Apdrošinātājs: Pirmā sniega diena šoferiem izmaksā vismaz pusmiljonu eiro

© Andrejs Terentjevs/F64 Photo Agency

Mainīgie rudens laikapstākļi iedzīvotājiem mēdz sagādāt ne vienu vien pārsteigumu, turklāt negaidīti nokrišņi jo īpaši dārgi var izmaksāt autovadītājiem: pagājušogad pirmajā sniega dienā, 27. novembrī, reģistrēts 1,4 reizes vairāk ceļu satiksmes negadījumu, nekā vidēji ierasts. Pirmā sniega diena Latvijas auto īpašniekiem radīja neplānotus zaudējumus vismaz 500 000 eiro apmērā, liecina apdrošināšanas sabiedrības BALTA (PZU grupa) aplēses.

Latvijā jau vairākus gadus ir spēkā norma, kas ir ietverta ceļu satiksmes noteikumos un nosaka kārtību par ziemas sezonai atbilstošu riepu lietošanu. Proti, ziemas riepu lietošana ir obligāta no 1. decembra līdz 1. martam, un šie datumi nav mainīti kopš normas ieviešanas. Vai šīs normas ir atbilstošas reālajai situācijai uz Latvijas ceļiem?

“Latvija nebūt nav unikāla - normas attiecībā uz ziemas riepu lietošanu pastāv lielākajā daļā Centrāleiropas un Ziemeļeiropas valstu. Atšķiras vienīgi datumi, kuros ziemas riepu lietošana ir obligāta - tie svārstās no 1. novembra līdz 1. decembrim rudenī un no 1. marta līdz 31. martam pavasarī. Latvijas kontekstā gan ir vērts paskatīties uz faktisko situāciju jeb Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra datiem par novērojumu vēsturi saistībā ar temperatūru un ledus veidošanos, kur redzams, ka temperatūra, kas rada ledus veidošanos, novembrī nav retums,” stāsta Kristaps Liecinieks, BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs.

K. Liecinieks arī norāda, ka pēdējos četros gados ik novembri tikušas novērotas temperatūras, kas zemākas par nulli* un nozīmē paaugstinātas bīstamības braukšanas apstākļus.

Šādu “pārsteigumu” pagājušajā gadā autobraucējiem sagādājis 27. novembra rīts, kad visā Latvijā sniga un braukšanas apstākļi ievērojami pasliktinājās. Šajā datumā notika 1,4 reizes vairāk negadījumu nekā vidēji ierasts, un BALTA aprēķinājusi, ka autovadītājiem pirmā sniega diena kopumā varēja radīt zaudējumus vismaz pusmiljona eiro apmērā.

“Gadu no gada aina ir līdzīga - pirmajā rudens dienā, kad uzsnieg sniegs, auto sadursmju skaits pilsētās un ārpus apdzīvotām vietām pieaug. Daļā negadījumu pie vainas ir neatbilstošs braukšanas ātrums un distances neievērošana, bet citi autovadītāji savus automobiļus nespēj novaldīt, jo vai nu nav paguvuši uzlikt ziemas riepas, vai arī tās gluži vienkārši ir savu mūžu nokalpojušas. Nav pamata vainot “negaidīto” ziemu - drīzāk jāmaina attieksme un jākļūst atbildīgākiem. Statistikas dati liecina, ka likumdevējiem būtu iemesls pārskatīt normas un noteikt ziemas riepu lietošanu par obligātu jau no 15. novembra. Bet, kamēr šāda norma ieviesta nav, aicinām pašus autovadītājus uz atbildīgu rīcību, laikus parūpējoties par kvalitatīvām ziemas riepām un izvēloties laikapstākļiem atbilstošu braukšanas ātrumu un distanci,” norāda K. Liecinieks.

*Rīgas novērojumu stacija, kas atrodas Teikas rajonā

Latvijā

Jebkura Krievijas agresija pret NATO dalībvalsti tai izmaksās ļoti dārgi, Latvijas Ārpolitikas institūta (LĀI) rīkotajā diskusijā "Veidojot aizsardzības un drošības nākotni" uzsvēra Ārlietu ministrijas valsts sekretārs Andžejs Viļumsons.