Līdz 2024.gadam visās stacijās peroniem jābūt pielāgotiem jaunajiem elektrovilcieniem

© Ģirts Ozoliņš/F64

Līdz 2024.gadam visās elektrovilcienu stacijās peroniem jābūt pielāgotiem jaunajiem elektrovilcieniem, norāda Satiksmes ministrijas (SM) parlamentārais sekretārs, Saeimas deputāts Jānis Butāns (JKP) piebilstot, ka līguma noslēgšana par elektrovilcienu iegādi ir tikai viens no soļiem dzelzceļa lomas stiprināšanā.

Butāns vērš uzmanību arī uz VAS "Latvijas dzelzceļš" valdes lēmumu atkāpties un kopā ar elektrovilcienu līgumu šie būtiskie notikumi iezīmējot tikai sākumu saukļa "Dzelzceļš kā pasažieru pārvadājumu mugurkauls" īstenošanai.

SM parlamentārais sekretārs reizē vērš uzmanību, ka jaunie vilcieni būs tikai elektrificētos maršrutos virzienā no Rīgas uz Jelgavu, Skulti, Tukumu un Aizkraukli. "Jāatzīst, ka pašreiz tiek strādāts pie dzelzceļa elektrifikācijas projekta virzienā uz Daugavpili, līdz ar to iespējams arī Daugavpils iedzīvotāji varētu izmanot jaunos elektrovilcienus," norāda politiķis.

Reizē deputāts skaidro, ka elektrovilcienu iegādes jautājums nerisina visas problēmas un ka atbilstošu vilcienu pieejamība ir aktuāla dīzeļvilcienu maršrutos jeb virzienā no Rīgas uz Valgu, Liepāju, Rēzekni un iespējams Daugavpili. "Tāpēc jau pašreiz VAS "Pasažieru vilciens" strādā pie dažādiem scenārijiem, kādus un cik vilcienus pirkt vai nepirkt," runājot par dīzeļvilciena maršrutiem, norāda Butāns.

SM parlamentārais sekretārs akcentē, ka infrastruktūras jautājuma nozīmību, jo vilciens kā pārvietošanās līdzeklis esot pievilcīgs tikai tad, ja ir ātrs un komfortabls. "Šajā kontekstā svarīgs ir arī "Latvijas dzelzceļš" valdes darbs un prioritātes. "Latvijas dzelzceļš" ir atbildīgs par dzelzceļa infrastruktūru Latvijā un tā attīstību. Viņu darba rezultāti ir labi redzami ikvienam - peronu, staciju un sliežu ceļu stāvoklis. Tas viss liedzis vilcieniem būt ātriem un ērtiem. Prioritāri līdz šim bijuši kravu pārvadājumi, bet pasažieri ir piemirsušies. Tikai atsevišķas pašvaldības ar savu entuziasmu spējušas panākt, ka stacijas ir sakārtotas," norāda parlamentārietis.

Butāns arī vērš uzmanību, ka ir maršruti, kur ar salīdzinoši nelieliem ieguldījumiem ir iespējams panākt vilcienu kustības ātruma uzlabojumus. Tāpat jāstrādā ir pie infrastruktūras sakārtošanas virzienā uz Liepāju un Bolderāju Rīgā, lai arī uz šī vietām būtu iespēja nokļūt ar vilcienu katru dienu un ātrāk kā ar autobusu, pauž SM parlamentārais sekretārs.

"Vienlaikus atbalstīšu Eiropas Savienības fondu naudas piešķiršanu principa "novieto un brauc" ("park&ride") attīstībai, lai dzelzceļa stacijās būtu iespēja novietot gan automašīnu, gan velosipēdu un tālāk doties ar vilcienu, tāpēc aicinu arī pašvaldības būt aktīvām un domāt par šiem risinājumiem laicīgi," uzsver Butāns.

Jau ziņots, ka 30.jūlijā tika parakstīts līgums starp "Pasažieru vilcienu" un Čehijas uzņēmumu "Škoda Vagonka" par 32 elektrovilcienu piegādi. Attiecīgā līguma summa ir 241,9 miljoni eiro, taču kopējās jauno elektrovilcienu projekta, kas ietver arī vilcienu remontu centra izbūvi, izmaksas plānotas 255,9 miljoni eiro. Paredzēts, ka pirmie 23 vilcieni tiks piegādāti 2022.gadā, bet visi vilcieni - līdz 2023.gadam.

Jaunie elektrovilcieni sastāvēs no četriem vagoniem katrs. Viena vilciena garums būs 109 metri un katrā vilcienā būs sēdvietas 436 pasažieriem.

"Pasažieru vilciens" strādā arī pie jaunas attīstības stratēģijas, kurā galvenais akcents būs uz esošo dīzeļvilcienu jeb neelektriskās zonas vilcienu parka nomaiņu, aģentūrai LETA sacīja uzņēmuma pārstāvis Egons Ālers. Viņš uzsvēra, ka apzināti netiek runāts par dīzeļvilcienu iegādi, jo, iespējams, attiecīgajā brīdī izdevīgāk būs iegādāties, piemēram, ar ūdeņradi darbināmus vilcienus, nevis dīzeļvilcienus.

Svarīgākais