Piektdaļa iedzīvotāju domā, ka izglītības kvalitāte Latvijā ir zema

© Ģirts Ozoliņš/F64

24% iedzīvotāju vērtē pašreizējo izglītības kvalitāti Latvijā kā augstu, gandrīz puse jeb 49% to vērtē kā viduvēju, savukārt kopumā kā zemu izglītības kvalitāti vērtē 21% iedzīvotāju, liecina Rīgas Tālmācības vidusskolas izglītības kvalitātes indekss.

Analizējot visus faktorus, aprēķināts arī kopējais izglītības indekss, kas šogad ir pozitīvs: 55,6.

Jāatzīmē, ka iedzīvotāji, kuru ģimenēs ir bērni vai jaunieši, kuri pašlaik iegūst izglītību, pašreizējo izglītības kvalitāti Latvijā novērtējuši kā nedaudz zemāku, nekā iedzīvotāji, kuriem ģimenē nav bērnu vai jauniešu, kuri iegūst izglītību.

Arī iedzīvotāji, kuriem sarunvaloda ģimenē ir latviešu, izglītības kvalitāti vērtē augstāk nekā tie, kuriem sarunvaloda ģimenē ir krievu.

Vērtējot izglītības kvalitātes izmaiņas pēdējo gadu laikā, 29,8% norādījuši, ka vērojama pasliktināšanās, 38,8% atbildēja, ka nav ne uzlabošanās, ne pasliktināšanās, savukārt 21% minēja, ka pēdējo gadu laikā izglītības kvalitāte ir uzlabojusies.

Pētījuma ietvaros respondentiem tika lūgts novērtēt, kāda ir Latvijas vidējās izglītības kvalitāte salīdzinājumā ar citām Eiropas Savienības (ES) valstīm. Lielākā daļa (35,3%) norādīja, ka vidējā izglītība Latvijā ir tādā pašā līmenī kā citās ES valstīs, gandrīz tikpat liels skaits respondentu (32,8%) bija daudz kritiskāki, norādot, ka vidējā izglītība Latvijā ir sliktāka kā citviet ES, bet 15,6% atzina, ka tā ir labāka. Jāatzīmē, ka iedzīvotāji, kuru ģimenē ir bērni vai jaunieši, kas iegūst izglītību, biežāk uzskata, ka vidējās izglītības līmenis Latvijā kopumā ir sliktāks kā citur Eiropas Savienībā nekā tie, kuriem ģimenē nav izglītību iegūstošu bērnu vai jauniešu.

“Šogad, veicot šādu pētījumu pirmo reizi, ar prieku secinām, ka attiecībā uz izglītības kvalitāti, pieejamību un vērtību Latvijā ir daudz optimistiski noskaņotu cilvēku, tomēr vienlaikus redzam, ka arī daudzas lietas, ar kurām ir jāstrādā. Piemēram, vismaz trešajai daļai iedzīvotāju nav informācijas par tālmācības pieejamību,” stāsta Rīgas Tālmācības vidusskolas direktors Edgars Grīnis.

Pētījums veiks no 2019. gada oktobra sākuma līdz 2019. gada novembrim un tajā piedalījās vairāk nekā 1000 respondenti no visas Latvijas. Maksimālais indeksa rādītājs ir +100, bet minimālais - 0. Rīgas Tālmācības vidusskolas izglītības indekss veidots ar mērķi apzināt situāciju izglītības jomā, kā arī sekmēt izglītības pieejamību un kvalitāti visā Latvijā. Indekss plānots kā ikgadējs pētījums.

Latvijā

Inovāciju, radošuma un sadarbības pasākums “Baltic AI Hack, Gen AI Hackathon” Rīgas Tehniskajā universitātē notika no 4. līdz 6. oktobrim un pulcēja studentus no visām Baltijas valstīm. Studentu uzdevums bija risināt reālās dzīves problēmas, izmantojot mākslīgā intelekta spēku. Viņi izstrādāja novatoriskus risinājumus tādās jomās kā dizains, mārketings un uzņēmējdarbība.