Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs (TNGIIB) publicējis gala ziņojumu par incidentu, kurā 2018.gada jūnijā iesaistīta "AirBaltic" "Bombardier CS300" (tagad A220) lidmašīna, vēsta portāls "lsm.lv".
"airBaltic" lidmašīna (reģistrācijas numurs "YL-CSC") ceturtdien, 2018.gada 21.jūnijā, veica reisu "BT-648" Ženēva-Rīga. Lidmašīnā atradās 125 pasažieri un pieci ekipāžas locekļi. Saskaņā ar ziņojumā pausto, lidmašīna Rīgā nosēdusies smagos apstākļos.
Izmeklēšanā noskaidrots, ka nosēsties izdevies tikai ar trešo reizi, raksta portāls. Pirmais mēģinājums tika pārtraukts, jo meteoroloģiskais radars norādīja par negaisa šūnas atrašanos tieši nosēšanās ceļā. Otrais mēģinājums tika pārtraukts, kad pavējš izrādījās spēcīgāks par lidmašīnas specifikācijā pieļaujamo, ziņojumā par "nopietno incidentu" konstatē TNGIIB (laikā starp reisa "BT-648" mēģinājumiem nolaisties Rīgā veiksmīgi piezemējās "Ryanair" lidmašīna, kas informēja dispečeru, ka novērots tikai lietus). "BT-648" ekipāža pieprasīja nosēšanos citā skrejceļā, uz ko saņēma aviodispečera atbildi: "[Skrejceļa] maiņa nav plānota."
Kopumā no pirmā līdz trešajam nosēšanās mēģinājumam pagāja 43 minūtes. Pilotu savstarpējās sarunas ieraksti izmeklēšanai netika iesniegti, teikts ziņojumā.
Pēdējā nosēšanās posmā, kad lidmašīna paceļ priekšgalu, pirms riteņi skar skrejceļu, vējš bija spēcīgs un brāzmains. Skrejceļu visi lidmašīnas riteņi - gan priekšējie, gan aizmugurējie - skāra praktiski vienlaikus. Lidmašīnas ātrums bija apmēram 160 mezglu (295 km/h).
Pilots sajuta, ka nespēj noturēt lidmašīnu uz skrejceļa taisni, mēģināja atjaunot kontroli pār gaisa kuģi, taču lidmašīnu sanesa pa kreisi, konstatē TNGIIB.
Kreisās šasijas ritenis noslīdēja no skrejceļa, sabojājot prožektorus, kas iezīmē robežu ar skrejceļa betona segumu, - kreisās šasijas sliede zālienā pārsniedza 120 metrus. Uz skrejceļa tika konstatēti daudz riteņu gumijas nospiedumu, kas radās, iespējams, bremzējot ar daļēji nobloķētu riteni, raksta Birojs.
Tiesa, par lidostā notikušo incidentu Birojs uzzināja diennakti pēc notikušo. Kā teikts ziņojumā, tad kā incidenta iemeslu Birojs nosauc "nekoordinētas asimetriskas vadības komandas, kuras nolaišanās laikā deva ekipāža". Borta reģistratora ieraksti norāda, ka pilots ar pedāļa palīdzību virzījis stūri pagriezienam pa labi, vienlaikus palielinot kreisās puses šasijas riteņu bremzēšanu. Rezultātā lidmašīnas kreisās un labās puses bremzēšanas spēka atšķirība sasniedza 50% un lidmašīnu sanesa pa kreisi. Šāda asimetriska slodze noveda pie tā, ka priekšgala šasijas kreisā riteņa riepa atdalījās no diska. Spiediens riepā pazuda. Par papildu faktoru varēja kļūt arī lidmašīnas laikā esošie sliktie laikapstākļi.
Ar pilnu izmeklēšanas ziņojuma tekstu iespējams iepazīties šeit.
Avots: portāls lsm.lv