Darbību apturējušās "PNB bankas" klienti garantēto atlīdzību līdz 100 000 eiro varēs saņemt no 22.augusta, sestdien preses konferencē pavēstīja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) Noregulējuma un garantiju fondu daļas vadītāja Jeļena Ļebedeva.
"PNB bankas" klientiem garantētās atlīdzības izmaksās banka "Citadele".
Latvijas rezidentiem, kuriem ir aktīvs konts ar maksājumu karti vai aktīva internetbanka "Citadelē", jāaizpilda pieteikums par garantēto atlīdzību saņemšanu internetbankā vai "Citadeles" filiālē, kā rezultātā personas garantētā atlīdzība tiks pārskaitīta uz šīs personas kontu "Citadelē".
Tikmēr Latvijas rezidentiem, kuriem nav konta "Citadelē", jādodas uz šīs bankas filiālēm, bet pēc tam būs iespējams saņemt naudu ar pārskaitījumu uz jebkuru kontu jebkurā iestādē.
Ārvalstu rezidentiem jāzvana uz banku "Citadele" un jāvienojas par tikšanos. Pēc tam persona var doties uz bankas filiāli Rīgā, Republikas laukumā 2A, un saņemt garantēto atlīdzību ar pārskaitījumu uz kontu jebkurā iestādē.
Juridiskām personām jāzvana uz banku "Citadele" un jāvienojas par tikšanos. Pēc tam jādodas uz vienu no noteiktām bankas filiālēm, lai saņemtu garantēto atlīdzību ar pārskaitījumu uz kontu jebkurā finanšu iestādē.
Tādējādi garantēto atlīdzību izmaksas "PNB bankas" klientiem tiks sāktas piektajā darbadienā kopš noguldījumu nepieejamības iestāšanās, kuru FKTK konstatēja ar 15.augusta lēmumu.
Kā skaidroja FKTK, saskaņā ar likumu garantētajai atlīdzībai jābūt pieejamai bankas klientiem, sākot ar astoto darbdienu pēc dienas, kad konstatēta noguldījumu nepieejamība. Katram "PNB bankas" klientam tiks izmaksāta garantētā atlīdzība līdz 100 000 eiro. Garantēto atlīdzību izmaksai nepieciešami aptuveni 279 miljoni eiro.
Garantētās atlīdzības izmaksas pilnībā veiks no Latvijas Noguldījumu garantiju fonda (NGF), un šim mērķim nebūs nepieciešami līdzekļi no valsts budžeta, uzsvēra komisijā.
Pēc FKTK paustā, 99,2% AS "PNB banka" klientu garantētās atlīdzības veidā saņems savus noguldījumus pilnībā - no tiem 95% ir iekšzemes klientu, savukārt 4,2% - ārvalstu klientu.
Ļebedeva norādīja, ka Latvijas banku klienti ir valsts aizsardzībā, tas attiecas gan uz iekšzemes, gan ārvalstu klientiem Latvijā. "Valstī izveidotā noguldījumu garantiju sistēma šādā situācijā sniedz risinājumus, kā nodrošināt klientu noguldījumu aizsardzību. Esam pielikuši visas pūles, lai atrastu banku, kas var piedāvāt klientu interesēm atbilstošāko risinājumu un izstrādājuši kārtību, kā tiks organizēta garantētās atlīdzības izmaksas, kā arī piesaistījuši Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru (VSAA), lai "PNB bankas" klientiem sniegtu iespēju ātrāk un ērtāk saņemt pabalstus un pensijas," sacīja FKTK pārstāve.
Ņemot vērā, ka ievērojama daļa "PNB bankas" ir pensiju un pabalstu saņēmēji, FKTK un "Citadele banka" strādā ciešā sadarbībā ar VSAA, lai klientiem nodrošinātu pēc iespējas ātru un ērtu pensiju un pabalstu saņemšanu.
