Rīga šonedēļ būs 5G galvaspilsēta

JAUNO TEHNOLOĢIJU ATBALSTĪTĀJI. Latvijas Valsts Radio un televīzijas centra valdes priekšsēdētājs Edmunds Beļskis (no kreisās), "Latvijas mobilā telefona" prezidents Juris Binde, ekonomikas ministrs Ralfs nemiro, "Elektronisko sakaru" valdes priekšsēdētājs Jānis Bārda un "Elektronisko sakaru" eksperts "5G Techritory" programmas vadītājs Neils Kalniņš ir vienisprātis par latvijas ieguvumiem, viniem no pirmajiem Eiropā ieviešot 5 G © Publicitātes foto

Rīgā šajās dienās notiek vērienīgs starptautisks pasākums – 5G Techritory forums, kas vienkopus pulcēs politikas, biznesa un zinātnes līderus no visas pasaules, lai apspriestu Eiropas līderības iespējas 5G attīstībā. Līdz ar to šonedēļ Rīga kļūs par 5G galvaspilsētu.

Latvija ir pirmā Baltijas valsts, kurā ir uzsācis darboties 5G tīkls, uzsver SIA Latvijas mobilais telefons (LMT) prezidents Juris Binde. Pirmās 5G bāzes stacijas Latvijā sāka darboties jau vasaras vidū. Vienlaikus J. Binde atzina, ka 5G ieviešana un tīkla paplašināšana Latvijā notiks pakāpeniski, pielāgojoties pieprasījumam.

Ekonomikas ministrs Ralfs Nemiro ir pārliecināts, ka 5G ir viens no tehnoloģiskajiem sasniegumiem, kuram ir potenciāls ievērojami mainīt mūsu dzīvi. «Mums ir jārada tāda veida sadarbība un tiesību akti, kas ļaus ieviest jaunas inovācijas un spēs palielināt mūsu ekonomisko konkurētspēju pasaulē,» teic R. Nemiro.

Zviedrijas pētniecības institūta apkopotie liecina, ka šobrīd Baltijas un Ziemeļvalstīs notiek vismaz 50 dažādi 5G izmēģinājumu projekti. Pēc LMT informācijas, Latvijā šobrīd ir uzsākti vismaz 13 dažādi 5G izmēģinājumu projekti. Viens no 5G Techritory ietvaros apspriestajiem tematiem būs arī pārrobežu izmēģinājumu projektu veidošana, lai vairotu Baltijas jūras reģiona kompetenci un ātrāku izaugsmi. «LMT kā starptautisku asociāciju GSMA un 5GAA biedrs piedalās ne tikai Latvijas, bet arī Eiropas kopējā tehnoloģiju izstrādes procesā. Šobrīd redzam, ka dronu satiksmes vadība, 5G savienotie auto, citi mobilitātes un viedpilsētu risinājumi, kā arī mobilo sakaru tehnoloģijas valsts aizsardzībai ir Latvijas aktuālākie 5G projekti, kur Latvijas pieredze būs noderīga arī citām Eiropas valstīm,» sacīja J. Binde.

Saskaņā ar OECD jaunākajiem datiem, sešas no desmit pasaules valstīm ar mobilā interneta aktīvākajiem lietotājiem ir Baltijas jūras reģionā. Turklāt pirmajā piecniekā bez Baltijas jūras reģiona valstīm iekļuvusi tikai Austrija. Latvija šajā topā ir trešajā vietā. Baltijas jūras valstu reģionā ir arī divi no pasaules trim lielākajiem mobilo sakaru infrastruktūras ražotājiem.

Viens no jauno tehnoloģiju izaicinājumiem ir likumdošanas vides piemērošana straujākai inovāciju attīstībai. 5G kontekstā tas ir īpaši svarīgi, jo jaunā tehnoloģija radīs daudz jaunu iespēju digitalizēt un automatizēt esošos procesus.

Latvijas Valsts Radio un televīzijas centra valdes priekšsēdētājs Edmunds Beļskis skaidro, ka Ziemeļvalstis un Baltijas valstis vieno ne tikai līderība mobilo sakaru tehnoloģijās, bet arī kopīgas vērtības inovāciju izmantošanā, proti, ilgtspējīga attīstība, iekļaujoša informācijas sabiedrība, personas datu aizsardzība un reģiona drošība ir pārrobežu intereses, kas motivē kopīgai sadarbībai. Tāpat viņš pieļauj, ka mobilo sakaru operatoriem Latvijā nāksies sadarboties, lai nodrošinātu 5G tīkla pārklājumu lauku teritorijās, kur iedzīvotāju un ražotāju blīvums ir zems. Arī 5G Techritory forumā plānots diskutēt par Eiropas valstu savstarpējās sadarbības potenciālu.

«Ziemeļvalstīm un Baltijas valstīm ir labs potenciāls, taču katrai valstij šobrīd ir sava darba kārtība, un būtu nepieciešama vienotāka reģiona nostāja, kas spētu stiprināt arī Eiropas izaugsmi. Latvija ir uzņēmusies līderību, un, organizējot 5G Techritory, mēs vairojam Eiropas valstu savstarpējās sadarbības potenciālu un iespējas arī Latvijas konkurētspējas celšanai,» uzskata valsts akciju sabiedrības Elektroniskie sakari eksperts un 5G Techritory programmas vadītājs Neils Kalniņš.

Šogad 5G Techritory nācis klajā ar jaunu metodi, kā politiķiem pielāgoties straujajam tehnoloģiju attīstības tempam, kur biznesa vajadzības attīstās daudz ātrāk nekā iespējas izmainīt likumdošanu. Rīgā notiks pasaulē pirmais, Ekonomikas ministrijas organizētais starptautiskais politikas veidošanas hakatons, kur pie viena galda kopā sēdēs politikas veidotāji, uzņēmēji, mobilo sakaru nodrošinātāji, kā arī juristi. Piemēram, tiks diskutēts, no kā prasīt atbildību, ja ceļu satiksmes negadījumā būs iesaistīta bezpilota automašīna, proti, vai par to būtu jāatbild infrastruktūras nodrošinātājam, programmatūras ražotājam vai automašīnas īpašniekam.

Svarīgākais