Satiksmes ministrijas (SM) vadība nosūtījusi oficiālu pieprasījumu AS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) par Polijā nodokļu izkrāpšanā aizdomās turētā bijušā LDz meitasuzņēmuma "LDz loģistika" valdes priekšsēdētāja Vernera Lūša statusu un tiesiskajām attiecībām ar koncernu, pastāstīja SM pārstāve Iveta Kancēna.
Viņa teica, ka šāds pieprasījums nosūtīts, reaģējot uz publiski izskanējušo informāciju, ka Lūsim joprojām ir spēkā uzņēmuma līgums ar "LDz Cargo", lai gan Polijas varas iestādes izteikušas aizdomas par Lūša dalību miljonos mērāmās nodokļu izkrāpšanas shēmā.
Aģentūra LETA jau vēstīja, ka ka Lūsis Polijā tiek turēts aizdomās par izvairīšanos no pievienotās vērtības nodokļa (PVN) maksāšanas vairāk nekā 48 miljonu eiro apmērā.
Lūsim izvirzītas apsūdzības par četriem noziedzīgiem nodarījumiem. Prokuratūra viņu tur aizdomās par piedalīšanos nelikumīgā organizētā grupā, kura darbojās ar mērķi izdarīt noziedzīgus nodarījumus nodokļu jomā, kas saistīti ar PVN samazināšanu degvielas tirdzniecībā. Tāpat Lūsim inkriminēta nepatiesas informācijas sniegšana nodokļu iestādēm, nepatiesa grāmatvedības dokumentācija, kā arī noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana. Noziedzīgie nodarījumi tika veikti 2014.gadā, un starp aizdomās turētajiem ir arī vairākas citas personas, tostarp citu valstu pilsoņi, skaidroja prokuratūrā.
Par minētajiem pārkāpumiem Lūsim Polijā draud cietumsods līdz 15 gadiem.
Lūsis, kurš pērn 16.janvārī paziņoja par amata pamešanu uzņēmumā "LDz loģistika", nedēļu agrāk tika aizturēts Lietuvā pēc Polijas varas iestāžu lūguma. Lūsis bija "LDz loģistikas" valdes priekšsēdētājs no 2016.gada 1.septembra.
Savukārt pērn jūnijā "LDz Cargo" valdes loceklis Aleksandrs Kazačkovs aģentūrai LETA apstiprināja, ka LDz koncerns turpina sadarbību ar Lūsi.
Viņš norādīja, ka tas ir skaidrojams ar Lūša kompetenci loģistikas jomā. Tāpēc "LDz Cargo" ar Lūsi iepriekš ir noslēdzis uzņēmuma līgumu par darbu kravu piesaistīšanā un loģistikas jautājumu pilnveidošanā Lietuvā.
Ne LDz vadība, ne "LDz Cargo" vadība neatklāja, kad līgums ar Lūsi noslēgts un cik liels ir viņa atalgojums. Tāpat netiek komentēts līguma termiņš, kā arī tas, vai LDz sadarbība ar aizdomās turēto par nodokļu izkrāpšanu varētu, piemēram, kaitēt koncerna reputācijai.
Taču Lūša amatpersonas deklarācijās paustā informācija liecina, ka "LDz Cargo" uzņēmuma līgums ar Lūsi ir noslēgts 2016.gadā, kad Lūša ienākumi no šī uzņēmuma bija 7500 eiro. Deklarācijā par 2017.gadu redzams, ka Lūša ienākumi no "LDz Cargo" jau sasniedza 30 000 eiro.
Kā liecina "Firmas.lv" dati, pirms tam viņš bijis amatpersona vairākos uzņēmumos - SIA "LSC Shipmanagement" valdes loceklis, lidostas "Rīga" valdes loceklis, Privatizācijas aģentūras valdes loceklis, SIA "TF Europa" valdes loceklis, kā arī SIA "Euro Rail Cargo" valdes priekšsēdētājs.
Lūsis savulaik bijis arī līdzīpašnieks vairākos uzņēmumos - SIA "TF Europa", "Auto REMserviss", SIA "KPLG Trans", SIA "Eterno". Pēdējais no tiem bijis "TF Europa".
LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna "Latvijas dzelzceļš" valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitassabiedrības - AS "LatRailNet", kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA "LDz Cargo", kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums SIA "LDz infrastruktūra", ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums SIA "LDz ritošā sastāva serviss", apsardzes uzņēmums SIA "LDz apsardze", kā arī loģistikas uzņēmums SIA "LDz loģistika".