Latvijā mobilo internetu lieto daudz. Saskaņā ar mobilā operatora Tele2 pētījumu, pat krietni par daudz. Uzņēmums aicina lietot internetu jēgpilni un saprātīgi, vienlaikus ieviešot dārgākus un interneta ietilpīgākus tarifu plānus nekā iepriekš.
Mobilo sakaru operatora Tele2 un kompānijas Norstat Latvija pētījums par atbildīgas interneta lietošanas tendencēm Latvijā atklāj, ka 90 procentu no aptaujātajiem viedtelefonu lieto pārmērīgi daudz. Aptuveni 85 procenti aptaujāto iedzīvotāju atzina, ka viedtālruņu lietošana ir jauna atkarība, savukārt 48% aptaujāto tā radījusi domstarpības ģimenē. Tikai desmit procentu aptaujāto norādījuši, ka internetu lieto normas robežās.
Tele2 valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs norādīja, ka desmit gadu laikā internets ir pārcēlies no datora ekrāniem uz viedtālruņiem, kas būtiski palielinājis mobilo sakaru operatoru ieņēmumus. Arī iedzīvotāji šīs priekšrocības novērtē, lietojot internetu telefonā arvien vairāk. Taču, kā uzsvēra V. Vancovičs, tam ir arī ēnas puses. Katrs trešais iedzīvotājs, bet jauniešu vidū pat divi no trim aptaujātajiem atzinuši, ka viedierīces izmanto par daudz, bezmērķīgi izmantojot saturu, kas nemaz nav nepieciešams.
Brīvo brīžu pavadīšana telefonā pirms aizmigšanas un uzreiz pēc pamošanās, sociālo tīklu aplūkošana ģimenes ēdienreizēs un pārāk daudz laika veltīšana spēlīšu spēlēšanai viedtālrunī ir tikai daži no paradumiem, kurus Latvijas iedzīvotāji vēlētos mainīt visbiežāk.
Tele2 dati liecina, ka 2018. gadā vidējais patēriņš Tele2 tīklā vienam klientiem, neskaitot biznesa klientus, bija aptuveni 10,1 GB un šobrīd jau deviņi no desmit Tele2 klientiem izmanto mobilo internetu.
Lai mainītu mobilo tehnoloģiju lietošanas kultūru Latvijā, Tele2 ar Veselības ministrijas un vadošo neiroloģijas un psiholoģijas speciālistu atbalstu ir uzsākuši izglītojošu iniciatīvu, kas vērsta uz jēgpilnu interneta izmantošanu un atteikšanos no moderno tehnoloģiju pārmērīgas lietošanas. Atbalstot šo iniciatīvu, veselības ministre Ilze Viņķele (AP!) sacīja, ka bezjēdzīga viedtālruņa lietošana nozog dzīvi, daļu emociju vecākiem, bērniem, draugiem un paziņām. «Viedtālrunis ir kā alkohols - to sāk lietot kā lētu antidepresantu, kas pārvēršas par atkarību,» norādīja I. Viņķele.
Mobilo sakaru operators Tele2 turpmāk savās produktu reklāmās ievietos brīdinājumu, aicinot klientus internetu lietot atbildīgi, līdzīgi, kā tas tiek darīts alkohola un tabakas izstrādājumu reklāmās.
Tajā pašā laikā Tele2 pirms desmit dienām, 1. aprīlī, mainīja savus tarifu plānus, liekot uzsvaru tieši uz interneta apjoma palielināšanu. Kompānijā norādīja, ka visiem pamata tarifu plānu lietotājiem jaunajos tarifu plānos ir pieejams gandrīz trīs reizes lielāks interneta apmērs Latvijā un Eiropas Ekonomiskās zonas valstīs nekā iepriekš. Lai gan kopējā maksa mēnesī ir lielāka nekā iepriekšējos tarifu plānos, cena par vienu gigabaitu, pēc Tele2 aplēsēm, ir samazinājusies par 50-70 procentiem. Iepriekš Tele2 tarifs ar 500 MB internetu mēnesī maksāja 8,49 eiro, 2 GB - 11,99 eiro, 6 GB - 16,99 eiro, bet bezlimita - 21,99 eiro mēnesī. Šobrīd jaunajā tarifu plānā Tele2 1,5 GB mēneša maksa ir 10,99 eiro, Tele2 5 GB - 14,99 eiro, Tele2 15 GB - 19,99 eiro, Tele2 bezlimits - 22,99 eiro.
«Deviņi no desmit mūsu pamata tarifu plānu lietotājiem izmanto internetu telefonā. Tajā pašā laikā redzam, ka daļa klientu savus pašreizējos tarifu plānus izmanto neracionāli. Proti, viena liela grupa ir tādu klientu, kas katru mēnesi piepērk papildu interneta apmēru, kas liecina, ka viņu esošais tarifu plāns īsti neatbilst viņu mobilo sakaru lietošanas paradumiem. Tāpat ir daļa klientu, kuri dažādu iemeslu dēļ ierobežo mobilā interneta patēriņu un meklē bezmaksas Wi-Fi tīklu, lai varētu izmantot internetu telefonā. Tādēļ veicam mūsu pamata tarifu plānu pilnveidošanu. Nemainīgi paliek tie tarifu plāni, kas īpaši izstrādāti tādām sociālām grupām kā seniori, skolēni un jaunieši,» pirms jauno tarifu ieviešanas skaidroja Tele2 komercdirektors Raivo Rosts.
Tele2 sabiedrisko attiecību vadītājs Oskars Fīrmanis Neatkarīgajai skaidroja, ka šīs kampaņas mērķis ir runāt par jēgpilnu interneta lietošanu, nevis tā aizliegšanu. «Viedierīces un mobilais internets ir ienācis mūsu ikdienā, un mums ir jāmācās ar to sadzīvot - lietot to jēgpilni un pārdomāti. Jaunākie SPRK dati rāda, ka Latvijā viens iedzīvotājs mēnesī patērē aptuveni 12 GB mobilā interneta, un mēs ar kampaņu gribam parādīt, cik būtiski ir šo mobilo internetu patērēt jēgpilni, lai tas dotu pievienotu vērtību. Mūsu jaunie tarifu plāni sniedz mobilo sakaru lietotājiem lielākas iespējas izmantot mobilo internetu, un mēs vēlamies, lai tas atvieglotu cilvēku ikdienu un palīdzētu, piemēram, mācībās, darbā un dažādu sadzīves jautājumu risināšanā. Šādā kontekstā, velkot paralēles ar mūsu tarifu plāniem, varētu arī pārmest, piemēram, CSDD, ka viņi savās kampaņās runā par drošu braukšanu, nevis pilnīgu automašīnu aizliegšanu uz ceļiem,» sacīja O. Fīrmanis.