Pretēji šobrīd publiski izskanējušai informācijai, Nacionālais enerģētikas un klimata plāns 2030. gadam (NEKP 2030) neparedz nodokļu kāpumu automašīnām. Plāns iezīmē dažādu pasākumu kopumu, kam kopumā jāveicina transporta sektora emisiju samazinājumu. Šobrīd plāns ir vēl izstrādes stadijā un turpinās konsultācijas ar sabiedrību, kā arī ir uzsākta plāna Stratēģiskās ietekmes uz vidi novērtējuma Vides pārskata apspriešana. Plānā ietvertie priekšlikumi iezīmē rīcības virzienus, pie kuriem vēl detalizēti strādās attiecīgās nozares ministrijas, gatavojot izmaiņas normatīvajos aktos, norāda Ekonomikas ministrija.
NEKP 2030 ilgtermiņa vīzija ir ilgtspējīgā, konkurētspējīgā un drošā veidā veicināt ilgtspējīgas tautsaimniecības attīstību. NEKP 2030 ietverti priekšlikumi dažādās jomās, t.sk. energoefektivitātes, elektroenerģijas un transporta sektorā, enerģētiskās drošības, infrastruktūras un enerģijas tirgu jautājumos, atkritumu apsaimniekošanā un citās.
NEKP 2030 publicēts Ekonomikas ministrijas tīmekļa vietnē. Sanāksme plāna Stratēģiskās ietekmes uz vidi novērtējuma Vides pārskata apspriešanai paredzēta š.g. 8. novembrī. Plāna iesniegšana izskatīšanai Valsts sekretāru sanāksmē paredzēta novembra otrajā pusē.
Transporta sektors Latvijā veido ap trešdaļu no kopējā enerģijas galapatēriņa un 78% no kopējā naftas produktu galapatēriņa, un tikai niecīga daļa - ap 3% no transporta enerģijas nav saražota no fosilajiem resursiem. Transporta sektorā Latvija šobrīd pilnībā ir atkarīga no fosilo energoresursu importa no trešajām valstīm. Transporta sektors ir lielākais CO2 emisiju avots Latvijā. Latvija ir apņēmusies īstenot CO2 samazināšanas mērķi un papildus tam transporta sektors rada būtisku gaisa piesārņojumu pilsētās, kas kaitē cilvēku veselībai. Līdz ar to risinājumi transporta sektorā klimata mērķu sasniegšanai būs vitāli svarīgi, kur konkrētos pasākumus būs jāmeklē līdzsvarojot iedzīvotāju, ekonomikas, transporta, klimata pārmaiņu ierobežošanas, vides un veselības aspektus.
Vienlaikus plānā piedāvāti risinājumi, kā veicināt tādu transportlīdzekļu un degvielu izmantošanu, kas veicina gaisa kvalitātes uzlabošanos pilsētās un mazina atkarību no fosilo resursu piegādēm vai dažādo tās. Tas ietver gan elektromobiļu izmantošanas veicināšanu, gan zaļās gāzes - biometāna izmantošanu transportā. Arī citām alternatīvajām degvielām paredzēti dažādi veicināšanas pasākumi vai to izvērtējums, ko citastarp paredz arī Eiropas Savienības tiesību akti un kas vienlaikus var dot ieguldījumu vairāku plāna mērķu sasniegšanā. Būtiski arī, ka plānā skarti pasākumi sabiedriskā transporta izmantošanas veicināšanai.
NEKP 2030 kopējie mērķi ir šādi:
- veicināt resursu efektīvu izmantošanu, kā arī to pašpietiekamību un dažādību;
- nodrošināt resursu, un it īpaši fosilu un neilgtspējīgu resursu, patēriņa būtisku samazināšanu un vienlaicīgu pāreju uz ilgtspējīgu, atjaunojamu un inovatīvu resursu izmantošanu;
- stimulēt tādas pētniecības un inovāciju attīstību, kas veicina ilgtspējīgas enerģētikas sektora attīstību un klimata pārmaiņu mazināšanu.
Kā zināms, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulu par pārvaldību enerģētikas savienības un rīcības klimata politikas jomā visām Eiropas Savienības dalībvalstīm jāizstrādā šāds plāns un jāiesniedz tas Eiropas Komisijā līdz 2019. gada 31. decembrim. Plāna pirmo redakciju Ekonomikas ministrija izstrādāja un iesniedza izvērtēšanai Eiropas Komisijā jau 2018. gada decembrī. Eiropas Komisija izvērtēja Latvijas iesniegtā plānu projektu un sniedz rekomendācijas par tajos iekļautajiem pasākumiem.
Šāds plāns ir jāizstrādā visām Eiropas Savienības dalībvalstīm un tas būs galvenais dokuments Latvijas ilgtermiņa enerģētikas un klimata politikas formulēšanai.