Ekonomikas ministrs pieļauj, ka BVKB vajadzētu paplašināt pilnvaras

 
©F64 Photo Agency

Būvniecības valsts kontroles birojam (BVKB) būtu nepieciešams palielināt lēmumu pieņemšanas autoritatīvo statusu no šā brīža rekomendējošā uz iespēju teikt galavārdu, tā uzskata par būvniecības nozari atbildīgais ekonomikas ministrs Ralfs Nemiro (KPV LV). Raidījumam LNT TOP 10 viņš to pamato ar absurdo situāciju ap Deglava satiksmes pārvadu, kad BVKB eksperti saskata būtiskus drošības riskus un aicina tiltu slēgt, bet Rīgas domes Satiksmes departamentam un Būvvaldei ir pretējs viedoklis un tās tiltu atsakās slēgt.

"Pilnīgi iespējams, ka šī rekomendējošā funkcija ir jāpastiprina ar lemšanas spēju. Vienlaikus jāsaprot, ka tad īpaši jāstiprina BVKB kapacitāte. Funkciju palielināšanai būs fiskāla ietekme," raidījumam sacīja Nemiro, vēl neprognozējot iespējamo izmaksu apmēru.

Būvniecības Valsts kontroles biroja Kontroles departamenta direktors Māris Bemme atzīst, ka ja viņiem būtu lielāka teikšana nekā Rīgas domei, tad pilnībā aizliegtu tilta ekspluatāciju līdz tā pilnīga tehniskā stāvokļa ekspertīzes saņemšanai. "Likumā kompetences ir nodalītas. Ir atsevišķas būves, kas ir Būvniecības Valsts kontroles biroja uzraudzībā, un ir būves, kas ir pašvaldību būvvalžu uzraudzībā," šā brīža bezspēcīgo situāciju komentēja Bemme.

Deglava ielas satiksmes pārvada tehniskais stāvoklis esot daudz sliktāks un bīstamāks nekā bija domāts pirms nedēļas. BVKB eksperti šonedēļ neizziņotā pārbaudē ieradās veikt papildu novērtējumu un pēc kontrolurbuma vienā no balstu kolonnām nācies secināt - balsta vidus ir kā tukša čaula, jo pildīts ar smiltīm, lai gan vajadzēja būt betonam. Dramatiskums esot tajā, ka atsevišķas kolonnas kopā vairs turot tikai metāla stiegras, jo betons apkārt ir nodrupis un esot bažas par balstu deformēšanos. Tāpat šonedēļ secināts, ka arī kolonnas savienojošie rīģeļi ir daudz sliktākā stāvoklī nekā domāts līdz šim.

"Šie bojājumi ir daudz apjomīgāki. Iepriekš vispār netika runāts par pārseguma ribotajām plātnēm, kuru galos konstatēti būtiski bojājumi - betons ir atdalījies no konstrukcijām, ir korodējusi armatūra. Šādi bojājumi pat netika apskatīti tehniskajā apsekošanā," sacīja Bemme.

Tāpat esot steidzami jāskaidro, cik tālu sasniegta stiegrojuma noguruma pakāpe korozijas dēļ. BVKB Kontroles departamenta direktors Māris Bemme: "Būvniecības Valsts kontroles birojs uzskata, ka satiksmes pārvadu nevajadzētu ekspluatēt līdz brīdim, kamēr ir saskatāmi riski un nav noņemtas šaubas par tilta nestspēju."

Patiesais stāvoklis varētu būt zināms tuvāko mēnešu laikā, jo Rīgas dome cenu aptaujā vēl tikai cenšas atrast neatkarīgas ekspertīzes veicējus. Tikmēr, turpinot atļaut satiksmi pār Deglava tiltu, Rīgas dome spēlējot krievu ruleti ar cilvēku dzīvībām, - tā liek noprast ekonomikas ministrs: "Mēs uztraucamies, mēs negribam piedzīvot nelaimes gadījumus. Mēs redzam Itālijas piemēru, kad pērn augustā sabruka satiksmes pārvads, un to mēs noteikti negribam pieļaut. Pats uztraucos, jo šad tad nākas šim tiltam pāri braukt. Kas tad ir prioritāte - dzīvības vai satiksmes neērtības?"