Rīdziniece Gunta tēva sakrātos nolietoto riepu krājumus pagaidām glabā privātmājas teritorijā. Vecās riepas aizņem vietu, traucē, galu galā sen jau ir pienācis laiks no tām atbrīvoties. Tomēr vienkārši tas nav. Lielākoties riepu apmaiņa notiek pēc kārtības dots pret dotu – nodod vienu veco riepu, nopērkot vienu jaunu.
Tā kā ģimenē visiem ir pa automašīnai, tad papildu riepas nodot nesanāk. Cik riepu katrs auto nodeldē, tik arī nodod un uzreiz iegādājas jaunas. Rīgā no nevajadzīgo riepu krājumiem var atbrīvoties, aizvedot tās uz vides apsaimniekošanas uzņēmuma Eco Baltia vide šķiroto atkritumu pieņemšanas laukumu Getliņu ielā 5, bet gada laikā viens cilvēks (privātpersona) tur var nodot četras riepas bez maksas. Par katru virsnormas riepu ir jāmaksā papildus. Rīdziniecei Guntai būtu vajadzīgi desmit gadi, lai viņa atbrīvotos no riepu krājumiem, jo maksāt viņa negrib. Gunta gan lēš, ka viņai četru riepu vešana nav finansiāli izdevīga, bet pašlaik citu iespēju nav: vai nu tā, vai maksā no savas kabatas par uzkrātajām riepām.
Rīgas pašvaldība neplāno riepu izvešanas akcijas, jo tā ir ražotāja, nevis pašvaldības atbildība, skaidroja Rīgas domes Mājokļu un vides departamentā.
Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācija (LRAA) īsteno iniciatīvu Riepa ar rītdienu, un tajā piedalās 111 tirdzniecības vietas, kurās bez maksas var nodot transportlīdzekļu vecās riepas, iegādājoties jaunas. Akcijas dalībniekus var pazīt pēc uzlīmes Riepa ar rītdienu, jo šajās vietās nolietotās riepas tiek pieņemtas pārstrādei viens pret vienu attiecībā pret iegādāto riepu skaitu, nepiemērojot par nolietoto riepu apsaimniekošanu otrreizēju samaksu, informē ziņu aģentūra LETA. Akcijas dalībnieku saraksts ir pieejams LRAA mājaslapā.
LRAA aicina rakstīt uz e-pastu info@lraa.lv, kad patērētājs ir iegādājies riepas tirdzniecības vietā, kas piedalās šajā iniciatīvā, taču saņēmis atteikumu pieņemt nolietotās riepas bez maksas.
Savukārt akciju Dod riepām otru dzīvi atbalsta Latvijas Zaļais fonds, un arī tās ietvaros privātpersonas var bez maksas nodot nolietotās automašīnu riepas. Pieņemšanas punkti atrodas dažādās Rīgas apkaimēs. Dalībnieku saraksts ir publicēts Latvijas Zaļā fonda mājaslapā, tos var pazīt pēc atpazīšanas zīmes ar akcijas nosaukumu. Servisi un riepu maiņas un tirdzniecības punkti bez maksas pieņems ierobežotu riepu skaitu - tik daudz riepu, cik persona šajā servisā iegādāsies jaunas vai mainīs.
Tāda kārtība, kad riepas tiek pieņemtas bez papildu maksas, ja pērk vai maina līdzvērtīgu skaitu riepu, tiek pamatota ar nosacījumu, ka riepu servisi nedrīkst pieņemt vairāk riepu, nekā rodas to darbības rezultātā.
Riepu komersanti tiek uzmanīti īpaši skrupulozi, un tas ir pamatoti. Aizvadītajā nedēļā Rīgas domes Mājokļu un vides komitejas deputāti nolēma neatbalstīt jaunas nolietoto riepu reģenerācijas vietas izveidi Rīgā, Ganību dambī 31/Uriekstes ielā 4a. SIA Eko Recycling minētajā vietā plānoja veikt visu veidu nolietoto riepu (automašīnu, industriālās tehnikas, meža un agrotehnikas, ekskavatoru un iekrāvēju tehnikas u.c.) priekšapstrādi - mehānisku riepu sagriešanu mazākos gabalos, kā arī vieglo automašīnu riepu presēšanu. Uzņēmēji bija pieteikuši kopējo plānoto priekšapstrādes apjomu 10 000 tonnas riepu gadā. Pašvaldības deputāti atteikumu pamatoja ar iepriekšējo pieredzi, kad šie paši uzņēmēji bija uzkrājuši riepu kalnus Starta ielā.
Rīgas domes Mājokļu un vides komitejā informē, ka Starta ielā esošo riepu laukumu apsaimniekoja SIA Riepu bloki, kam pasludināta maksātnespēja un ir anulēta licence darbībai ar minēto atkritumu apsaimniekošanu. Turklāt šai firmai ir parādi vairākiem kreditoriem un nav samaksāta Valsts vides dienesta aprēķinātā soda nauda vairāk nekā 12 miljoni eiro. Arī kompānijā SIA Eko Recycling darbojas tie paši uzņēmēji, kas SIA Riepu bloki.