Autovadītājiem jāpārtrauc knibināties ekrānos

© depositphotos.com

Ceļu satiksmes pārkāpumu uzskaites punktu sistēmā ieviestas izmaiņas, kas primāri vērstas uz sastrēgumu samazināšanu Rīgā. Soda punkti tagad tiek piešķirti gan par telefona un citu viedierīču lietošanu braukšanas laikā, gan iebraukšanu nobloķētā krustojumā.

Rīgā šāda situācija ir klasika - priekšā braucošās mašīnas vadītājs knibinās telefonā un tikai pēdējā brīdī pamana, ka strauji jābremzē. Viņš met pa bremzēm, taču aizmugurē esošais šoferis arī knibinās un strauji iebrauc priekšā esošā auto dibenā. Un parasti viņam seko vismaz vēl viens tāds pats. Skāde nav liela, taču, kamēr nokārto formalitātes, visa apkaime iestieg dziļā sastrēgumā. Un pat tad, ja avārija nenotiek, katrs vadītājs, kurš koncentrējas uz viedierīci, nekoncentrējas uz ceļu. Viņš ar novēlošanos uzsāk braukt un tādējādi iznieko zaļās gaismas dārgās sekundes, kas visiem kopā atkal jau pārvēršas sastrēgumu minūtēs, kilometros un sliktā garastāvoklī.

Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) atzīst, ka šī ir samilzusi problēma. Pērn veikts pētījums liecinot, ka vairāk nekā 70% autovadītāju ikdienā pie stūres lieto mobilos telefonus. Direkcija sadarbībā ar Valsts policiju telefonu lietošanu apkaro sociālās kampaņās, taču masveida atteikšanās no šā kaitīgā paraduma galvaspilsētas ielās nav novērojama.

Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktais sods ir salīdzinoši bargs. «Par tālruņa, piezīmjdatora, planšetdatora vai viedierīces lietošanu, ja transportlīdzeklis atrodas kustībā, izņemot gadījumus, kad tālruni, piezīmjdatoru, planšetdatoru vai viedierīci izmanto brīvroku režīmā, - uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no divdesmit pieciem līdz simt eiro.» Tagad tam klāt nāk arī viens soda punkts. Tomēr, cik efektīvi tas atturēs braucējus no telefona, būs atkarīgs tikai no policijas darba. Respektīvi, ja policija arī turpmāk šim pārkāpumam pievērsīs niecīgu uzmanību, lielas jēgas nebūs. Vakar soda punktu reģistrā nebija neviena reģistrēta punkta par telefona lietošanu braukšanas laikā. Tas tādēļ, ka izmaiņas normatīvajos aktos stājušās spēkā tikai pirms nedēļas, savukārt soda punkti nonāk reģistrā ar mēneša nobīdi, beidzoties pārsūdzības termiņam. Taču ir pieejama policijas statistika par sastādītajiem protokoliem, kas drīzumā pārtaps soda naudās un soda punktos. No 8. līdz 13. oktobrim tālruņa aizlieguma neievērošanā ir pieķerti 96 autovadītāji. Vidēji 16 dienā. Samērojot to ar CSDD minētajiem 70% autovadītāju, nav pārāk daudz.

Līdztekus telefonam vēl viens sastrēgumu izraisītājs galvaspilsētā ir iebraukšana nobloķētā krustojumā. Ja krustojums sastrēdzis, braukt nedrīkst arī pie zaļās gaismas. Sešās dienās par šo pārkāpumu sastādīti 45 protokoli.

Neatkarīgā Rīta Avīze

Vēl ir autovadītāji, kas pamanās braukt pa vienvirziena ielām kustībai pretējā virzienā. Šāda rīcība var izveidot ļoti lielu korķi, attiecīgi novērtēta ar lielāku soda punktu skaitu, proti, diviem.

Apkarojot sastrēgumus, pie reizes punktu piešķiršana ir ieviesta pāris tādiem plaši izplatītiem pārkāpumiem, kas ietekmē satiksmes drošību. Par jostu nesprādzēšanu un ziemas riepu nelietošanu ziemas sezonā klāt pie soda pienākas viens punkts.

Jāatgādina, ka maksimālais soda punktu skaits, ko satiksmes huligāns vispār drīkst savākt, ir 16. Tad tiesības uz gadu tiek atņemtas, un to atgūšana ir visai piņķerīga padarīšana.

Latvijā

Latviešu nacionālo partizānu sīkstās un ilgās cīņas ar padomju okupantiem kopumā zināmas arī tiem, kuri par tām nav daudz interesējušies. Taču nupat kā bija atzīmējama 80. gadadiena vācu okupācijas zonā notikušai kaujai, kas “plašākā un ilgstošākā visā Latvijas nacionālās pretestības kustības vēsturē”.

Svarīgākais