Robežskandālā iesaistītā Igate gatava reorganizēties

 
©Vladislavs Proškins/F64

Lai saglābtu iespēju piedalīties 100 miljonus vērtajā Ķekavas apvedceļa projektā, SIA Ceļu būvniecības sabiedrība Igate ir gatava reorganizēties, mainīt valdes sastāvu, konkursā mainīt māti pret meitu, startēt kā apakšniece. Darīt jebko, kas par nepieciešamu tiktu uzskatīts Eiropas Savienības institūcijās. Un arī publiski taisnoties – vakar beidzot tika sasaukta iepriekš izmeklētāju aizkavētā preses konference.

Caur puķēm un aplinkiem paustais vēstījums bija šāds - nelegālo migrantu pārvadātāji ir ieinteresēti bremzēt valsts robežas sakārtošanu un tādēļ veikuši uzbrukumu šiem būvprojektiem, tostarp, izmantojot žurnālistus uzņēmumam kaitnieciskas informācijas izplatīšanā. Kurš ir kaitnieks, Igates vadītājs Māris Peilāns un viņa kolēģi vakar tā arī nepateica. Taču darīja zināmu, kāds kaitējums šobrīd nodarīts kompānijai - proti, ir apdraudēts jauns projekts.

Bažas par Ķekavas apvedceļu

Drīz pēc tam, kad Iekšējās drošības birojs nāca klajā ar paziņojumu par iespējamām noziedzīgām darbībām austrumu robežas izbūvē, Ceļu būvniecības sabiedrība Igate izplatīja savu atbildi. Taču šis paziņojums, tāpat kā vakardienas preses konference, nebija veltījums Latvijas sabiedrībai un vietējiem pasūtītājiem. Kā paskaidro uzņēmuma pārstāvis Jānis Stundiņš: «Relīze bija vēstījums Eiropas Savienības institūcijām. Ja viņi prasīs, mēs esam gatavi locīties.»

Igate ir noraizējusies par grandiozā Ķekavas apvedceļa konkursu. Cēloņsakarību ķēde ir sekojoša. Apvedceļš ir būvējams privātajā publiskajā partnerībā, jo valstij vienai pašai nepietiek naudas. Igate konkursam ir pieteikusies kopā ar savu Spānijas partneri - personu apvienībā PA Cointer un Igate, finansējumu projektam piedāvājot piesaistīt Eiropas Investīciju bankā un Ziemeļu investīciju bankā. Austrumu robežas projekta dēļ tagad ir cietusi kompānijas reputācija. Tāpēc Eiropas valstīm piederošās bankas finansējumu var atteikt, jo to vērtēšanas skalā reputācija ir galvenais kritērijs, bet «pēc šādiem skaļiem paziņojumiem masu medijos SIA Ceļu būvniecības sabiedrība Igate reputācija šo banku acīs ir nepietiekoša». Tā teikts paziņojumā. Un tālāk: «Lai neapdraudētu konkrēto iepirkumu, personu apvienība, kurā ietilpst SIA Ceļu būvniecības sabiedrība Igate, uzsākusi darbu pie apvienības reorganizācijas, lai masu medijos minētā negatīvā informācija nemestu ēnu uz personu apvienību un tā spētu turpināt kvalitatīvi piedalīties iepirkumā, tādā veidā neapdraudot iepirkumu kā tādu.»

Robežai nauda apsīkusi

Kā šī reorganizācija varētu izpausties, Neatkarīgajai paskaidro Jānis Stundiņš. Viena versija, ka projektā varētu piedalīties nevis mātessabiedrība, bet kāda meita - esoša vai jaundibināta. Ja pretenzijas būtu tieši pret valdi, pret kuru notiek izmeklēšana, to varētu nomainīt. Jāatgādina, ka Iekšējās drošības birojs aizturēja valdes priekšsēdētāju un līdzīpašnieku Māri Peilānu, un šobrīd viņš sistemātiski piestaigā sniegt liecības. Vēl pastāvot iespēja, ka uzņēmums projektā kļūst par sava partnera apakšnieku - tikai darbu izpildītāju. Konkrēts lēmums šobrīd gan neesot pieņemts, taču uzņēmums ir nodevis vēstījumu bankām. Ko tām vajadzēs, to uzņēmums darīšot. Lai tikai nezaudētu iespēju piedalīties Ķekavas apvedceļa būvniecībā.

Kas attiecas uz austrumu robežas izbūvi, tā ir apstājusies, taču ne tāpēc, ka pret Igati un kādreizējo Valsts robežsardzes priekšnieku Normundu Garbaru ir sākta kriminālizmeklēšana par krāpniecību un noziedzīgi iegūtas naudas legalizāciju. Kā paskaidro robežsardzes preses pārstāve Kristīne Pētersone, būvniecība nenotiek, jo valdība šogad naudu nav atvēlējusi. Noslēgtie līgumi iezīmē darbu izpildei teorētiski nepieciešamās summas, taču, ja naudas nav, arī darbi stāv. Uz Krievijas robežas šobrīd izdarīts gandrīz viss, uz Baltkrievijas robežas - gandrīz nekas.

Koki vēl var atrasties

Pirmais līgums par Krievijas robežas labiekārtošanu ar Igati ir slēgts 2015. gadā. Salīgtā summa ir 17,49 miljoni eiro, un darbi izpildīti par 15,56 miljoniem. Otrs līgums ir par Baltkrievijas robežas labiekārtošanu. Kopējā summa 22,85 miljoni eiro, bet darbi izpildīti 1,58 miljonu vērtībā. (Summas norādītas bez PVN). Robežsardzē apstiprina, ka turpmākiem darbiem naudas nav. Ja tāda būtu, robežsardzei nāktos vērtēt, vai turpināt sadarbību ar esošo būvnieku. Taču pagaidām no Iekšējās drošības biroja neesot saņemtas nekādas rekomendācijas vai priekšraksti turpmākajai rīcībai.

Kas tieši, pēc izmeklētāju domām, ir bijis krāpšanas priekšmets austrumu robežas projektos, šobrīd nav publiski zināms. Uzņēmuma vadītājs Peilāns preses konferencē vairākkārt uzsvēra, ka projektos nav noticis sadārdzinājums. Tātad varbūt runa ir par sadārdzinājumu.

Publiski arī pavīdējis fakts, ka četru tiltu izbūve uz Baltkrievijas robežas notāmēta četrreiz dārgāk nekā iepriekš četri tilti uz Krievijas robežas. Vēl it kā esot pazuduši uz robežjoslas izcirstie koki. Uzņēmuma pozīcija šobrīd ir tāda, ka izmeklētājiem kāds piespēlējis vienpusēju informāciju. Projekts vēl nav noslēdzies - koki gan jau atradīsies. Turpretim ar reputācijas atgūšanu Igatei gan ies grūtāk.