Auto nomas pakalpojumi: PTAC saņēmis teju 60 sūdzības

© Annija Meikšāne/ F64 Photo Agency

Patērētāju tiesību un aizsardzības centrs (PTAC) no 2017.gada 1.janvāra līdz 2019.gada 31.jūlijam saņēmis 58 sūdzības par pārkāpumiem auto nomas pakalpojumos, ceturtdien žurnālistiem pastāstīja PTAC direktore Baiba Vītoliņa.

Tostarp šogad saņemtas 16 sūdzības, pērn - 23, bet 2017.gadā - 19 sūdzības.

Vienlaikus viņš piebilda, ka Eiropas Patērētāju centru tīklā (ECC-NET) 2018.gadā saņemtas 1210 sūdzības un 2501 informācijas pieprasījums. Šogad ECC-NET tīklā saņemtas 535 sūdzības un 1819 informācijas pieprasījumi. "Visas mūsu redzeslokā nonākušās lietas vienmēr ir par pietiekami lielām summām, kas ir patērētājiem nozīmīgas," viņa sacīja.

Pēc viņas teiktā, kādam Latvijas patērētājam Islandē auto nomas pakalpojumu sniedzējs mēģinājis ieturēt aptuveni 5000 eiro garantijas maksu. Attiecīgajā lietā neaptvertais risks bijusi smilšu vētra, kuras radītie bojājumi auto nebija iekļauti pilnajā apdrošināšanā. Auto nomas pakalpojumu sniedzējs gan šo naudu nedabūja. Tikmēr Latvijā lielākās no patērētāju un auto nomas pakalpojumu sniedzēju domstarpībām ir par auto bojājumiem, no patērētāja bankas konta iekasējot 600 eiro, kā arī par neatmaksātu drošības naudu 500 eiro apmērā.

Viņa pastāstīja, ka sūdzības tiek saņemtas par dažādiem automašīnas bojājumiem (iepriekš nefiksētiem, iespējams, pēc nodošanas radītiem), drošības naudas neatmaksāšanu, jo pārkāpti līguma noteikumi ar vai bez iemesla. Tāpat sūdzības PTAC saņēmis par automašīnas defektiem, kas atklājas tās lietošanas laikā, un patērētājiem radītājiem zaudējumiem, lai automašīnu nogādātu atpakaļ pie iznomātāja.

2018.gadā PTAC veica pārbaudes 17 ar auto nomu saistītos uzņēmumos un 12 gadījumos konstatēja būtiskus pārkāpumus. PTAC galvenie konstatētie pārkāpumi Latvijā auto nomas pakalpojumu sniegšanā ir noklusēta būtiska informācija rezervācijas tīmekļvietnēs par pakalpojumu sniedzēju un līgumu noteikumiem - liela daļa no tiem var būt pieejama tikai svešvalodās starptautiskās tīmekļa vietnēs. Nereti arī auto pieņemšanas-nodošanas akts nav bijis pieejams valsts valodā.

Tāpat starp PTAC konstatētājiem pārkāpumiem auto nomas pakalpojumu sniegšanā ir patērētājiem piemēroti netaisnīgi līguma noteikumi un nesamērīgi līgumsodi, lai gan tiem jābūt samērīgiem attiecībā pret radītājiem zaudējumiem. Tāpat konstatēta arī vispārīga zaudējumu atlīdzināšanas pienākuma uzlikšana patērētājam, lai gan ne visos gadījumos patērētājs par auto nodarītajiem zaudējumiem bija vainīgs.

Tikmēr patērētāju pieļautie līguma pārkāpumi visbiežāk ir ātruma pārsniegšana, par ko saņemts administratīvais sods, kā arī patērētāju radīti bojājumi automašīnai.

Vītoliņa pastāstīja, ka ar mērķi veicināt patērētāju zināšanas par autonomas pakalpojumu specifiku, kā arī informēt par aspektiem, kuriem nepieciešams pievērst pastiprinātu uzmanību pirms un pēc pakalpojumu izmantošanas, kā arī līgumu darbības laikā, PTAC un Eiropas Patērētāju informēšanas centrs uzsākuši kampaņu "Domā, ja auto nomā".

Viņa pastāstīja, ka kampaņas mērķis ir aicināt patērētājus rūpīgāk lasīt nomas lūgumu, lai pārzinātu savus pienākumus. Tāpat būtiski mazināt pašriskus, piemēram, iegādājoties apdrošināšanu. Vēlams arī fiksēt auto vizuālo stāvokli, bet nomas auto lietot saudzīgi, kā arī auto atgriezt tādu, kādu patērētājs to saņēmis.

"Sixt" auto nomas vadītājs Baltijā Jānis Putniņš uzsvēra, ka, nomājot auto, ir ļoti būtiski izlasīt nomas līgumu. Ja auto rezervē pie starpnieka nomas noteikumi un pirktie pakalpojumi tajā var atšķirties salīdzinājumā ar nomāšanu pa tiešo no nomas kompānijas. Tāpēc jāizlasa starpnieka teiktais. Svarīgi iepazīties ar informāciju par komersantu, pie kura plānots nomāt automašīnu - rast skaidrību, vai šis uzņēmums ir sociāli aktīvs, un būs iespējams atrisināt konfliktu situācijas, ja tādas radušās.

Putniņš aicināja nomātās automašīnas lietot atbildīgi, ievērojot ceļa satiksmes noteikumus un par auto nomas laikā rūpēties kā par savu, jo tas būs jāatdod atpakaļ. Jāņem vērā, ka, auto nododot vēlāk, var būt papildus jāmaksā par kavētajām dienām vai stundām.

Viņš gan piebilda, ka salīdzinājumā ar citām ārvalstīm Latvijā ir salīdzinoši maz pārkāpumu auto nomas pakalpojumu sniegšanā.

Latvijā

Finanšu krāpnieki šobrīd aktīvi uzdodas par mobilo sakaru operatoru darbiniekiem (SIA BITE Latvija, SIA Latvijas Mobilais Telefons, SIA Tele2) un mēģina izvilināt iedzīvotāju bankas kontu pieejas datus, informējot par nepieciešamību atjaunot līgumu, lai netiktu slēgta SIM karte. Bankas Citadele IT drošības daļa aicina šādas sarunas uzreiz pārtraukt un uzsver, ka mobilo sakaru operatoru darbinieki nekad nejautās ar bankas datiem saistītus jautājumus.