Lidosta vērsīsies tiesā pret "airBaltic"

Šodien VAS "Starptautiskā lidosta "Rīga"" Rīgas apgabaltiesā iesniegs prasību par vairāk nekā 2,5 miljonu latu parāda piedziņu no nacionālās lidsabiedrības "airBaltic", biznesa portālu "Nozare.lv" informēja lidostā.

Lidosta lūgs tiesu noteikt prasības nodrošinājuma līdzekli, apķīlājot tos maksājumus, kuri pienākas "airBaltic" no trešajām personām, naudas līdzekļus kredītiestādēs un citās finanšu institūcijās.

"airBaltic" parādsaistības par dažāda veida saimnieciskajiem līgumiem pret lidostu veidojušās no 2009.gada beigām un patlaban pārsniedz 2,5 miljonus latu, apgalvo lidosta.

Lidostas paziņojumā uzsvērts, ka prasības iesniegšana tiesā ir nepatīkams un ārkārtas solis, lai aizstāvētu uzņēmuma un akcionāra - valsts - intereses.

Norādot, ka informācija par prasības pieteikumiem ir ierobežotas pieejamības informācija, Rīgas apgabaltiesas kancelejas vadītājs Ilvars Tomsons aģentūrai LETA neatbildēja, vai šodien tiesā ir saņemts lidostas "Rīga" prasības pieteikums pret "airBaltic", sakot, ka "šāda lieta nav ierosināta".

Lidostas sarunas par parādsaistību dzēšanu esot bijis ļoti sarežģīts process, un jebkādas vienošanās no "airBaltic" puses esot pārkāptas.

Lidostas "Rīga" mērķis esot nodrošināt visiem sadarbības partneriem vienādus konkurences apstākļus un nepieļaut ļaunprātīgu dominējošā stāvokļa izmantošanu.

Ziņojumā uzsvērts, ka lidosta ir 100% valsts uzņēmums un tā savā darbībā realizē tādu saimniecisko darbību, kas atbilst valsts interesēm, nacionālajiem un starptautiskajiem likumiem. Tā arī turpmāk savu darbību realizēs atbilstoši akcionāra - valsts - interesēm.

Satiksmes ministrija (SM), komentējot lidostas "Rīga" lēmumu, uzsver, ka ministrijai abu pušu domstarpības nav jaunums, jo uzņēmumi jau iepriekš izteikuši pārmetumus viens otram arī publiski.

Strīda pamatā esot saimnieciski jautājumi, proti, lidostas skatījumā, "airBaltic" nenorēķinās par pakalpojumu, ko ir saņēmusi, savukārt aviokompānija kā pakalpojumu neapmaksāšanas iemeslus min lidostas labvēlību pret atsevišķiem pārvadātājiem.

SM uzskata, ka abām pusēm ir savi "mājasdarbi", kas jāveic, tomēr atzīst, ka par sniegto pakalpojumu ir jānorēķinās. Vienlaikus tiek uzsvērts, ka tomēr arī lidostai jārada pārliecība, ka tai pret visām aviokompānijām ir vienāda attieksme.

SM uzsver, ka valsts uzņēmumiem tāpat kā privātajiem uzņēmumiem jāaizstāv savas intereses un, ja abām pusēm neizdodas panākt risinājumu, komerciālus strīdus var izšķirt tiesa.

Valsts intereses šajā gadījumā esot, lai ne viens, ne otrs uzņēmums neciestu zaudējumus un tiktu nodrošināta abu uzņēmumu darbība.

Jau ziņots, ka iepriekš "airBaltic" apsūdzēja starptautisko lidostu "Rīga" pazeminātas maksas iekasēšanā par pakalpojumiem no "Ryanair". Aviokompānija vērsusies Konkurences padomē un solījusi iesniegt prasību tiesā, lai no lidostas piedzītu 5,9 miljonu latu kompensāciju.

Lidosta aviokompānijas "airBaltic" paziņojumus novērtēja kā emocionālus un nepamatotus un pieļāva iespēju, ka "airBaltic" mērķis cita starpā ir izvairīties no samaksas par saņemtajiem pakalpojumiem. Lidosta visiem saviem klientiem piemērojot vienādas maksas atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātajiem tarifiem.

"airBaltic" un starptautiskās lidostas "Rīga" aso strīdu par pakalpojumu tarifu izmaksām satiksmes ministrs Kaspars Gerhards (TB/LNNK) novērtēja kā "objektīvu saimniecisku diskusiju". Pēc viņa domām, risinājums būtu atsevišķa uzņēmuma izveidošanā lidostā, kas sniegtu virszemes pakalpojumus.

"Pats galvenais - lidostai "Rīga" ir jārada pārliecība, ka tai pret visām aviokompānijām ir vienāda pieeja, ka tarifi ir pamatoti," ekspresintervijā biznesa portālam "Nozare.lv" sacīja Gerhards.

"Lidostas tarifi, kurus ir noteicis Ministru kabinets, ir visām lidsabiedrībām vienādi," uzsvēra ministrs, vienlaikus uzsverot, ka ir virkne citu virszemes pakalpojumu, kurus aviokompānijas pērk no lidostas. Aviokompānijas tos ir ieinteresētas saņemt pēc iespējas lētāk.

"Aviokompānijām ir jābūt pārliecinātām, ka šie maksājumi ir pamatoti, caurskatāmi un tiek ievēroti visi konkurences principi. Šobrīd "airBaltic" ir diskusija ar starptautisko lidostu "Rīga", lai pārliecinātos, ka šie citi maksājumi ir atbilstoši," skaidroja ministrs.

Operatīvie dati liecina, ka lidostas peļņa 2009.gadā bija 383 000 latu.

Lidostā "Rīga" savus pakalpojumus piedāvā 16 aviokompānijas, jaunākās - "Belavia", "WizzAir", "TAROM" un "AeroSvit". Pasažieriem tiek piedāvāts 81 galamērķis. 2009.gadā lidosta apkalpoja 4 066 793 pasažierus un tas bija par 10,2% vairāk nekā gadu iepriekš.

"airBaltic" paziņojusi par provizorisko 2009.gada peļņu 14 miljonu latu (20 miljonu eiro) apmērā un 206 miljonu latu apgrozījumu, kā arī pērn sasniegusi pasažieru pieaugumu par 6% - līdz 2,75 miljoniem pasažieru.

"airBaltic" vasaras sezonā piedāvā vairāk nekā 100 lidojumu maršrutus Eiropā, Skandināvijā, Krievijā, NVS un Tuvajos Austrumos. 80 galamērķi sasniedzami no "airBaltic" bāzes Rīgā.

Latvijā

Latvijā faktiskā bezdarba līmenis šogad augusta beigās, tāpat kā mēnesi iepriekš, bija 6,8%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes darbaspēka apsekojuma dati.

Svarīgākais