Personām, kuras saņem no VSAA pabalstu vai pensiju un kurām ir konts bankā "Citadele", nav nepieciešams doties uz šīs bankas filiāli. Garantētā atlīdzība tiks automātiski pārskaitīta uz bankas "Citadele" kontu, bet bankas konsultants informēs VSAA par turpmāko maksājumu saņemšanu uz banku "Citadele". Sešu mēnešu laikā no atlīdzību izmaksu sākuma personai gan nepieciešams apstiprināt VSAA, vai tā vēlas turpināt saņemt maksājumus šajā bankā.
Tikmēr personām, kuras saņem no VSAA pabalstu vai pensiju un kurām nav konts bankā "Citadele", no 22.augusta jādodas uz noteiktām "PNB bankas" filiālēm, dokumentu parakstīšanai līdzi ņemot pasi vai ID karti. Personai tiks automātiski atvērts konts bankā "Citadele" un ieskaitīta garantētā atlīdzība. Turpat jāaizpilda iesniegums VSAA par turpmāko pabalstu vai pensiju saņemšanu bankā "Citadele" vai jāpaziņo VSAA par vēlmi to saņemt citas bankas kontā.
FKTK izvēlējusies uzticēt garantēto atlīdzību izmaksu veikt bankai "Citadele", izvērtējot bankas klientu interesēm atbilstošāko risinājumu un ņemot vērā tās tehnisko nodrošinājumu pēc iespējas ātrākai garantēto atlīdzību izmaksu sākšanai. "Citadele" apliecinājusi gatavību veikt garantēto atlīdzību izmaksu.
Tie klienti, kuriem noguldījumu summa pārsniedz valsts noteiktās garantētās atlīdzības griestus - 100 000 eiro, varēs pieteikt kreditora prasību par atlikušo summu bankas likvidācijas vai maksātnespējas procesa ietvaros.
Kopumā no 99 600 "PNB bankas" klientiem 91 400 ir iekšzemes klienti, no tiem 38% ir ar nulles konta atlikumu.
Kā ziņots, no ceturtdienas, 15.augusta, plkst.21 ir apturēta "PNB bankas" darbība. Šāds lēmums pieņemts, lai nepieļautu bankas līdzekļu aizplūšanu.
Eiropas Centrālā banka kā "PNB bankas" tiešais uzraugs 15.augustā nolēma atzīt "PBN banku" par tādu finanšu iestādi, kas ir nonākusi vai nonāks finanšu grūtībās. Savukārt Eiropas Vienotā noregulējuma valde pieņēma lēmumu neveikt "PNB bankas" noregulējumu, kas nozīmē neveikt pasākumus, lai bankas darbību stabilizētu. Ņemot vērā minēto un rūpējoties par bankas klientu noguldījumu aizsardzību, FKTK padome ārkārtas sēdē nolēmuma apturēt finanšu pakalpojumu sniegšanu "PNB bankā" un lēma par noguldījumu nepieejamību.
Eiropas Centrālā banka kā "PNB bankas" tiešais uzraugs pieņēmis šādu lēmumu, konstatējot, ka banka nav ievērojusi regulējošās prasības un izvērtējot bankas finansiālo situāciju.
Garantēto atlīdzību izmaksa jāuzsāk ne vēlāk kā 8.darba dienā pēc noguldījumu nepieejamības iestāšanas. Noguldījumu garantiju sistēma paredz katram "PNB bankas" klientam noguldījumu izmaksu garantētās atlīdzības veidā līdz 100 000 eiro.
Garantētā atlīdzība līdz 100 000 eiro apmērā tiks izmaksāta gan fiziskām, gan juridiskām personām par visu veidu noguldījumiem jebkurā valūtā. Garantētā atlīdzība attiecas uz bankas klientu līdzekļiem, uz noguldījumu procentiem, kas uzkrāti līdz noguldījumu nepieejamības iestāšanās dienai, uz atlikumiem norēķinu kontos vai algas kontos un uz līdzekļiem krājkontos.