Apstāties vai braukt prom? Vai autovadītāji gatavi palīdzēt citiem šoferiem uz ceļa?

© Vladislavs Proškins/ F64 Photo Agency

Vairāk nekā puse autovadītāju jeb 60% noteiktos apstākļos būtu gatavi apstāties, lai noskaidrotu, vai citam autovadītājam, kuram ceļā gadījusies kāda nelaime, ir nepieciešama palīdzība, liecina apdrošināšanas sabiedrības "Gjensidige" Latvijas filiāles veiktā pētījuma dati.

"Gjensidige" Latvijas filiāles Transportlīdzekļu atlīdzības grupas vadītājs Dāvids Lēvalds sacīja, ka tehniskas ķibeles ceļā ir autovadītāju ikdiena, tādēļ vairums cenšas būt saprotoši un palīdz cits citam, ja ir tāda iespēja. Biežākās sastopamās tehniskās problēmas - plīsusi riepa, izlādējies akumulators vai beigusies degviela.

"Gjensidige" Latvijas filiāle pavasarī veica aptauju, lai noskaidrotu, cik izpalīdzīgi būtu garāmbraucošie autovadītāji, ja kādam būtu nepieciešama palīdzība ceļā. Rezultāti liecina par pozitīvu tendenci - vairākums jeb 60% autovadītāju vajadzības gadījumā un savu iespēju robežās būtu gatavi apstāties, lai noskaidrotu, vai autovadītājam, kuram ceļā ir gadījusies kāda nelaime, ir nepieciešama palīdzība.

Katrs trešais jeb 33% atzīst, ka pārsvarā gadījumu piebremzētu un noskaidrotu, vai palīdzība nepieciešama, savukārt 16% autovadītāju apstātos, tikai tad, ja redzētu, ka cietušais autovadītājs lūdz palīdzību. Vien 10% autovadītāju atzīst, ka neapstājoties turpinātu savu ceļu un palīdzību nesniegtu.

"Gada laikā "Gjensidige" Latvijas filiāles automašīnu tehniskās palīdzības dienests "Autohelp" saņem vairāk nekā 420 izsaukumu, taču kopumā to autovadītāju skaits kopā, kam ceļā gadās tehniskas problēmas, Latvijā ir vairākas reizes lielāks," skaidroja Lēvalds.

Iemesli var būt visdažādākie, bet visbiežāk tie ir: pārsista vai pārdurta riepa, izlādējies akumulators un tukša degvielas tvertne - tās visas ir situācijas, kurās nepieciešama tūlītēja rīcība, lai turpinātu ceļu. Ja riepas nomaiņu ir iespējams veikt pašu spēkiem, akumulatora uzlādei un degvielas uzpildei vairums gadījumu nepieciešama palīdzība no malas.

Situācijas ir dažādas, un ne visiem autovadītājiem ir iespēja izsaukt tehnisko dienestu, kā arī problēmas mēdz būt vienkārši un ātri novēršamas ar pavisam nelielu iesaisti no malas. Tādos gadījumos tuvumā esošo autovadītāju palīdzība ir ļoti svarīga, norādīja apdrošinātājs.

Pirms apstāšanās autovadītājiem gan ieteicams pārliecināties, ka otram spēkrata vadītājam palīdzība tiešām ir nepieciešama, un tikai tad doties palīgā. Ja ir aizdomas par maldināšanu, ieteicams sazināties ar Valsts Ceļu policiju un informēt par situāciju, norādot automašīnas atrašanās vietu un automašīnas reģistrācijas numuru.

Pētījumu 2019.gada maijā veica tirgus pētījumu kompānija "Nielsen". Pētījuma laikā aptaujāti 1600 Latvijas iedzīvotāji.

"Gjensidige" Latvijas filiāle ir Norvēģijas apdrošināšanas kompānijas meitasuzņēmums. 2016.gada nogalē tika pabeigta "Gjensidige" pārrobežu apvienošanās, kurā Latvijas "Gjensidige Baltic" pievienota Lietuvas "Gjensidige". Pēc reorganizācijas Latvijā darbojas apdrošināšanas kompānijas filiāle.

Latvijā

Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) kopā ar sadarbības partneriem nosūtījusi oficiālu vēstuli Valsts prezidentam Edgaram Rinkēvičam, aicinot nepieļaut atteikšanos no obligātā centralizētā eksāmena fizikā, ķīmijā, bioloģijā un dabaszinātnēs, aģentūru LETA informēja LDDK pārstāvji.

Svarīgākais