Eksperti brīdina: viedierīču lietošana uz ielas skolēniem arvien biežāk beidzas traģiski

Attēlam ir ilustratīva nozīme © Dmitrijs Suļžics/F64

Septembrī, kad sākas jaunais mācību gads, par 11% pieaug arī bērnu traumatisms, un biežākās ir ceļu satiksmes negadījumos, sporta stundās un no skolas brīvajā laikā gūtās traumas, liecina apkopotie dati.

Vecākiem īpaši vajadzētu atgādināt skolēniem par drošību uz ielas, jo pēdējos gados arvien vairāk novērojama bērnu un pusaudžu aizraušanās ar viedierīču lietošanu, pat šķērsojot brauktuvi, dzelzceļa sliedes vai citu transportlīdzekļu ceļus. Skolēnu traumas saistītas arī ar aktivitātēm no skolas brīvajā laikā, braucot ar riteni, skrituļslidām un sportojot.

“Tāpat vecākiem ir ļoti svarīgi iemācīt bērnam, kurš patstāvīgi dodas uz skolu un atgriežas no tās, kā pareizi šķērsot brauktuvi, lietot sabiedrisko transportu un neizturēties pārgalvīgi potenciāli bīstamās situācijās. Pirmās nedēļas, kad esat plānojuši bērnam atļaut vienam pašam visu darīt, vajadzētu veikt iecerēto maršrutu kopā ar bērnu, mudinot viņu “vest vecākus" uz skolu un mājās, lai vecāks varētu pārliecināties, ka atvase apguvusi nepieciešamās uzvedības iemaņas un labi zina ceļu," iesaka AAS “BTA Baltic Insurance Company" (BTA) Baltijas risku parakstīšanas departamenta direktors Ivo Danče.

Pēc viņa vārdiem, ļoti svarīgi ir ievērot vienkāršo “acu kontakta principu", šķērsojot brauktuvi. Tas nozīmē, ka bērnam jāpārliecinās, ka netālu esošas automašīnas vadītājs viņu ir pamanījis, un tikai tad šķērsot ielu.

Neuzmanības iemesls bieži var būt īsziņu rakstīšana tālrunī vai pat sociālo tīklu un cita tiešsaistes satura pārlūkošana, skolēnam ejot pa ielu. “Joprojām daudz grēko arī pieaugušie, lietojot tālruni pie stūres bez brīvroku sistēmas, turklāt pie luksofora sarkanās gaismas vai sastrēgumos tiek rakstītas īsziņas vai pat pārlūkotas sociālās saziņas vietnes," uzsver I. Danče.

Lai gan 2018.gadā sods par mobilā tālruņa lietošanu pie stūres paaugstināts līdz 100 eiro, joprojām gadā par to tiek sodīti gandrīz 4000 tūkstoši autovadītāju.

Valsts policija īpaši uzsver viedierīču lietošanas bīstamību, piedaloties ceļu satiksmē. “2018.gadā fiksēts 3750 šādu pārkāpumu skaits, turpretī šogad līdz 31.augustam - jau 3302 gadījumu," atklāj Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste Līna Kaļķe, piebilstot, ka reāli šādu pārkāpēju skaits varētu būt daudz lielāks.

Svarīgs bērnu drošības aspekts ir arī jaunāko klašu skolēnu patstāvīga pārvietošanās. Sociālajos tīklos veiktā aptaujā noskaidrots, ka 30% vecāku ļauj savām atvasēm patstāvīgi doties uz skolu no septiņu gadu vecuma, 33% to dara, kad bērns sasniedzis astoņu gadu vecumu, bet 37% nogaida līdz deviņu gadu vecuma sasniegšanai.

Ko par to saka likumdošana?

• Bērnam līdz septiņu gadu vecumam jābūt vecāku vai citu personu uzraudzībā, proti, viņu nedrīkst atstāt vienu nekādā gadījumā - ne dzīvoklī, ne uz ielas, ne arī kafejnīcā vai citā publiskā vietā.

• Tomēr septiņu gadu vecumu nesasniegušu bērnu uzraudzīt var arī cits bērns. Saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likumu bērns līdz septiņu gadu vecumam jāpieskata personai, kas ir vismaz 13 gadus veca.

• Runājot par nakts stundām, jāatceras, ka Rīgā no pulksten 22:00 līdz 7:00 uz ielas vai citās publiskās vietās nedrīkst atrasties jaunieši, kuri nav sasnieguši 16 gadu vecumu.

Latvijā

Dzelzceļa "Rail Baltica" projektā ir jāņem vērā, ka privātās un publiskās partnerības (PPP) modeļa izveide ir sarežģīta un laikietilpīga, trešdien "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijā sacīja Finanšu ministrijas (FM) valsts sekretāre Baiba Bāne.

Svarīgākais