Latvijā vien ap 7% iedzīvotāju neiepērkas un nekad nav iepirkušies interneta veikalos, secināts SEB bankas veiktajā aptaujā par tiešsaistes iepirkšanās pieredzi un paradumiem*. 39% iedzīvotāju pirkumus internetā veic vismaz dažas reizes gadā, 29% – reizi dažos mēnešos, savukārt regulāri internetā iepērkas 10% iedzīvotāju. Visbiežāk iedzīvotāji interneta veikalos iegādājas sadzīves tehniku un elektroniku (53%), savukārt vismazāk – pārtikas preces (7%).
Visvairāk pirkumus tiešsaistē iedzīvotāji veic vietējos interneta veikalos, kas vienuviet piedāvā dažāda veida preces no dažādiem ražotājiem un zīmoliem, piemēram, 220.lv, 1a.lv un līdzīgos (62%), kā arī lielākās tirdzniecības platformās, kas apvieno vairākus tirgotājus, piemēram, AliExpress, eBay un Amazon (55%). Retāk iedzīvotāji iepērkas atsevišķā viena zīmola interneta veikalā, kas piedāvā tikai sava zīmola preces (20%).
Pirkumu apmaksai iedzīvotāji visbiežāk izmanto internetbanku (53%), kā arī debetkarti (24%). Retāk tiek izmantotas kredītkartes (11%) un virtuālie maki vai speciālās maksāšanas aplikācijas (10%).
“Elektronisko pakalpojumu izmantošana, tostarp iepirkšanās tiešsaistē, ar katru gadu kļūst arvien populārāka. Tas apliecina, ka iedzīvotāji uzticas digitālajiem risinājumiem un novērtē mūsdienu tehnoloģiju sniegtās iespējas iegādāties preces un pakalpojumus attālināti, neizejot no mājām, un saņemt tās sev ērtā laikā un vietā. Būtiskākās priekšrocības, ko cilvēki min par labu preču iegādei internetā, ir labākā cenas un kvalitātes attiecība, plašāks preču klāsts nekā tradicionālajos veikalos, kā arī izdevīgi preču piegādes nosacījumi,” komentē SEB bankas valdes loceklis Arnis Škapars.
Saskaņā ar aptaujas rezultātiem, visbiežāk iedzīvotāji interneta veikalos iegādājas sadzīves tehniku un elektroniku (53%), kā arī datortehniku, mūzikas iekārtas un viedierīces (39%). Diezgan populāri ir pirkumi, kas saistīti ar ceļošanu, piemēram, biļešu un naktsmītņu rezervēšana (36%). Tāpat tiešsaistē bieži tiek iegādātas dāvanas (30%), kosmētikas un parfimērijas preces (24%), kā arī preces bērniem (24%).
Izvēloties vietni, kur veikt pirkumu, vairākums respondentu (71%) paši meklē piemērotāko interneta veikalu, 22% iedzīvotāju ņem vērā draugu vai paziņu atsauksmes un ieteikumus, savukārt vien 9% reaģē uz kāda veikala atsūtītu īpašo piedāvājumu un atlaidēm.
*Aptauju pēc SEB bankas pasūtījuma veica pētījumu aģentūra Norstat 2019. gada maijā. Tajā piedalījās 1025 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 75 gadiem.