā šodien, atsaucoties uz paustajiem satraukumiem par Irbes jūras šauruma iekļaušanu aizsargājamā jūras teritorijā un ar to saistītajiem aizliegumiem, žurnālistiem uzsvēra Vides ministrs Raimonds Vējonis (ZZS).
Pēc ministra teiktā, pilnīgs blefs ir tas, ka, izveidojot Irbes šaurumu par aizsargājamu jūras teritoriju, tiks iznīcināta Rīgas osta, jo kuģot, zvejot un padziļināt Irbes jūras šaurumu varēs.
"Tās ir trīs pamata lietas, ko šajā teritorijā var darīt, un nav nekāda aizlieguma. Nav pamata arī runām, ka šādas teritorijas izveidošana var traucēt kuģu kustību uz Rīgu. Arī "Panamax" tipa kuģi varēs ienākt Rīgā, jo jau tagad Rīgas ostas terminālim ir līgums par šāda kuģu tipa ienākšanu ostā, un tas arī notiek," sacīja Vējonis, uzsverot, Irbes jūras šauruma izveidošana par aizsargājamu jūras teritoriju nekādā gadījumā neietekmēs Rīgas brīvostas attīstību.
Vējonis skaidroja, ka, tieši pateicoties kuģu ceļiem, Irbes jūras šaurumā ziemas periodā uzturas putni, jo regulārā kuģu satiksme nodrošina no ledus brīvu teritoriju, tādēļ nav pamata bažām, ka individuālajos aizsardzības izmantošanas noteikums varētu tikt iekļauti jebkādi ar kuģošanu saistīti ierobežojumi.
Pēc Irbes jūras šauruma iekļaušanas "Natura 2000" teritoriju sarakstā uz to attieksies likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" daļa, kas paredz, ka jebkurai paredzētajai darbībai vai plānošanas dokumentam, kas var būtiski ietekmēt Eiropas Savienības nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju "Natura 2000", jāveic ietekmes uz vidi novērtējums. Taču tas neradīs papildus nepieciešamību veikt ietekmes uz vidi novērtējumu liela mēroga projektiem, piemēram, tādiem kā Irbes jūras šauruma padziļināšana, kuriem jebkurā gadījumā tas ir jāveic atbilstoši "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" prasībām.
Pēc vides ministra teiktā, saceltā jezga ap aizsargājamo jūras teritoriju "Irbes jūras šaurums" ir priekšvēlēšanu triks, jo šī teritorija, tāpat kā vēl sešas citas jūras aizsargājamās teritorijas, tika izveidota janvārī valdībā pēc divu gadu aktīvām diskusijām gan Latvijas ostu padomē, kur piedalās visu ostu un ministriju pārstāvji, gan arī valdībā.
Kā ziņots, Saeima konceptuāli atbalstījusi grozījumus likumā "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām", kas paredz, ka septiņas aizsargājamās jūras teritorijas, tajā skaitā Irbes jūras šaurums, tiks iekļauts likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" pielikumā "Latvijas Natura 2000 - Eiropas nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju saraksts".
Veicot grozījumus likumā, tiks izpildītas direktīvas par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību un direktīvas par savvaļas putnu aizsardzību prasības attiecībā uz jūras aizsargājamo sugu un biotopu aizsardzības nodrošināšanu.
Ņemot vērā teritorijā esošās dabas vērtības, katrai teritorijai tiek noteikts tips "A", "B" vai "C". "A" ir teritorijas, kas noteiktas īpaši aizsargājamo putnu sugu aizsardzībai, "B" - īpaši aizsargājamo sugu, izņemot putnus, un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzībai, bet "C" ir īpaši aizsargājamo sugu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzībai.
Aizsargājamā jūras teritorija "Irbes šaurums" tiek noteikta kā "Natura 2000" vieta īpaši aizsargājamo putnu sugu - tumšās pīles (Melanitta fusca), melnās pīles (Melanitta nigra), kākauļa (Clangula hyemelis), melnā alka (Cepphus gryle), kā arī brūnkakla un melnkakla gārgaļu (Gavia sp.) - aizsardzībai.
Jau ziņots, ka ieceri iekļaut Irbes jūras šaurumu īpaši aizsargājamo dabas teritoriju sarakstā "Natura 2000" Rīgas vicemērs Ainārs Šlesers (LPP/LC) sauc par plānu Rīgas brīvostas iznīcināšanai.
Šlesers kritizē Vides ministriju un Vējoni, kurš pieļāvis šādas situācijas izveidošanos. Pēc Šlesera teiktā, igauņi caur mūsu "zaļo" atbalstu ir panākuši šādu plānu un tagad tikai premjers ir spējīgs aizstāvēt Latvijas viedokli Briselē.
Rīgas vicemērs gan uzskata, ka parlaments priekšvēlēšanu laikā nebūs spējīgs pieņemt īpašu likumu, kas aizsargātu Rīgas brīvostu, tādēļ, visticamāk, šis jautājums būs nākamās valdības un nākamā Ministru prezidenta dienaskārtībā.
Satiksmes ministrs Kaspars Gerhards (TB/LNNK) uzsvēra, ka Irbes jūras šaurumam jāpaliek tādam, lai to būtu iespējams ilgtermiņā attīstīt kā augstvērtīgus vārtus uz pasaules tirgiem. "Jebkāds apdraudējums būtu jānovērš," sacīja satiksmes ministrs.