Kopējais alkohola tirgus šogad Latvijā varētu saglabāties iepriekšējā gada līmenī, prognozēja Latvijas Alkohola nozares asociācijas izpilddirektors Dāvis Vītols.
Vienlaikus viņš arī atzina, ka 2019.gads alkohola nozarē Latvijā bija trauksmains, ņemot vērā mainīgās akcīzes nodokļa likmes.
"Šis gads, arī gada pirmā puse, nozarei Latvijā ir ļoti trauksmaina un nesaprotama. To ietekmē izmaiņas akcīzes nodokļa likmēs divas reizes gadā, kas tika paaugstinātas un pēc tam samazinātas," sacīja Vītols.
Viņš norādīja, ka secinājumus par alkohola akcīzes nodokļa samazinājuma lietderību varēs izdarīt gada beigās, jo samazinājums stājās spēkā vien šā gada 1.augustā, un Valsts ieņēmumu dienesta (VID) dati par stiprā alkohola akcīzes nodokļa ieņēmumiem par periodu, kad jau bija piemērota samazinātā likme, būs vēlāk.
Pēc viņa sacītā, stiprā alkohola pārdošanas apmērus jūnijā un jūlijā negatīvi ietekmēja tas, ka uzņēmēji mēģināja iztirgot pēc iespējas vairāk noliktavās esošā alkohola un neieveda jaunas preces. "Uzņēmēji domāja par konkurētspēju un mēģināja iztirgot pēc iespējas vairāk produktu par augstākām likmēm, gaidot augustu, kad nodot patēriņam jauno preci ar zemāku akcīzes nodokļa likmi," viņš sacīja.
Līdz ar to tirgus stiprā alkohola segmentā jūnijā un jūlijā samazinājās, bet augustā, visticamāk, pieauga.
Asociācijas izpilddirektors prognozēja, ka valsts budžetā akcīzes nodokļa ieņēmumu plāns šogad netiks izpildīts, jo tas tika veidots, plānojot akcīzes nodokļa kāpumu.
"Tirgus [apmērs] šogad kopvērtējumā saglabāsies apmēram pagājušā gada līmenī un saglabāsies pierobežas tirdzniecība," prognozēja Vītols.
Viņš piebilda, ka nākamais gads alkohola nozarei solās būt sliktāks nekā šis - ja saglabāsies 2020.gadā plānotās akcīzes nodokļa likmes, pierobežas tirdzniecība iznīks. Latvijā grādīgo dzērienu cenas tādā gadījumā pieaugs par 3-4 eiro litrā, kas negatīvi ietekmēs vietējo patēriņu. Asociācija lēš, ka apmēram 15% no Latvijas iedzīvotājiem izvērtēs alkohola pirkumus un varētu, piemēram, doties iegādāties alkoholu uz kaimiņvalstīm vai pirkt to internetā. Līdz ar to saruks arī akcīzes ieņēmumi valsts budžetā.
Kā ziņots, Igaunijā no šā gada 1.jūlija par 25% tiks samazināts akcīzes nodoklis daļai alkoholisko dzērienu - alum, sidram un stiprajiem dzērieniem, lai tādējādi iegrožotu intensīvo pārrobežu tirdzniecību ar Latviju, kuras dēļ jūtami kritušies alkohola pārdošanas apjomi Igaunijā, un vienlaikus atkal piesaistītu valstij Skandināvijas tūristus.
Reaģējot uz šo nodokļa pazeminājumu kaimiņvalstī, Latvijas Saeima atbalstīja grozījumus likumā par akcīzes nodokli, stiprajam alkoholam akcīzes likmi samazinot par 15%.
LANA izveidota 2013. gada septembrī, apvienojoties līdzšinējām ražotāju un tirgotāju apvienībām un tādējādi kļūstot, par lielāko šīs nozares pārstāvi Latvijā. Patlaban LANA apvienojušies vienpadsmit Latvijas lielākie nozares uzņēmumi, tostarp "Latvijas balzams", "Liviko", "Pernod Ricard Latvia", "Balmerk Latvija", "Prike Latvija", "Drinks Distribution", "Amber Distribution Latvia", "Abavas dārzi", "Kroņstrauts", "Altia Latvia" un "Coca-Cola HBC Latvia", kā arī asociētais biedrs "Brown-Forman Corporation".