"PNB bankas" klientiem garantēto atlīdzību izmaksu veiks "Citadele"

© Lauris Aizupietis/ F64 Photo Agency

"PNB bankas" klientiem garantēto atlīdzību izmaksu veiks AS "Citadele banka", piektdien žurnālistiem sacīja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas Noregulējuma un garantiju fondu daļas vadītāja Jeļena Ļebedeva.

"Citadele" garantēto atlīdzību izmaksu mehānisms jau ir noregulēts, kā arī tika piedāvāti vislabvēlīgākie nosacījumi, sacīja Ļebedeva.

Viņa piebilda, ka vienas-divu darbadienu laikā vēl tiks precizēts izmaksu mehānisms un FKTK cer, ka garantēto atlīdzību izmaksa sāksies ātrāk nekā 27.augustā.

No Noguldījumu garantiju fonda "PNB bankas" klientiem varētu tikt samaksāti aptuveni 279 miljoni eiro, kurus saņems tie, kam noguldījumu apjoms nepārsniedz 100 000 eiro, kā arī valsts un pašvaldību uzņēmumi un iestādes ar budžetu līdz 500 000 eiro. Patlaban Noguldījumu garantiju fondā ir noguldīti 206 miljoni eiro, bet pieejamā naudas summa ir 506 miljoni eiro, informēja Ļebedeva.

Tie klienti, kam noguldījumu summa pārsniedz valsts noteiktās garantētās atlīdzības griestus - 100 000 eiro, varēs pieteikt kreditora prasību par atlikušo summu bankas likvidācijas vai maksātnespējas procesa ietvaros.

Kopumā no 99 600 "PNB bankas" klientiem 91 400 ir iekšzemes klienti, no tiem 38% ir ar nulles konta atlikumu.

FKTK priekšsēdētāja Kristīne Černaja-Mežmale norādīja, ka jau tuvākajās dienās 99,2% bankas klientu tiks izmaksātas garantētās atlīdzības. Pērējiem 0,8% klientu bankā noguldīti kopumā 135 miljoni eiro, un viņi varēs pretendēt uz naudas atgūšanu kā kreditori.

Savukārt tiem aptuveni 40 000 Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) klientiem, kuri patlaban pensiju un pabalstus saņem "PNB bankā", nepieciešams atvērt kontu citā bankā un sazināties ar VSAA. Pašlaik norit FKTK sarunas ar VSAA, lai klientiem piedāvātu iespēju nākamo pensiju vai pabalstu izmaksu saņemt garantēto atlīdzību izmaksu kontā. Par to FKTK un VSAA informēs tuvākajā laikā.

Savukārt pensiju un pabalstu saņēmējiem, kuriem ir konts citā bankā, nepieciešams paziņot VSAA par citas bankas kontu, uz kuru turpmāk pārskaitīt pensiju vai pabalstu.

"FKTK izstrādātais mehānisms paredz ne tikai garantēto atlīdzību saņemšanu, bet arī nodrošinās, lai iespējami ātrāk klienti varētu piekļūt pabalstiem. Ja kādiem "PNB bankas" klientiem būs radušās būtiskas finanšu problēmas bankas darbības apturēšanas dēļ, FKTK aicina viņus vērsties pie sociālajiem dienestiem vai saviem tuviniekiem," norādīja Černaja-Mežmale.

Savukārt pensiju plānu līdzekļus pārvalda "PNB bankas" meitasuzņēmums - ieguldījumu pārvaldes sabiedrība "PNB Asset Management", kas ir atsevišķa juridiska persona un pensiju plānu līdzekļu turētājbanka ir nevis "PNB banka", bet "Swedbank", kurā šie līdzekļi tiek turēti šķirti no citiem līdzekļiem. "PNB Banka" darbības apturēšana nekādā veidā neietekmē pensiju plānu līdzekļu pārvaldīšanas un turēšanas procesu. "Swedbank" turpina veikt turētājbankas funkcijas un līdzekļu pārvaldītājs turpina līdzekļu pārvaldīšanu. Ja kādu iemeslu dēļ pārvaldītājs vairs nevarēs veikt pārvaldīšanu, tad pārvaldīšanu nodod citam līdzekļu pārvaldītājam vai to uz laiku pārņem turētājbanka - šajā gadījumā "Swedbank".

Aģentūra LETA jau vēstīja, ka no ceturtdienas, 15.augusta, plkst.21 apturēta "PNB bankas" darbība. Šāds lēmums pieņemts, lai nepieļautu bankas līdzekļu aizplūšanu.

Eiropas Centrālā banka kā "PNB bankas" tiešais uzraugs, 15.augustā nolēma atzīt "PBN banku" par tādu finanšu iestādi, kas ir nonākusi vai nonāks finanšu grūtībās. Savukārt Eiropas Vienotā noregulējuma valde pieņēma lēmumu neveikt "PNB bankas" noregulējumu, kas nozīmē neveikt pasākumus, lai bankas darbību stabilizētu. Ņemot vērā minēto un rūpējoties par bankas klientu noguldījumu aizsardzību, FKTK padome ārkārtas sēdē nolēmuma apturēt finanšu pakalpojumu sniegšanu "PNB bankā" un lēma par noguldījumu nepieejamību.

Eiropas Centrālā banka kā "PNB bankas" tiešais uzraugs pieņēmis šādu lēmumu, konstatējot, ka banka nav ievērojusi regulējošās prasības un izvērtējot bankas finansiālo situāciju.

"Mēs apzināmies, ka šī ir negaidīta ziņa bankas klientiem, taču varam apliecināt, ka FKTK darīs visu iespējamo, lai izveidotu ērtāko un efektīvāko risinājumu, un pēc iespējas ātrāk klientiem sāktu garantētās atlīdzības izmaksu - līdz 100 000 eiro katram. Jau tuvākajās dienās, kā rāda pirmie aprēķini - 99,2% noguldītāju varēs sākt saņemt visu savu uzkrāto naudu bankā, ko pilnībā segs no Noguldījumu garantiju fonda līdzekļiem," sacīja FKTK priekšsēdētāja Kristīne Černaja-Mežmale.

Komisijā atzīmēja, ka FKTK padome ir lēmusi par noguldījumu nepieejamību, lai pēc iespējas ātrāk klienti varētu saņemt garantēto atlīdzību. Par garantēto atlīdzību izmaksu veidu un kārtību FKTK lems jau tuvākajās dienās.

Garantēto atlīdzību izmaksa jāuzsāk ne vēlāk kā 8.darba dienā pēc noguldījumu nepieejamības iestāšanas. Noguldījumu garantiju sistēma paredz katram "PNB bankas" klientam noguldījumu izmaksu garantētās atlīdzības veidā līdz 100 000 eiro.

Garantētā atlīdzība līdz 100 000 eiro apmērā tiks izmaksāta gan fiziskām, gan juridiskām personām par visu veidu noguldījumiem jebkurā valūtā. Garantētā atlīdzība attiecas uz bankas klientu līdzekļiem, uz noguldījumu procentiem, kas uzkrāti līdz noguldījumu nepieejamības iestāšanās dienai, uz atlikumiem norēķinu kontos vai algas kontos un uz līdzekļiem krājkontos.