AS Latvenergo februāra vidū uzsāka dabasgāzes tirdzniecību mājsaimniecībām, piedāvājot vairākus Elektrum Dabasgāze produktus, no kuriem daļa ir lētāka, bet daļa tādā pašā cenā kā publiskā tirgotāja AS Latvijas gāze regulētā cena. Kā uz šo piedāvājumu reaģēja dabasgāzes lietotāji, intervijā Neatkarīgajai atklāj Latvenergo pārdošanas direktors Uldis Mucinieks.
- Jāatzīst, ka mūsu pirmā mēneša rezultāti gāzes tirgū ir vērā ņemami. Mēneša laikā mūs kā savus dabasgāzes piegādātājus ir izvēlējušās aptuveni 500 mājsaimniecības, un ir prieks redzēt, ka tas nav tikai pirmās nedēļas efekts. Mājsaimniecību skaits, kas izvēlas Elektrum piedāvājumu gāzes tirgū, stabili aug ar katru nedēļu.
-Vai arī uzņēmumi izvēlas Latvenergo kā dabasgāzes piegādātāju?
- Jā, mūsu klientu vidū ir arī uzņēmumi - kopskaitā aptuveni pieci simti. Tātad jau pirmā mēneša laikā, kopš Latvijā sākām piedāvāt dabasgāzes tirdzniecības pakalpojumus mājsaimniecībām, mūsu dabasgāzes klientu skaits sasniedzis 1000. Uzņēmumu segmentā strādājam visās trīs Baltijas valstīs.
Pirmais dabasgāzes tirgus, kurā startējām ar savu piedāvājumu, bija Igaunija. Un, lai arī Igaunijas tirgus ir vismazākais no gāzes tirgiem, tajā skaitā arī no biznesa potenciāla viedokļa, mēs sapratām, ka tas mums dos iespēju apgūt pieredzi, gatavojoties dalībai gāzes tirgū Latvijā un Lietuvā. Līdz ar to 2016. gada beigās mēs gāzes tirgū spērām pirmos soļus Igaunijā, pēc tam - 2017. gada vasarā - gāzes tirgus atvērās Latvijā, un sākām piedāvāt dabasgāzi uzņēmumiem Latvijā, un pērn rudenī savā gāzes piedāvājumā iekļāvām arī Lietuvas uzņēmumus.
- Uzņēmumi, kuriem gāzes patēriņš ir salīdzinoši liels, protams, apsver katru izdevumu pozīciju, un lēmums izvēlēties izdevīgāko piedāvājumu ir likumsakarīgs. Kādi ir iemesli, kāpēc mājsaimniecības pat ar salīdzinoši nelielu patēriņu izvēlas Latvenergo kā dabasgāzes piegādātāju?
- Tas, ka mājsaimniecības izvēlas kādu no Elektrum dabasgāzes produktiem, ir klientu atzinība, jo mēs, veidojot savu piedāvājumu, galvenokārt domājām par to, lai klientam tas būtu ērti lietojams.
Cena, protams, nav mazsvarīga, taču mājsaimniecību tirgū gāzes gala cenas atšķirība starp tirgotājiem ir salīdzinoši maza, tāpēc galvenais, kam pievērš uzmanību privātais gāzes lietotājs, ir ērtība. Un tieši to mēs piedāvājam. Proti, izvēloties Elektrum gāzi, lietotājs saņem gan elektrību, gan gāzi no viena partnera, saņemot tajā skaitā vienotu rēķinu par abiem pakalpojumiem. Līdz ar to mājsaimniecība par gāzi un elektrību var norēķināties ar vienu maksājumu, kas daļai klientu ļauj ietaupīt arī uz bankas pārskaitījumu komisijas maksām. Tāpat klientiem vairs nevajag izmantot divas dažādas interneta vietnes skaitītāju nodošanai, rēķinu apskatīšanai, kā arī atcerēties, kādos datumos ir jānodod gāzes skaitītājs, kādos - elektrības, ja tas ir jādara katru mēnesi. Izvēloties vienu piegādātāju gan elektrībai, gan gāzei, klienti ietaupa laiku un samazina izdevumus.
