Vairums jauniešu Latvijā nožēlo personīgo attēlu publicēšanu internetā

Attēlam ir ilustratīva nozīme © pixabay

Latvijā 40% aptaujāto jauniešu nožēlo pārlieku dalīšanos ar personīgiem fotoattēliem, liecina elektronisko ierīču ražotāja "Samsung Electronic Baltics" sociālās iniciatīvas "Samsung Skola nākotnei" aptauja.

Turklāt 35% aptaujāto jauniešu norādījuši, ka nožēlo rupju vai agresīvu izturēšanos internetā, bet 22% jauniešu atzina, ka problēmsituācijās digitālajā vidē, kuras risinājis vienatnē, tomēr būtu bijis pareizāk iesaistīt pieaugušos.

Tāpat visvairāk nožēloto darbību topā iekļuvusi arī kāda izsmiešana vai apvainošana kopējā saziņas grupā (20%), dalīšanās ar pārāk personīgiem vai atklātiem foto (19%), uzticēšanās svešam cilvēkam, kas vēlāk pievīlis (19%), un dalīšanās ar pārāk personīgu informāciju (18%), liecina aptaujas dati.

Aptaujā secināts - ja vecāki būtu snieguši lielāku atbalstu un vairāk mācījuši interneta lietošanu tā apguves sākumposmā, 28% jauniešu uzskata, ka agrākā vecumā būtu saskārušies ar mazāk problēmām digitālajā vidē.

"Samsung skola nākotnei" iniciatīvas vadītāja Baltijā Egle Tamelīte norādīja, ka jaunieši digitālajā vidē jūtas kā "zivis ūdenī", tāpēc vecākiem nereti šķiet, ka bērnam nevar sniegt noderīgus padomus par jautājumiem, kas attiecas uz tiešsaisti.

"Tomēr jāatceras, ka vecākiem ir lielāka sociālā pieredze, kas ļauj savlaicīgi saredzēt un risināt potenciālās problēmsituācijas. Bērni nav jāapmāca lielisku pašbilžu vai video uzņemšanā, taču vecākiem ir īpaša loma - būt par bērna uzticamības personu, pie kuras vērsties, ja kas atgadījies kā "off-line", tā "on-line" vidē," uzsvēra Tamelīte.

Aptauju veica "Samsung Skola nākotnei" sadarbībā ar "Mindscan" 2019.gada jūnijā un jūlijā, aptaujājot 500 respondentus vecumā no 14 līdz 18 gadiem.

"Samsung skola nākotnei ir "Samsung Electronic Baltics" sociālā iniciatīva, kurā otro gadu tiek realizēta programma "Skolēna digitālais IQ". Tā tapusi sadarbībā ar Latvijas digitālās jomas ekspertiem, un programmas mērķis ir veicināt jēgpilnāku digitālo tehnoloģiju lietošanu, izmantojot tās ikdienas dzīvē, mācībās un arī nākotnē, uzsākot darba gaitas.