Pievērs uzmanību! Kā neiekrist krāpnieku nagos, saņemot zvanus no nepazīstamiem numuriem

© Vladislavs Proškins/F64

Beidzamajos gados Latvijā diemžēl arvien biežāki kļūst telefonkrāpniecības mēģinājumi, kad zvanītāji dažādiem paņēmieniem cenšas iegūt zvanu saņēmēju uzticību, saņemt informāciju un izkrāpt naudu.

Krāpnieki var zvanīt un uzdoties par finanšu iestādes, policijas vai labi zināma uzņēmuma pārstāvjiem. Krāpniekzvani var izklausīties ļoti ticami un profesionāli. Tomēr vienmēr uzdodiet sev jautājumu, vai zvanītājs patiešām ir tas, par ko uzdodas?

Lai ļautu Jums labāk atpazīt krāpniekzvanus, esam sagatavojuši īsu pamācību ar pazīmēm, kam jāpievērš uzmanību, lai nekļūtu par upuri krāpniekiem.

Nepazīstams numurs - ja zvanītāja numurs nav pazīstams, tas varētu būt krāpnieku mēģinājums sazināties ar Jums. Pārbaudiet informāciju par šo numuru interneta meklētājos vai arī interesējaties pie sava mobilo sakaru operatora, vai numurs nav saistīts ar telefonkrāpniecību, pirms atzvanat. Atceraties, ka īsus pārtrauktus zvanus nereti veic dators, tostarp arī ar mērķi, lai tiktu atzvanīts uz paaugstināta tarifa ārzemju numuru.

Tālruņa saruna, kuras laikā uz Jums izdara spiedienu - telefonkrāpnieki steidzina un izmanto Jūsu vājās vietas, lai mudinātu Jūs pieņemt ātrus, nepārdomātus lēmumus. Tāpat viņi var lūgt Jums sarunu paturēt noslēpumā un nevienam par to nestāstīt. Neuzticaties nevienam, kurš Jūs aicina rīkoties šādi.

"Nepieciešams pārskaitīt naudu..." - krāpniekzvanu nolūks var būt likt Jums pārskaitīt naudu drošības nolūkos vai, lai saglabātu / papildinātu kontu. NEDARIET TO. Finanšu iestādes nekad nelūdz veikt šāda veida pārskaitījumus.

Naudas atmaksāšana - ja telefonsarunā Jums tiek piedāvāts atmaksāt naudu, tā noteikti ir telefonkrāpniecība. Finanšu iestādes nekad par naudas atmaksu ar Jums nesazinātos izmantojot tālruni

Testa pārskaitījumi - ja Jums tiek lūgts veikt testa pārskaitījumu, tā noteikti ir telefonkrāpniecība. Finanšu iestādes nekad nelūdz veikt šāda veida pārskaitījumus.

Zvani no policijas vai citām tiesībsargājošajām instancēm - iespēja saņemt zvanus no likumsargiem ir minimāla, bet ja zvanītāji tiešām ir likuma sargi, tad zvana loģisks turpinājums ir uzaicinājums uz iecirkni, kur Jums tiek uzrādīta dienesta apliecība ar vārdu, uzvārdu un ieņemamo amatu.

Jums tiek lūgts "ieiet" savā datorā - krāpniekzvana laikā Jums var paziņot, ka kaut kas nav kārtībā ar Jūsu datoru vai Jums nepieciešams kaut ko lejupielādēt. Zvanītāji var

uzdoties par Jūsu interneta provaideri vai Jums zināma uzņēmuma pārstāvi. Tomēr, ja Jūs neesat plānojis saņemt šādu zvanu, tad tas ir krāpniekzvans, kura mērķis ir gūt piekļuvi Jūsu datoram un tajā esošajiem datiem.

NB! Ja Jūs saņemat t.s. "auksto zvanu", tad pasargāt sevi no liekiem sarežģījumiem varat:

Pārtraucot sarunu - Ja neesat pārliecināts, vai zvanītājs ir tas, par ko uzdodas, pārtrauciet sarunu.

Pasakot, ka atzvanīsiet - Taču atzvaniet uz tālruņa numuru, kam uzticaties, ne uz zvanītāju sniegto. Piemēram, ja Jums stādījās priekšā kā no policijas, atzvaniet uz 110.

Sazinoties ar savu Banku - Ja neesat pārliecināts, vai zvanītājs patiešām ir bankas pārstāvis, sazinieties ar savu banku! Krāpniekzvanus var saņemt arī no numuriem, kas izskatās uzticami. Zvaniet uz savu banku, izmantojot tālruņa numuru, kas norādīts bankas maksājumu kartes otrā pusē.

Nepārskaitot naudu - Jūsu banka vai policija Jums nekad nezvanīs, lai lūgtu Jums pārskaitīt naudu no Jūsu konta.

"Neieejot" savā datorā - Ja vien jūs neesat zvanījis, lai saņemtu kādu tehnisku palīdzību, neatsaucieties zvanītāja no nepazīstama numura aicinājumam ieiet savā datorā.

Liedzot piekļuvi savam datoram - Ja vien jūs neesat zvanījis, lai saņemtu kādu tehnisku palīdzību, neļaujiet nevienam gūt piekļuvi savam datoram.

Neizpaužot, kas ir redzams Jūsu datora ekrānā - zvana no uzticama uzņēmuma laikā, Jums netiktu lūgts izpaust, kas ir redzams datora ekrānā.

Paturiet prātā - ja tālruņa saruna Jums liekas šaubīga, pārtrauciet sarunu, noliekot klausuli.

Svarīgākais