Tāpat esošie Elektrum elektrības klienti mūs ir novērtējuši kā draudzīgus pakalpojumu sniedzējus un vēlas, lai tikpat ērta un draudzīga komunikācija būtu, iegādājoties arī gāzi.
Trešais iemels, kāpēc daudzas mājsaimniecības gāzes tirgū dod priekšroku Latvenergo, ir mūsu piedāvājums tiem klientiem, kas dabasgāzi izmanto apkurei. Šiem klientiem ir iespējams vienlaikus ar dabasgāzi iegādāties arī ikgadējo apkures katla apkopes pakalpojumu. Apkures katlu lietotāji šo iespēju ļoti novērtē, jo tas viņus atbrīvo no rūpēm pašiem atcerēties, kad ir jāveic apkope, un pašiem meklēt meistaru.
- Uz cik ilgu laiku ir jāslēdz līgums?
- Līgumi par dabasgāzes produktiem ir beztermiņa, lai klientiem nebūtu jāatceras par līguma pārslēgšanu. Izņēmums ir produkts ar apkures katla apkopes pakalpojumu, par kuru klientiem jāslēdz līgums uz 12 mēnešiem, jo norēķins par apkopes pakalpojumu notiek no gada uz gadu.
- Vai visiem klientiem, neatkarīgi no patēriņa, ir vienāda cena par gāzes kubikmetru?
- Nē, jo lielāks patēriņš, jo zemāka cena. Un tas attiecas uz mājsaimniecībām - tiem, kuri gāzi lieto apkurei, viena kubikmetra cena ir zemāka nekā tiem, kuri gāzi izmanto tikai plītīs.
Tajā pašā laikā klienti var jebkurā laikā mainīt tarifu plānu, ja, piemēram, plāno palielināt gāzes patēriņu, uzstādot ūdens sildīšanas iekārtu vai gāzes apkures katlu. Cita produkta izvēle nav saistīta ar papildu izmaksām.
- Par ko cilvēki visvairāk interesējās, pirms izvēlējās dabasgāzes piegādi no Latvenergo?
- Bez jautājumiem no klientu puses, protams, neiztikām un neiztiekam. Mums ļoti palīdz pieredze, ko guvām, atveroties elektrības tirgum mājsaimniecībām. Tad arī bija ļoti daudz jautājumu un neskaidrību, kuras pacietīgi vajadzēja izskaidrot. Sastopamies arī ar jautājumiem, uz kuriem atbildes mums šķiet visiem zināmas, taču izrādās, ka tā nav, piemēram, vai būs jāpārvelk gāzes caurules, vai būs jāmaina skaitītāji utt. Jautāt ir pareizi un pat vēlami. Mūsu darbs ir to izskaidrot. Tomēr, ņemot vērā, ka mājsaimniecībām jau ir pieredze elektrības tirgus atvēršanā, jautājumu par šo tematu ir mazāk, vairāk par gāzes tirgus niansēm.
- Ko atbildat uz jautājumu par gāzes cauruļu pārvilkšanu?
- Līdzīgi kā elektrības tirgū, arī gāzes tirgū, mainot tirgotāju, nekas nebūs jāpārvelk un arī skaitītāji šī iemesla dēļ nebūs jāmaina. Tāpat, mainot tirgotāju, nekāds gāzes pārrāvums nebūs, gāze degs tikpat spoži un cepeškrāsnī ieliktais kliņģeris turpinās cepties, jo tiks izmantota līdz šim lietotā gāzes piegādes infrastruktūra
- Vai Elektrum dabasgāzes klientu vidū ir arī tādi, kuri elektrību iegādājas no kāda cita tirgotāja, nevis Latvenergo?
- Tas ir iespējams, jo piedāvājam gāzi visiem, neatkarīgi no tā, vai potenciālais klients izmanto Elektrum vai nē. Esam saskārušies ar situāciju, ka elektrības pieslēgums īpašumā ir uz viena cilvēka vārda, bet gāze - uz cita. Tas nav šķērslis piedāvājuma saņemšanā.
- Kas ir jādara mājsaimniecībai, kura nolemj mainīt gāzes tirgotāju un kļūt par Latvenergo klientu?
