Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt Latvijā

Viens no lidostas padomes locekļiem bijis darījuma attiecībās ar izraidīto "Aeroflot" pārstāvi

© Vladislavs Proškins, F64 Photo Agency

Ja Krišjāņa Kariņa valdību apstiprinās, būtiski mainīsies tas, kuras partijas pārraudzīs vairākas svarīgas ministrijas. Tradicionāli starp gardajiem kumosiem, kur notiek lieli iepirkumi un padoti uzņēmumi ar daudzu miljonu apgrozījumu, bijusi Satiksmes ministrija. Satiksmes ministra saimniecībā ietilpst arī lidosta "Rīga". Stratēģiskas nozīmes objekts, kur drošības dienesti īpaši parbauda cilvēkus, kurus pieņem darbā. Šobrīd lidostas padome strādā nepilnā sastāvā. Turklāt mums kļuvis zināms, ka viens no padomes locekļiem bijis darījuma attiecībās ar aviokompānijas Aeroflot pārstāvi, kuram par spiegošanu netika pagarināta atļauja uzturēties mūsu valstī, vēsta raidījums "Nekā personīga".

Pirms Latvija iestājās Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijā jeb OECD, mums bija jāizpilda vairāki mājas darbi. Tajā skaitā 12 lielākajos valsts uzņēmumos jāatjauno padomes. Arī lidostā Rīga. Iepriekš padomes likvidēja, jo bieži amatos nonāca partiju ielikteņi, kuri tika pie labas algas. OECD gribēja, lai Latvija ievieš padomes, kas pilnvērtīgi uzraudzītu kā uzņēmumi strādā.

2016.gada maijā Satiksmes ministrija pēc konkursā atrada trīs lidostas padomes locekļus. Par priekšsēdētāju kļuva savulaik Aināram Šleseram pietuvinātais Juris Kanels. Gadu padomē pabija arī Raitis Nešpors, kurš vēlāk aizgāja uz "Latvijas autoceļu uzturētāju". Viņa vietā ministrija iecēla gādreizējo Bertolda Flika uzticamības personu aviokompānijā AIRBALTIC Lailu Odiņu. Trešais - Tālis Linkaits oktobrī no JKP tika ievēlēts par Saeimas deputātu un amatu lidostā atstāja.

"Mani personīgi pārsteidz, ka satiksmes ministrija līdz šim nav sludinājusi konkursu, jo es ļoti savlaicīgi atkāpos no amata gan paziņoju par atkāpšanos un man liekas tai jābūt tādai standarta procedūrai - tiklīdz kapitāldaļu turētājs zina, ka šī vieta ir vakanta vai atbrīvosies, tad uzreiz konkurss ir jāsludina, jo nav normāli, ka divi cilvēki faktiski izlemj tādus stratēģiski svarīgākos jautājumus vienā uzņēmumā," uzskata Tālis Linkaitis, Saeimas deputāts, Satiksmes ministra amata kandidāts (JKP)

Padomes locekļu darbs lidostā ir labi atalgots. Priekšsēdētājs saņem 2454 euro, padomes locekļi - 2209 euro mēnesī. Tomēr šobrīd divi vienīgie lidostas padomes locekļi Juris Kanels un Laila Odiņa nolēmuši piestrādāt arī citur. Īsi pirms Ziemassvētkiem viņi iecelti valdē "Transporta sakaru institūtā".

Kopš pagājušā gada marta intitūta īpašnieks ir kāda Nīderlandes kompānija "S7 FINANCE B.V.". Aiz šīs Amsterdamā reģistrētās firmas nosaukuma slēpjas viena no lielākajām Krievijas aviokompānijām SIBIRJ. Jeb kā tā pazīstama ārpus Krievijas - S7. Agrāk tā nodrošināja tikai Krievijas iekšējos lidojumus. Šobrīd aizvien aktīvāk izplešas starptautiski. Bet uz Latviju pagaidām nelido.

Valsts uzņēmumu padomes locekļiem nav aizliegts strādāt citur. Par to tikai jāinformē atbildīgā ministrija. Tā pārbauda vai darbu apvienotājiem neveidojas interešu konflikts.

"Odiņas kundze teica, ka viņa to ir izdarījusi decembrī un jau ir saņēmusi rakstisku atļauju. Es, nākot klāt šim papildus statusam institūtā kā institūta ne tikai rektors, bet arī valdes loceklis, es arī esmu rakstisku iesniegumu uzrakstījis ministrijai. Atbilde rakstiska man nav. Bet mutiski man teica, ka saskaņojums ir dots," norāda Juris Kanels, lidostas "Rīga" padomes priekšsēdētājs, a/s Transporta un sakaru intitūta valdes loceklis.

Interesanti, ka pirms diviem gadiem Transporta un sakaru institūta īpašnieks aviokompānija S7 iegādājās kādu uzņēmuma Boing un Krievijas kosmiskās tehnikas ražotāja "RKK Energija" bankrotējušu biznesu - ūdenī peldošu kosmisko raķešu palaišanas platformu. Aviokompānijas ideja ir pēc dažiem gadiem no tās kosmosā izšaut gandrīz simt dažādus satelītus. Kā izteikušies avionozares eksperti - tik grandiozu un dārgu projektu privātais bizness nevarēs pacelt. Tas nozīmē, tam varētu būt apsolīts tiešs un ļoti būtisks Krievijas valdības un prezidenta atbalsts. Arī finansiāls.

