Šogad Latvijas dzimšanas dienas svinēšanai iedzīvotāji mazumtirdzniecības veikalos priekšroku dod patriotiskiem aksesuāriem un zivju produktiem.
"Elvi Latvija" komercdirektore Laila Vārtukapteine informēja, ka šogad iedzīvotāji biežāk izvēlas veselīgu pārtiku un pērk arī vairāk suvenīru latviskas noskaņas radīšanai.
Viņa norādīja, ka "Elvi" iepriekšējo gadu pieredze liecina, ka svētku svinībām cilvēki visbiežāk iegādājas dažādas kūkas un konditorejas izstrādājumus, alkoholiskus un bezalkoholiskus dzērienus - dzirkstošo vīnu, stipro alkoholu, limonādes un sulas. Tāpat pērk arī svaigu cūkgaļu, liellopa un vistas gaļu svētku cepešiem un citiem ēdieniem.
Tāpat Vārtukapteine sacīja, ka šogad pārtikas produktu segmentā audzis pieprasījums pēc "premium" klases precēm - ikriem pieprasījuma pieaugums ir gandrīz divas reizes, salīdzinot ar pērnā gada novembri, bet saldētām jūras veltēm - 20% pieaugums. Salīdzinot ar pērno gada novembri, iedzīvotāji vairāk pērk svaigos dārzeņus - tomātiem pieprasījums pieaudzis par 11%, gurķiem - par 25%, salātiem - par 30%, paprikai - par 20%.
Kā atzīmēja Vārtukapteine, šogad vairāk pirkti dažādi latviskie aksesuāri - to pārdošanas apjomi, salīdzinot ar 2018.gada novembri, auguši četras reizes, tāpat daudz pērk arī lampas un lukturus, kuru pieprasījums pieaudzis gandrīz divas reizes. Savukārt klasiskajām svecēm pieprasījums samazinājies par 9%, bet salvetēm un galdautiem pieprasījuma samazinājums katram par 18%. Kā norādīja Vārtukapteine, iespējams, to var izskaidrot ar šī gada silto laiku, kura dēļ daudzi cilvēki svētkus pavada ārā, apmeklējot publiskus pasākumus.
"Maxima Latvija" komunikācijas vadītāja Liene Dupate-Ugule pastāstīja, ka Lāčplēša dienā un gaidāmajos valsts svētkos "Maxima" veikalos ievērojami pieaudzis pieprasījums gan pēc produktiem svētku galdam, gan dažādām ar patriotisku tematiku saistītam precēm.
Viņa atklāja, ka īpaši liels pieprasījuma pieaugums vērojams zivju kategorijā - laša pieprasījums, salīdzinot ar novembri pērn, audzis vairāk nekā 10 reizes, savukārt vēl lielāks pieprasījums novērots varavīksnes forelēm. No gaļas piedāvājuma iecienītākā ir cāļa gaļa - gan fileja, gan šķiņķīši, pēc kuriem pieprasījums dubultojies.
Kā norādīja Dupate-Ugule, salīdzinot ar pērnā gada novembri, gandrīz divas reizes vairāk šogad pērk Latvijas tomātus, bet augļu sadaļā līderos pārliecinoši ir palikuši banāni - to patēriņš audzis par 30%.
Pēc Dupates-Ugules paustā, gardumu pieprasījumus liecina, ka šogad tiek svinēti ar vēl lielāku vērienu nekā pērn - kūkas "Napoleons" pieprasījums pret 2018.gada novembri pieaudzis par 61%, bet "Laimas" šokolādei četrkāršojies. Savukārt no dzērieniem cilvēki dod priekšroku dažādiem svētkiem raksturīgiem dzērieniem. Piemēram, šampanieša "Moet&Chadon" pieprasījums audzis divas reizes, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn.
Vienlaikus dzirkstošo vīnu sarakstā iecienītākie ir "Rīgas šampanieši", īpaši oriģinālais un pussausais.
Tāpat novērots, ka Latvijas iedzīvotāji šajā periodā vairāk domā par svētku noskaņas radīšanu ar dažādiem svētku atribūtiem. Īpaši pieprasītas ir bambusa lāpas, sveces, kā arī šalles ar Latvju zīmēm, norādīja Dupate-Ugule.
"Rimi Latvia" sabiedrisko attiecību vadītāja Regīna Ikala uzsvēra, ka ik gadu Latvijas svētku laikā "Rimi" veikalu sortimentā ir plaša patriotisku aksesuāru izvēle - piespraudes, nozīmītes, lentītes, dāvanu maisiņi, suvenīru krūzes un sveces, mazie karogi, atslēgu piekariņi, adītas šalles, cepures un cimdi. Šogad svētku laikā pirktākie aksesuāri ir auduma "V" veida piespraude, karoga lentītes un nozīmītes. Šīs preces bija pieprasītākās arī pērn.
Ikala norādīja, ka svaigās pārtikas produktu kategorijā, salīdzinot ar pērnā gada novembri, par apmēram 20% ir pieaudzis pieprasījums pēc Latvijā audzētas cūkgaļas, bet no kūku un maizes kategorijas pieprasījums par vairāk kā 20% pieaudzis mazajām kūciņām, īpaši iecienīti ir eklēri un mazās medus kūkas.
Kā atklāja Ikala, sāļajiem groziņiem pieprasījums, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, pieaudzis par apmēram 35%. Pieprasījums audzis arī dažādām kūkām un tortēm - tortei "Cielaviņa", lielajai medus kūkai, šokolādes kūkai, kā arī biezpiena tortei ar mellenēm.
Ikala atzina, ka īpaši pieaudzis apgrozījums "Rimi" kulinārijas produktiem - svaigajiem salātiem, piemēram, Grieķu salātiem pieprasījums pieaudzis par apmēram 25%, salīdzinot ar pērnā gada novembri, bet jauktajiem salātiem, piemēram, rasolam, pieprasījums palielinājies par vairāk nekā 5%.
Savukārt štovētajiem kāpostiem pieprasījums pirmssvētku dienās pieaudzis par apmēram 30%, bet "Rimi" kulinārijas kūkām, īpaši tām, kuras gatavotas svētku tematikā, pieprasījums pieaudzis apmēram par 20%, salīdzinot ar pērnā gada novembri.
Ikala norādīja, ka alkoholisko dzērienu kategorijā pirmssvētku laikā ir pieaudzis pieprasījums pēc "Latvijas melnā balzama" produktiem - pieprasītākie dzēriena veidi ir upeņu un espresso.