Trešdiena, 24.aprīlis

redeem Nameda, Ritvaldis, Visvaldis

arrow_right_alt Latvijā

Skandāls Dailes teātrī: aktieri gatavi palīdzēt teātra īstermiņa plāna izstrādē

© Ģirts Ozoliņš/F64

Dailes teātra aktieru ansambļa pārstāvji Rēzija Kalniņa un Artūrs Skrastiņš tiekoties ar kultūras ministru Nauri Puntuli (VL-TB/LNNK) apliecināja gatavību līdzdarboties teātra rīcības plāna izstrādē, sacīja kultūras ministra padomniece sabiedrisko attiecību jautājumos Inga Vasiļjeva.

Viņa stāstīja, ka aktieri šodien tikās ar ministru un Valsts sekretāri Daci Vilsoni, lai pārrunātu teātrī esošo situāciju.

Tikšanās laikā Dailes teātra aktieru kolektīva pārstāvji informēja ministru par esošās situācijas rašanās iemesliem un Puntulis aicināja aktieru kolektīvu aktīvi līdzdarboties situācijas risinājuma īstermiņa un ilgtermiņa rīcības plāna izstrādē, kuru oktobra vidū kolektīvam, ministrijai un plašākai sabiedrībai prezentēs teātra vadītājs Andris Vītols.

"Būtiski, lai esošā situācija tiktu risināta cieņpilni, respektējot radošo personību devumu Dailes teātra attīstībā," norādīja Puntulis.

"Mums bija svarīgi sadzirdēt, ka ministrijai ir būtisks trupas redzējums par teātra attīstību, kurā svarīga loma ir Smiļģa teātra tradīcijām," skaidroja Skrastiņš.

Tāpat viņš pauda, ka kā aktieru trupas pārstāvji, tiekoties ar ministru, akcentēja savu gatavību līdzdarboties īstermiņa plāna izstrādē. "Mums ir svarīgi, lai šī situācija tiktu atrisināta racionāli, domājot par teātra izaugsmi un attīstību, kā arī mūsu uzticamo skatītāju," sacīja Skrastiņš.

Kā vēstīts, Dailes teātra aktieri izteikuši neuzticību Dailes teātra mākslinieciskajam vadītājam un režisoram Džilindžeram un informējuši par to teātra direktoru, teikts medijos publicētajā aktieru vēstulē.

25.septembrī notika aktieru sapulce, ko iniciēja paši aktieri. Tajā tika izskatīts viens jautājums - Dž.Dž.Džilindžera kā mākslinieciskā vadītāja darbības izvērtējums ilgākā laika periodā.

Vītols aģentūrai LETA apliecināja, ka šāda saruna notikusi. Tāpat viņš pastāstīja, ka saskaņā ar viņam pieejamo informāciju, Džilindžers, iespējams, apsver iespēju atkāpties no mākslinieciskā vadītāja amata teātrī, taču par to Vītols vēlas runāt par pašu Džilindžeru, kurš gan patlaban ir ārzemēs.

Aktieru vēstulē teikts, ka aktieri, balstoties savā ilggadīgā profesionālā pieredzē, zina to prasību kopumu, kurām būtu jāatbilst teātra mākslinieciskajam vadītājam un var saprast pēc kādiem rezultātiem un kritērijiem var vērtēt viņa darbu ilgtermiņā. Runa nav par formāliem darba līgumā norādītiem darba pienākumiem, bet pēc būtības, norādīts aktieru vēstulē.

Šis prasību un sasniedzamo rezultātu kopums aktieru ieskatā ietver tādas funkcijas kā: repertuāra plānošana adekvāti teātra mākslinieciskajām ambīcijām un finansiālajām vajadzībām un šo abu vajadzību savstarpēja samērība. Plānošanai vajadzētu būt atbilstošai nekomerciāla, valsts dotēta teātra funkcijām. Tas ir darbs ar aktieru sastāvu, tā attīstības jautājumi. Tas tieši skar teātra nākotni ilgtermiņā, teikts aktieru vēstulē.

Tāpat aktieri uzskata, ka mākslinieciskā vadītāja pienākums ir kopējā teātra mākslinieciskā līmeņa uzturēšana, katras izrādes līmeņa un kvalitātes regulāra uzraudzīšana, līdz ar to, arī pastāvīga klātbūtne teātra ikdienas darbā. Tas ir pienākumu rūpēties par teātra reputāciju un prestižu sabiedrībā un profesionāļu vidē. Aktieru vēstulē uzsvērts, ka tas nozīmē arī uzņemties līdzatbildību par teātra kopējo finansiālo situāciju, mākslinieciskā personāla atalgojumu samērību adekvāti ieguldītajam darbam un sasniegtajiem rezultātiem.

"Un, protams, visbeidzot, mākslinieciskā vadītāja funkcija ir iestudēt savā teātrī mākslinieciski labas izrādes, vadoties ne tikai no kritērija, vai izdosies pārdot pilnas zāles, bet darbus, kas gūst gan kritiķu, gan prasīgas publikas atzinību. Kopumā tas ir: labi administrēt un tālredzīgi vadīt mākslinieciskos procesus teātrī," teikts aktieru vēstulē.

Dailes teātra aktieri vēstulē norāda, ka teātra māksliniecisko procesu vislielākajā mērā realizē aktieri, un, ja aktieri monolītā vairākumā nav apmierināti ar mākslinieciskā procesa vadīšanu, tad to nevar ignorēt. Tāds bija sapulces mērķis - par šo diskutēt.

Aktrise Rēzija Kalniņa stāstīja, ka tiks veidota pagaidu mākslinieciskā padome, kas pildīs līdzšinējā teātra mākslinieciskā vadītāja, režisora Dž. Dž. Džilindžera pienākumus. Vītols skaidroja, ka šāda pagaidu padomes sastāvā varētu būt pats Vītols, teātra repertuāra padome, kurā ietilpst pārstāvji gan no administrācijas puses, gan aktieru puses un direktors plāno iesaistīt arī režisorus.

"Pagaidām ir nolemts veidot pagaidu māksliniecisko padomi, lai situācija nomierinātos un atrisinātos, jo nedomāju, ka būtu cilvēks, kas gribētu būt mākslinieciskais vadītājs šādā situācijā," norādīja Vītols.