"Latvijas dzelzceļa" padome atkal nelemj par valdes priekšsēdētāja un valdes locekļu atlaišanu

© f64

AS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) padome trešdien sēdē atkal neskatīja jautājumu par LDz valdes priekšsēdētāja Edvīna Bērziņa un divu valdes locekļu - Aivara Strakšas un Aiņa Stūrmaņa - atbrīvošanu no amata, žurnālistiem pastāstīja kompānijas padomes priekšsēdētājs Jānis Lange.

Jau vēstīts, ka 7.maijā Linkaits izteica neuzticību Bērziņam, kā arī Strakšas un Stūrmanim, un rosināja uzņēmuma padomi viņus atbrīvot no amata.

"Kā jau iepriekš teicām, ātrs lēmums šajā lietā nebūs. Mēs ejam soli pa solim uz priekšu, mēs ļoti rūpīgi vērtējam visu sniegto informāciju. Ir jautājumi, uz kuriem LDz valde ir atbildējusi, ir tādi jautājumi, uz kuriem vēl atbildes nav," teica padomes priekšsēdētājs.

Tostarp viņš informēja, ka LDz padome vēl nav saņēmusi atbildes uz diviem jautājumiem, kur atbilžu rašanai ir piesaistīti neatkarīgi ārējie auditori.

Viens no šiem jautājumiem ir par izdevumiem reklāmām un mārketingam, par ko auditu veic "EY". Sagaidāms, ka audita rezultāti būs vēlākais jūlija beigās. Tāpat padome ir nolēmusi veikt kompānijā funkcionālo auditu. Pēc Langes teiktā, trešdien tiek slēgts līgums ar "PricewaterhouseCoopers" (PwC), lai saprastu, vai uzņēmumā nepārklājas funkcijas, kādas ir administratīvās izmaksas, un vai nav kādas nesaimnieciskas rīcības. Funkcionālā audita rezultāti sagaidāmi līdz augusta beigām.

"Pašreiz mūsu rīcībā nav konkrētas informācijas, uz kuras pamata mēs varētu lemt par neuzticības izteikšanu LDz valdei. Zināmā mērā mēs esam kā ķīlnieki krīzē uz mazas šauras laipiņas - ej uz kuru pusi gribi, abas divas puses ir nepatīkamas kādai no iesaistītajām pusēm. Tieši tāpēc mēs esam pieņēmuši šādu rīcības modeli, ka balstāmies tikai uz konkrētiem faktiem," uzsvēra LDz padomes priekšsēdētājs.

Savukārt LDz padomes loceklis Aigars Laizāns norādīja, ka LDz ir ļoti liela ietekme uz ekonomiku un biznesu, un jebkuras darbības, kas ir nav pamatotas ar faktiem, var nest lielus zaudējumus valstij.

Jautāts, kā padomes lēmuma pieņemšanas procesu ietekmēs drīzumā gaidāmā divu jaunu padomes locekļu iecelšana, Lange norādīja, ka uz to raugās pozitīvi, jo padomes locekļu skaits palielināsies no trim līdz pieciem.

Ministrs informēja, ka galvenie pārmetumi saistīti ar iespējamu konkurences kropļošanu, kas draud ar smagām sekām gan LDz, gan Latvijas valstij. Ministra rīcībā nonākusi informācija arī par iespējami koruptīviem darījumiem, attiecīgo informāciju nododot izmeklēšanai Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KNAB). Tāpat konstatēti vairāki finansiāli apjomīgi saimnieciskie darījumi, tostarp mārketinga un reklāmas līgumi vairāku miljonu eiro vērtībā, kas liek domāt, ka valde nav rīkojusies kā krietns un rūpīgs saimnieks.

Savukārt LDz valdes locekļi paziņoja, ka Linkaita izteiktie paziņojumi par kompānijas vadību ir vērsti uz mērķtiecīgu LDz sagatavošanu privatizācijai.

Turklāt Bērziņš un Strakšas lūguši Valsts policiju sākt kriminālprocesu pret Linkaitu par neslavas celšanu.

"Mēneša garumā publiski izplatot deklaratīvus apgalvojumus, kuriem trūkst jebkāda pierādījumu seguma, kā arī publiski sniedzot apzinātus, apkaunojošus izdomājumus, Linkaits būtiski grauj LDz vadības un visa LDz koncerna reputāciju, gan radot sabiedrībā aizdomas, ka es, mans kolēģis Aivars Strakšas un pārējās Linkaita norādītās amatpersonas personu grupā ir izdarījušas noziedzīgu nodarījumu, gan būtiski kaitējot LDz koncerna kā uzticama partnera reputācijai reģionālajos un starptautiskajos tirgos," aģentūrai LETA skaidroja Bērziņš.

Viņš informēja, ka lūdzis KNAB sniegt informāciju par jebkādiem tā rīcībā esošiem saistītiem faktiem, gan ticies ar šīs iestādes vadību. "Esmu saņēmis pārliecinošu informāciju, ka KNAB rīcībā nav informācijas ne par manu, ne Strakšas iesaisti jebkādās koruptīvās darbībās," uzsvēra Bērziņš.

LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna "Latvijas dzelzceļš" valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitassabiedrības - "LatRailNet", kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, "LDZ Cargo", kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums "LDZ infrastruktūra", ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums "LDZ ritošā sastāva serviss", apsardzes uzņēmums "LDZ apsardze", kā arī loģistikas uzņēmums "LDZ loģistika".

Latvijā

“Polija un Latvija apzinās, ka Eiropai ir jāstrādā pie konkurētspējas veicināšanas, inovācijām un birokrātijas mazināšanas un nākamo pusgadu šiem jautājumiem pievērsīs pastiprinātu uzmanību. Mēs varam strādāt kopā un pastiprināt jau līdz šim veiksmīgo sadarbību,” par secinājumiem pēc divu dienu vizītes Polijā norāda ekonomikas ministrs Viktors Valainis. Polija nākamos sešus mēnešus būs prezidējošā valsts ES Padomē.

Svarīgākais