Trešdaļai nepilngadīgo Latvijas iedzīvotāju ir izdevies iegādāties alkoholu bez pases

 
©Vladislavs Proškins/F64

Latvijā 33% aptaujāto iedzīvotāju, kas ir nepilngadīgi, ir izdevies iegādāties alkoholiskos dzērienus, neuzrādot personas apliecinošus dokumentus, liecina Latvijas Alkohola nozares asociācijas un pētījumu kompānijas "Norstat" aptaujas dati.

Vienlaikus 15% nepilngadīgo atzinuši, ka bez personu apliecinošiem dokumentiem viņiem nav izdevies iegādāties alkoholiskos dzērienus, bet 52% pauduši, ka viņi nav mēģinājuši pirkt alkoholiskos dzērienus.

Pēc aptaujas datiem 64% gadījumu alkoholiskos dzērienus nepilngadīgajiem izdevies iegādāties mazajos rajona veikalos, 17% gadījumu - lielveikalos, 9% gadījumu - specializētajos alkoholisko dzērienu veikalos, 8% - citur, savukārt degvielas uzpildes stacijās - 1% gadījumu un arī preses kioskos - 1% gadījumu.

Jautāti, kādi alkoholiskie dzērieni, esot nepilngadīgam, iegādāti, 32% gadījumu minēts alus, 27% gadījumu - sidrs, 15% - stiprais alkohols, 14% - alkoholiskie kokteiļi, 10% - vīns.

Pēc aptaujas datiem, esot nepilngadīgam, alkoholu izdevies iegādāties 41% vīriešu un 31% sieviešu.

Aptaujā noskaidrots, ka 88% iedzīvotāju, iegādājoties alkoholu, ir prasīts uzrādīt personas apliecinošus dokumentus, savukārt 12% - nav prasīts uzrādīt personu apliecinošus dokumentus. Tostarp 80% gadījumu personu apliecinošs dokuments ir prasīts vīriešiem, bet sievietēm - 91% gadījumu.

Alkohola nozares asociācijas izpilddirektors Dāvis Vītols sacīja, ka asociācija trešo gadu rīko speciālu kampaņu, lai kontrolētu, vai tirdzniecības vietu pārdevēji ievēro likumu nepārdot alkoholiskos dzērienus nepilngadīgajiem. "Ja iepriekšējos divus gadus mēs vērojām mazos veikalus, tad šogad uzmanību pievēršam arī lielveikaliem, kuri lielāko tiesu ir godprātīgi un kārtīgi, bet tomēr reizēm pieļauj kļūdas," viņš skaidroja.

Vītols atzīmēja, ka asociācija grib palīdzēt tirgotājiem ievērot likumu, lai uzlabotu situāciju tirdzniecības nozarē. Viens no atbalsta veidiem būs video un citu materiālu nodrošināšana mājaslapā "www.atbildigi.lv", lai uzņēmēji un pārdevēji varētu tos izmantot izglītošanas mērķiem, kā arī, lai rastu izpratni, kāpēc viņu pienākums ir nepārdot alkoholiskos dzērienus nepilngadīgajiem.

Valsts policijas Prevencijas vadības nodaļas priekšnieks Andis Rinkevics uzsvēra, ka būtiski vērts uzmanību ne tikai pārdevējiem, bet arī pieaugušajiem cilvēkiem, kas mēdz iegādāties alkoholiskos dzērienus nepilngadīgajiem. "Valsts policija veic kontroli ne tikai tirdzniecības vietās, bet veic kontroles pasākumus arī, lai pārbaudītu, cik pieaugušo, piemēram, no ielas, iegādātos jaunietim viņam neparedzēto preci," viņš teica.

Latvijas Alkohola nozares asociācija izveidota 2013.gada septembrī, apvienojoties ražotāju un tirgotāju apvienībām. Asociācijā ir 11 Latvijas lielākie nozares uzņēmumi, tostarp "Latvijas balzams", "Liviko", "Pernod Ricard Latvia", "Balmerk Latvija", "Prike Latvija", "Drinks Distribution", "Amber Distribution Latvia", "Abavas dārzi", "Kroņstrauts", "Altia Latvia" un "Coca-Cola HBC Latvia", kā arī asociētais biedrs "Brown-Forman Corporation".

Alkoholu nozares asociācijas un pētījumu kompānijas "Norstat" sabiedriskais domas pētījums veikts šī gada oktobrī, aptaujājot 300 iedzīvotājus.