"PNB bankas" klientiem sāk izmaksāt garantētās atlīdzības

© Mārtiņš Zilgalvis/F64

"PNB bankas" klientiem šodien sāksies garantēto atlīdzību izmaksas, pavēstīja Finanšu un kapitāla tirgus komisijā (FKTK).

Garantētās atlīdzības "PNB bankas" klientiem izmaksās banka "Citadele".

"PNB bankas" klientiem tiks izmaksāta garantētā atlīdzība līdz 100 000 eiro. Paredzēts, ka 99,2% "PNB bankas" klientu garantētās atlīdzības veidā saņems noguldījumus pilnībā, tostarp 95% ir iekšzemes klientu, savukārt 4,2% - ārvalstu klientu.

Privātpersonām, kas ir Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) maksājumu - pabalstu, pensiju - saņēmēji ar jau esošu kontu bankā "Citadele", nav nepieciešams doties uz banku "Citadele", jo garantētā atlīdzība tiks automātiski pārskaitīta uz kontu bankā "Citadele". Taču sešu mēnešu laikā no atlīdzību izmaksu sākuma būs nepieciešams apstiprināt VSAA, vai arī turpmāk ir vēlme saņemt maksājumus bankā "Citadele".

Privātpersonām, kas ir VSAA maksājumu saņēmēji, bet bez konta banka "Citadele" no šodienas jādodas uz noteiktām "PNB banka" filiālēm, dokumentu parakstīšanai līdzi ņemot pasi vai ID karti. Šiem klientiem tiks automātiski atvērts konts bankā "Citadele" un ieskaitīta garantētā atlīdzība. Tostarp šiem klientiem bankas "Citadele" internetbanka būs pieejama uzreiz pēc dokumentu parakstīšanas, bet norēķinu karti varēs saņem pa pastu divu darba dienu laikā. Vienlaikus "PNB banka" filiālē būs iespējams aizpildīt iesniegumu VSAA par turpmāko pabalstu/pensiju saņemšanu bankā "Citadele" vai kādā citā bankā.

Privātpersonām, kuras ir rezidents ar jau esošu kontu bankā "Citadele", ir jāaizpilda pieteikums par garantētās atlīdzības saņemšanu internetbankā vai bankas "Citadele" filiālē. Šiem klientiem garantētā atlīdzība tiks pārskaitīta uz kontu bankā "Citadele" vai kontu jebkurā citā finanšu iestādē.

Savukārt privātpersonām, kuras ir rezidents bez konta bankā "Citadele", ir jādodas uz bankas "Citadele" filiāli, jāidentificējas un jāsaņem garantēto atlīdzību ar pārskaitījumu uz kontu jebkurā finanšu iestādē.

Tajā pašā laikā privātpersonām, kas ir ārvalstu rezidenti, kā arī juridisko personu pārstāvjiem ir jāzvana uz bankas "Citadele" informatīvo tālruni un jāvienojas par tikšanos.

Latvijas Noguldījumu garantiju sistēma paredz līdz 100 000 eiro garantēto atlīdzību katram noguldītājam. To izmaksā gan fiziskām, gan juridiskām personām par visu veidu noguldījumiem jebkurā valūtā. Garantētā atlīdzība attiecas uz bankas klientu noguldījumiem, uz noguldījumu procentiem, kas uzkrāti līdz noguldījumu nepieejamības iestāšanās dienai.

Garantētās atlīdzības izmaksas pilnībā veiks no Latvijas Noguldījumu garantiju fonda, un šim mērķim, pēc FKTK vēstītā, nebūs nepieciešami līdzekļi no valsts budžeta. Garantēto atlīdzību izmaksai "PNB bankas" klientiem ir nepieciešami aptuveni 279 miljoni eiro.

Jau vēstīts, ka no 15.augusta, plkst.21 ir apturēta "PNB bankas" darbība. Šāds lēmums pieņemts, lai nepieļautu bankas līdzekļu aizplūšanu.

Eiropas Centrālā banka kā "PNB bankas" tiešais uzraugs 15.augustā nolēma atzīt "PBN banku" par tādu finanšu iestādi, kas ir nonākusi vai nonāks finanšu grūtībās. Savukārt Eiropas Vienotā noregulējuma valde pieņēma lēmumu neveikt "PNB bankas" noregulējumu, kas nozīmē neveikt pasākumus, lai bankas darbību stabilizētu. Ņemot vērā minēto un rūpējoties par bankas klientu noguldījumu aizsardzību, FKTK padome ārkārtas sēdē nolēmuma apturēt finanšu pakalpojumu sniegšanu "PNB bankā" un lēma par noguldījumu nepieejamību.

Eiropas Centrālā banka kā "PNB bankas" tiešais uzraugs pieņēmis šādu lēmumu, konstatējot, ka banka nav ievērojusi regulējošās prasības un izvērtējot bankas finansiālo situāciju.

Latvijā

Finanšu nozares asociācijas (FNA) apkopotie dati liecina, ka šī gada pirmajos desmit mēnešos četrām lielākajām bankām Latvijā ir izdevies novērst finanšu krāpšanas mēģinājumus un pasargāt klientu līdzekļus vairāk nekā 10 miljonu eiro apmērā. Tomēr šajā pašā periodā krāpniekiem izdevies izkrāpt vairāk nekā 13 miljonus eiro. Visbiežāk krāpšanas gadījumi ir saistīti ar investīciju krāpniekiem (78% gadījumu novērsti) un telefonkrāpniekiem (51% gadījumu novērsti).

Svarīgākais