Pētījums: vai līdzbraucēji pievērš uzmanību tam, vai šoferis pie stūres lieto mobilo telefonu?

© pixabay.com

Satiksmes drošības eksperti Latvijā un citviet pasaulē uzsver, ka ar mobilā telefona lietošanu pie stūres ir saistīti līdz pat 30% no visiem ceļu satiksmes negadījumiem. Savukārt to novēršanā var iesaistīties gan autovadītāji, gan līdzbraucēji. Tomēr, kā liecina mobilo sakaru operatora BITE un pētījumu aģentūras “Norstat” veiktās aptaujas dati, teju katrs trešais blakussēdētājs nepievērš uzmanību tam, ja šoferis auto vadīšanas laikā izmanto mobilo telefonu.

Aptaujas dati atklāj, ka 29% līdzbraucēju nepievērš uzmanību tam, ka šoferis izmanto mobilo tālruni auto vadīšanas laikā, jo paļaujas, ka viņš zina, ko dara. Turpretim 22% aptaujāto mudina autovadītājus ātrāk nolikt mobilo telefonu, jo baidās, ka var notikt ceļu satiksmes negadījums. Bet vēl 25% pasažieru piedāvā autovadītājiem palīdzību mobilā telefona izmantošanā, vadot auto, piemēram, lai uzrakstītu ziņu vai piezvanītu un izliktu skaļruni, ievadītu galamērķi mobilajā aplikācijā “Waze” u.tml.

“Ir skaidrs, ka mūsu ikdiena bez tehnoloģijām ir teju neiespējama, tomēr atbildīga to lietošana ir atslēgas vārds tam, kā to darīt drošāk. Mobilo telefonu lietošana auto vadīšanas laikā nav pieļaujama, taču ārkārtas situācijām tehnoloģiju ražotāji cenšas izstrādāt maksimāli drošus un pieļaujamus risinājumus, piemēram, brīvroku sistēmas, mobilās aplikācijas, kas atskaņo ienākošās ziņas vai bloķē konkrētās mobilā telefona aktivitātes, navigācijas sistēmas, kas projicē maršrutu uz vējstikla u.c. Tajā pašā laikā jāatceras, ka robeža starp ārkārtas reizēm, kad nepieciešama mobilā telefona izmantošana pie stūres, un šīs ierīces lietošanu ikdienas nepieciešamībām, ir ļoti trausla. Tāpēc autovadītājos ir jāveicina paradums tehnoloģijas primāri izmantot pirms auto vadīšanas uzsākšanas un pēc tās, nevis braukšanas laikā,” uzsver BITES sabiedrisko attiecību projektu vadītāja Una Ahuna-Ozola.

Interesanti, ka visbiežāk par mobilo telefonu lietošanu pie stūres autovadītājiem aizrāda gados jauni cilvēki, vecumā no 18-29 gadiem, un teju 40% šī vecumposma pārstāvju piedāvā šoferiem palīdzību mobilā telefona lietošanā auto vadīšanas laikā. Eksperti ir pārliecināti, ka tas iezīmē pozitīvu tendenci auto vadīšanas kultūrā Latvijā, sevišķi jaunāko paaudžu vidū.

Līdzās tam, ka 17% respondentu aizrāda šoferim par mobilā telefona izmantošanu, esot pie stūres, bet neko nedara, lai to novērstu, vēl neliela daļa līdzbraucēju - 2% - piekopj īpaši bīstamu praksi. Viņi atzina, ka telefona lietošanas laikā, palīdz šoferim “vadīt” automašīnu, brīdinot par sarkano gaismu luksoforā, palīdzot pārslēgt ātrumus u.tml.

“Ārvalstu eksperti mobilā tālruņa lietošanu pie auto stūres pielīdzina braukšanai reibumā, jo tas būtiski samazina reakcijas ātrumu un koncentrēšanās spējas. Daudzu satiksmes drošības kampaņu rezultātā sabiedrībā ir nostabilizējusies noliedzošā attieksme pret braukšanu reibumā. Tādēļ šā brīža uzdevums ir panākt, lai visa sabiedrība iestātos pret mobilā tālruņa lietošanu pie stūres. “Iekāp auto, izkāp no telefona!” - tāds ir CSDD aicinājums,” stāsta CSDD pārstāve Ieva Bērziņa.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais