Zibenskarš pret klimata rūpju aizsegā virzīto ideju par tradicionālā autotransporta faktisku aizliegšanu ir sekmīgi noslēdzies. Premjera partija pieprasa apturēt absurdas idejas saturošo Nacionālo enerģētikas un klimata plānu, ko virza Ekonomikas ministrija. Savukārt Satiksmes ministrija atsauc radikālākos priekšlikumus Alternatīvo degvielu attīstības plānā.
Kopā šie dokumenti paredzēja radīt Latvijas sabiedrībai tādus apstākļus, lai tikai izredzētie varētu atļauties pārvietoties ar automašīnu - maksātu milzīgu nodokļus slogu par braukšanu ar tradicionālo iekšdedzes dzinēju, iegādātos elektroauto vai brauktu ar jauna veida degvielu - ekspremjera Aigara Kalvīša lobēto saspiesto dabasgāzi automašīnām. Visos gadījumos izmaksas būtu neadekvātas un netaisnīgas.
Latvijas iedzīvotāji gan savu finansiālo iespēju dēļ, gan arī apzinīgi rūpējoties par vidi, automašīnas lieto vismaz desmit, piecpadsmit gadus. Tāpēc šajos dokumentu melnrakstos tika iestrādāti speciāli mehānismi, kas mākslīgi ierobežo tirgu. Tostarp aizliedz tradicionālo automašīnu importu, vecāku par trim gadiem. Latvijā, kā zināms, automašīnas neražo, tas nozīmē, ka cilvēki ar normatīvajiem aktiem tiktu piespiesti pirkt jaunas automašīnas. Uzņemties kredītsaistības uz gadu desmitiem apstākļos, kad arvien lielākas bažas raisa globālās ekonomikas sabremzēšanās. Turklāt jāatceras, ka pret sabiedrības mobilitāti vērstais pasākumu kopums, lai arī īstermiņā pildītu valsts budžetu, izraisītu kaitīgu ķēdes reakciju. Ikviena tautsaimniecības joma, kurā notiek preču un pakalpojumu loģistika, strauji sadārdzinātos, padarot Latvijas iedzīvotājus trūcīgākus.
Nevis pārprasti, bet atmaskoti
Tik rupjš auto dīleru, kredītdevēju, gāzes tirgoņu un klimata apokalipses sludinātāju spiediens uz Latvijas likumdošanas procesu līdz šim nav bijis novērots. Vismaz publiski. Tāpēc nav arī brīnums, ka viena Neatkarīgās publikācija Mašīnām plānots paralizējošs nodokļu kāpums (24. oktobrī) izraisīja tik lielu rezonansi - diskusijas visos Latvijas medijos, emociju sprādzienu sociālajos tīklos un nekavējošas izmaiņas normatīvo aktu virzībā. Abu dokumentu virzītāji un atbalstītāji tagad stāsta blēņas, ka ir nesaprasti vai pārprasti. Ka Neatkarīgās publikācijas ir «bīstami tendenciozas», jo rosina nepirkt jaunu mašīnu reizi piecos gados, kā to grib autodīleru galvenais lobētājs Andris Kulbergs no Auto asociācijas. Ekonomikas ministrija savukārt skaidro, ka «Nacionālais enerģētikas un klimata plāns neparedz nodokļu kāpumu automašīnām», bet tikai «iezīmē dažādu pasākumu kopumu». Valodas mācībā to sauc par eifēmismu - maigāku formulējumu nepatīkamam saturam.
Bet Satiksmes ministrija ir pavēstījusi, ka valdības mājaslapā aizkavējusies Alternatīvo degvielu attīstības plāna vecā versija, jaunā nav aktualizēta, un tas ir pārpratums. Mašīnu imports netiks aizliegts. To LNT ziņās stāstīja Autosatiksmes departamenta darbiniece Annija Novikova. Šādā skandāla situācijā ir neizbēgami, ka galvenie varoņi cenšas vainot kādu citu - žurnālistus, konkurentus, ierindas ierēdņus. Taču galvenais, ka ar šo publicitāti ir panāktais rezultāts - kaitniecisko iniciatīvu apturēšana.
Klimata plāns jāpārstrādā
Ministru prezidenta Krišjāņa Kariņa pārstāvētā politiskā organizācija, partiju apvienība Jaunā Vienotība (JV) pavēstījusi, ka «aicinās valdības koalīcijas partijas, kuru atbildībā ir Ekonomikas un Satiksmes ministrijas, apturēt dokumenta tālāku virzību un to būtiski pārstrādāt, ņemot vērā Latvijas sabiedrības intereses». Te runa ir par klimata plānu, kas paredz akcīzes nodokļa celšanu, ikgadējo transportlīdzekļa nodokli un vēl jauna CO2 nodokļa ieviešanu pie auto reģistrācijas. JV publiskais vēstījums veltīts ekonomikas ministra Ralfa Nemiro partijai KPV LV un satiksmes ministra Tāļa Linkaita Jaunajai konservatīvajai partijai: «Ekonomikas ministrijas sagatavotajā Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā laika periodam līdz 2030. gadam piedāvātās idejas par nodokļu celšanu fosilajai degvielai un ar fosilo degvielu darbināmām kā jaunām, tā lietotām automašīnām nav pārdomātas un izdiskutētas. Jebkuram priekšlikumam, kas saistīts ar būtiskām nodokļu maiņām, jābūt rūpīgi izsvērtam un vērstam uz sabiedrības nevienlīdzības mazināšanu, kas ir arī viens no Ministru prezidenta Krišjāņa Kariņa vadītās valdības izvirzītajiem mērķiem.»
Premjers personīgi paziņojumā nav citēts, taču vadošie JV biedri Arvils Ašeradens un Ainārs Latkovskis izteikušies ļoti kritiski. Ierosinājums par jauniem nodokļiem automašīnām un degvielai nosaukts par «absurdu, ņemot vērā realitāti, īpaši Latvijas reģionos». Satiksmes ministrs Tālis Linkaits atbildi parādā nav palicis. Tviterī ierakstījis atgādinājumu, ka Ašeradens, pats būdams ministrs, 2018. gadā rosinājis par 30% palielināt transporta ekspluatācijas nodokli lielu emisiju auto vai auto ar lielu motora tilpumu, kā arī rosināja par 20% palielināt akcīzes nodokli degvielai un ieviest ogļskābās gāzes nodokli.
Tomēr skaļāki paziņojumi ministrijas vārdā izpaliks. Ministru kabineta mājaslapā joprojām ir lasāma sākotnējā versija rīkojuma projektam Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 25. aprīļa rīkojumā Nr.202 «Par Alternatīvo degvielu attīstības plānu 2017.-2020. gadam». Tā satur ļoti radikālas idejas. Gan lietoto auto importa aizliegumu, gan aizliegumu kreditēt lietotu auto iegādi, obligātu prasību visām valsts institūcijām pārvietoties ar elektroauto vai ekspremjera Kalvīša lobēto Krievijas gāzi. Vismaz daļa šo ierosinājumu pašlaik no dokumenta tiek ņemta laukā. Aktualizētais rīkojums tiks virzīts decembrī, savukārt radikālākās idejas tiek atliktas uz plānu, kas tiks sacerēts jau nākamajam periodam.