- Privātpersonām visērtākais veids to ir izdarīt mūsu interneta mājaslapā elektrum.lv, kur šo pāreju var veikt ļoti īsā laikā - pat vienas līdz divu minūšu laikā. Šī procesa laikā sistēmas apmainās ar klientam piederošā objekta gāzes patēriņu. Klients saņem aktualizētu aprēķinu: ja objektā gāze ir patērēta vairāk nekā samaksāts, klientam būs iepriekšējam tirgotājam jāsamaksā starpība, ja pārmaksāts, tad iepriekšējam tirgotājam jālūdz veikt atmaksu.
- Vai uzņēmumiem pārejas process ir tikpat vienkāršs?
- Arī vienkāršs, un uzņēmumiem mēs vispirms piedāvājam konsultāciju ar klientu attiecību speciālistu, kas izskaidros visas nianses un informēs par iespējām, jo ir svarīgi, lai klients izvēlas sev ērtāko un izdevīgāko no mūsu piedāvājumiem.
Tāpat arī mājsaimniecības var konsultēties pa telefonu no jebkuras Latvijas vietas vai ar interneta starpniecību tā saucamajā čatā.
- Ja es pareizi saprotu, tad klientam pašam nav jāzvana iepriekšējam tirgotājam un jāsaka, ka vēlas mainīt tirgotāju.
- Nolemjot mainīt tirgotāju, ir jānoslēdz līgums ar jauno pakalpojuma piegādātāju, tāpat kā tas ir, mainot elektrības tirgotāju vai mobilo sakaru operatoru. Par pārējo parūpēsies tirgotājs. Iepriekšējam tirgotājam nav jāzvana vai jādodas uz uzņēmumu lauzt līgumu.
- Kas ir jādara klientam, kurš iegādājies īpašumu, kurā savulaik ir bijusi gāze, bet tā kaut kādu iemeslu dēļ ir tikusi atslēgta? Vai šādam klientam ir jādodas pie tirgotāja, piemēram, pie Latvenergo, vai arī pie Gaso vai Conexus?
- Šādam klientam nav jādodas ne pie gāzes pārvades, ne sadales operatora. Pietiek, ka par šo vēlmi viņš informē tirgotāju, no kura vēlas iegādāties gāzi. Arī šis, manuprāt, ir labs bonuss gāzes tirgus liberalizācijai, jo daudzas rūpes klienta vietā uzņemas tirgotājs.
Tāpat, iegādājoties jaunu īpašumu, jaunajam īpašniekam, izvēloties kļūt par Elektrum klientu, vairs nevajag slēgt divus atsevišķus līgumus - vienu ar elektrības, otru - ar gāzes tirgotāju. To visu var izdarīt vienā reizē - ar vienu līgumu un pēc tam ar vienu rēķinu apmaksāt.
- Ja notiek kāda ķibele ar gāzes iekārtu, caurulēm un ir gāzes noplūde, kam ir jāzvana - tirgotājam, sadales operatoram vai pārvades operatoram?
- Ne tirgotājam, ne arī kādam no operatoriem. Ja notikusi gāzes noplūde, jāzvana uz gāzes avārijas dienestu 114!
- Ja šobrīd, esot Latvenergo klientam, elektrību un gāzi var iegādāties vienkopus un par pakalpojumiem samaksāt ar vienu rēķinu, vai nākotnē Latvenergo piedāvās vēl kādu pakalpojumu, ko varētu pievienot šim vienotajam rēķinam?
- Pilnīgi iespējams. Katrā ziņā iedzīvotāji un uzņēmumi var būt pārliecināti, ka no mums visu laiku var gaidīt jaunus piedāvājumus. Vai tas būs internets vai kāds cits interesants piedāvājums, par to iedzīvotāji var būt droši, jo tā ir mūsu ļoti mērķtiecīga stratēģija - attīstīt piedāvājumu klāstu. Sākumā visa pamats bija elektrība; tad dabasgāze, tiesa, sākotnēji uzņēmumiem; pēc tam saules paneļi, kuru piedāvājumā esam vieni no līderiem Baltijā, viedās mājas tehnoloģijas un citi interesanti piedāvājumi. Varam apsolīt, ka tādi būs arī nākotnē.