Autotransporta direkcijai valsts dotāciju segšanai sabiedriskā transporta pārvadātājiem šogad pietrūkst apmēram 16 miljoni eiro, pastāstīja Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.
"Sabiedriskā transporta sistēmai ir jāmainās līdzi laikam. Katru gadu mums trūkst naudas, lai varētu norēķināties ar pārvadātājiem. Tādēļ mums ir jācenšas maksimāli efektīvi kombinēt pārvadājumu veidus," stāstīja Godiņš, piebilstot, ka ir jāceļ pakalpojumu kvalitāte, lai tie, kuri brauc ar automašīnām, būtu gatavi sākt izmantot sabiedrisko transportu.
Viņš skaidroja, ka to var izdarīt tikai tad, ja sabiedriskais transports ir kvalitatīvs, ērts un ātrs pārvietošanās veids.
Jautāts, kāda situācija šajā un nākamajā gadā ir ar valsts dotācijām sabiedriskā transporta pārvadātājiem, Godiņš atbildēja, ka tas ir grūts jautājums.
"Budžetā pieprasījumi ir ļoti daudziem mērķiem, un katram, protams, savs pirksts sāp vairāk. Visus aprēķinus Satiksmes ministrijai mēs jau iesniedzām jūlijā. Arī pamatojumu un to, ko esam darījuši, lai naudas pieprasījumu mazinātu," skaidroja Godiņš, piebilstot, ka gan vilcienu, gan autobusu satiksmei budžetā paredzētais bāzes finansējums ir par mazu.
Viņš uzsvēra, ka, lai Autotransporta direkcija iekļautos bāzes finansējumā, tad viens plānošanas reģions vispār būtu jāatslēdz no sabiedriskā transporta sistēmas.
Godiņš skaidroja, ka bāzes finansējums nav pārskatīts ļoti ilgus gadus, bet izmaksas šajā laikā ir būtiski augušas.
"Arī sabiedriskā transporta tīkls nav būtiski samazināts - ir bijušas tikai korekcijas -, jo par šo jautājumu daudzi ir gatavi mesties uz ecēšām, arī tie, kuri sabiedrisko transportu vispār neizmanto. Pašlaik mēs lēšam, ka 2019.gadā mums nepietiek ap 16 miljoniem eiro," stāstīja Godiņš.
Jautāts, vai izskatās, ka Autotransporta direkcija saņems šo papildu naudu, Godiņš atbildēja, ka tas vēl nav zināms.
"Gaidām ministriju viedokļus. Par šo tēmu mēs esam runājuši gan ar Latvijas Pašvaldību savienību, gan ar pārvadātājiem. Tagad gaidām, kāds būs lēmums," teica direkcijas vadītājs.
Uz jautājumu, vai arī nākamā gada budžeta projektā ir paredzēts nepietiekams finansējums, Godiņš atbildēja, ka bāzes finansējums joprojām ir ar "mīnusu", jo tas praktiski nav mainījies.
"Turklāt, ja vēl augs akcīzes nodoklis... Degviela pārvadātājiem veido 20-25% no visām izmaksām. Vēl aptuveni 25% veido atalgojums autobusu vadītājiem. Līdz ar to degvielas cenu un darbaspēka izmaksu kāpums valsts dotācijas apmēru ietekmē būtiski. Tad, kad degvielas akcīze kāpa iepriekšējo reizi, mums uzreiz radās vairāk nekā vienu miljonu eiro papildu izmaksas," stāstīja Godiņš.