Uz jautājumu, vai strādāšana valdē Transporta un sakaru institūtā, kas pieder vienai konkrētai Krievijas aviokompānijai ir savienojams ar darbu Rīgas lidostas padomē, satiksmes ministrs (ZZS) Uldis Augulis atbild: "Nu, tas ir jāvērtē droši vien ne no interešu konflikta viedokļa, bet nu no drošības viedokļa. Tas ir droši vien Drošības policijas un SAB vērtējums attiecībā uz pielaidēm. Ja ir kaut kāds konflikts vai aizdomas, tad SAB vai drošības policijai tad droši vien ir jāvēršas pie konkrētās personas par to vai nu viņam ir pielaide vai arī nav. Līdz šim padomes un valžu locekļiem līdz šim visiem ir pielaides."

Šeit gan Satiksmes ministrs kļūdās. Lidostas padomes priekšsēdētājam pielaide ir. Bet Laila Odiņa to kārtot esot sākusi tikai aptuveni 5 mēnešus pēc apstiprināšnas amatā. Un Valsts drošības dienests pārbaudi joprojām turpina.

Valsts drošības dienests Nekā personīga plašāk pielaižu piešķiršanu nekomentē. Vien apstiprina, ka padomes priekšsēdētājam tāda jau iedota iepriekš. Bet par Lailu Odiņu pārbaude turpinās. Odiņa iepriekš vairākus gadus strādājusi ārpus Latvijas. Gan Baku bāzētajā "Azerbaijan Airlines", gan divus gadus Krievijas vienam no lielākajiem gāzes un naftas gigantiem "Surgutneftegaz" piederošajā aviokompānijā UTair Aviation. Bet pirms 10 gadiem Lailas Odiņas karjera ilgu laiku bija saistīta ar Airbaltic. Viņas kolēģim arī sanācis saskarties ar kādu Krievijas aviobiznesa pārstāvi. Tomēr plašāk par šo gadījumu lidostas padomes loceklis runāt nevēlas.

Saruna ar JuriKaneli, lidostas "Rīga" padomes priekšsēdētājs, a/s Transporta un sakaru intitūta valdes locekli:

Vai jūs pazīstat tādu cilvēku kā Sergejs Sokoļņikovs?

Pagaidiet, pagaidiet... Ā, jā, zinu.

Kādā veidā jūs zinat?

Bet tam nav sakara ar manu darbu? Tas ir privāts jautājums.

Kādā veidā jūs viņu zinat?

Es teicu, tas ir privāts jautājums.

Vai var gadīties tā, ka jūs esat slēdzis ar šo cilvēku līgumu par dzīvokļa izīrēšanu?

Vai man ir jaatbild uz privātiem jautājumiem? Jūs teicāt, ka gribat runāt par lidostas darbu.

Nu, jūsu reakcija liek saprast, ka esat.

Nē, es vēlreiz jums saku. Tas ir privāts jautājums. Ir taču kaut kāda privātās dzīves neaizskaramība un datu aizsardzība.

Ņemot vērā, ka šis cilvēks ir bijis lidsabiedrības Aeroflot pārstāvis Latvijā un pavisam nesen viņš ir izraidīts no Latvijas par spiegošanu. To jūs zinat?

To es zinu.

Tāpēc ir jautājums kā jums kā lidostas padomes loceklim ir sanākusi šī sakritība, ka jūs šim cilvēkam esat izīrējis nekustamo īpašumu?

Es neesmu īrējis, es darbojos tikai kā dzīvokļa īpašnieces pārstāvis.

Tad tur viss ir kārtībā un šaubu ēna pār jums kā lidostas padomes locekli attiecībā uz šo faktu nepastāv?

Es domāju, ka nē. Man neviens nekādas šaubas par šo faktu attiecībā uz mani nav izteicis. Tā ir kompetento iestāžu darīšana. Ne es, ne es pieņemu arī jūs, ja vien jūs nepārstāvat kompetentās iestādes, mēs neesam informēti galīgi par to. Mēs esam tikai avīžu lasītāju līmenī.

Tad jūsuprāt viņš tika nepamatoti izraidīts no Latvijas?

To gan es neesmu teicis. Es teicu, ka ne ar mani kāds ir apspriedis, ne ar mani kāds ir konsultējies, ne mani kāds ir informējis. Es tieši tā pat kā jūs izlasīju vai izdzirdēju masu saziņas līdzekļos un pieņēmu zināšanai.

Esošais Satiksmes ministrs Uldis Augulis nespēja pamatot, kāpēc līdz šim trešais lidostas padomes loceklis nav meklēts. Mums zināms, ka jaunā locekļa atlases komisija uz pirmo sēdi sanāks pirmdien. Pēc tam tiks sludināts konkurss.