Uz Neatkarīgās jautājumiem atbild Lattelecom valdes priekšsēdētājs Juris Gulbis.
- Kā jūs vērtējat 2018. gada rezultātus? Kādas bija veiksmes, kādas neizmantotās iespējas?
- Gads mums ir bijis diezgan veiksmīgs. Izaugsme turpinās, un, ja mums paveiksies, tad izaugsmes skaitlis, vērtējot apgrozījumu, būs tuvu pie 10%. Pieaugums ir gan jaunajās biznesa līnijās, gan arī visās tā sauktajās tradicionālajās nozarēs, tomēr vairāk ne tik straujš, jo kopējais interneta un televīzijas tirgus ir piesātināts.
- Kuri no biznesa segmentiem šogad auga straujāk, kuros biznesa segmentos ir vērojama stabila attīstība?
- Šogad mums ir, ar ko lepoties. Ļoti strauji aug jaunākie biznesa segmenti - elektrības tirdzniecība, mākoņu pakalpojumi, datu centrs, kā arī mazumtirdzniecības daļa. Ļoti veiksmīgi attīstās mūsu būvniecības uzņēmums Citrus Solutions. Šeit izaugsmi nodrošināja gan pieeja Eiropas fondiem, gan arī tas, ka kļuvām par pilnvērtīgu ģenerāluzņēmēju. Mazumtirdzniecības segmentā ir strauji palielinājusies tehnikas tirdzniecība, jo mums ir iespēja saviem klientiem piedāvāt visizdevīgākos dalītā maksājuma nosacījumus. Labi rezultāti ir arī izklaides biznesā, gan Helio Medija kompānijā, kas veido kanālus 360TV un STV Pirmā! un sniedz reklāmas pakalpojumus, gan arī Shortcut pakalpojumam. Shortcut lietotne, ar ko mēs ļoti lepojamies, kā arī vietējais saturs, ko piedāvājam mūsu kanālos, ļauj mums cīnīties ar starptautiskajiem spēlētājiem, jo skatītājam ir nepieciešams saturs latviešu valodā. Tirgus daļu mums palīdzēja noturēt un arī turpmākajos gados palīdzēs šogad ieviestā Helio interaktīvā televīzija. Varu apgalvot, ka mums ir izdevies izveidot jaunu biznesa modeli, kas vairāk nav atkarīgs tikai un vienīgi no Latvijas tirgus. Mēs daudz strādājam ārpus Latvijas. Datu centru bizness jau otro gadu pieaug par ceturtdaļu, salīdzinot ar iepriekšējo gadu. Turklāt 70% veido pakalpojuma eksports, Ukrainas mākoņpakalpojumu tirgū pat ieņemot ceturto vietu. Vācijā mūsu meitas uzņēmums Citrus Solutions izbūvē optikas tīklu vācu klientiem, liekot lietā Latvijā gūto pieredzi. Virzieni, kuros īpaša attīstība nenotiek, protams, ir fiksētie balss sakaru pakalpojumi. Interneta un televīzijas segmentam šogad būs pāris procentu liels pieaugums, kas skaidrojams gan ar to, ka Latvijā ir ļoti piesātināts tirgus un augsta konkurence, gan ar Latvijas demogrāfisko situāciju, jo samazinās gan iedzīvotāju, gan mājsaimniecību skaits.
- Kādi ir rezultāti Lattelecom ienākšanai elektrības tirgū?
- Elektrības tirgū mēs esam sasnieguši astoņus procentus no tirgus apjoma un esam otrais lielākais elektrības tirgotājs mājsaimniecībām. Mēs veiksmīgi iegājām arī korporatīvajā tirgū, radot konkurenci arī lielākajiem spēlētājiem. Mūsu ienākšanu elektrības tirdzniecībā varētu saukt par šāgada veiksmes stāstu. Mums ir izdevies izveidot caurskatāmu un saprotamu tarifu plāna modeli, kuram ir viegli pieteikties vai no tā atteikties bez jebkādām līguma laušanas maksām. Turklāt klienti arvien vairāk izprot, kā darbojas elektrības tirgus, vairāk izmanto arī biržas cenu piedāvājumu. Uzskatu, ka mums ir izdevies pamainīt Latvijas elektrības tirgu.
Klientu ērtībām esam izveidojuši arī tet lietotni, kas ļauj gan mobilajās ierīcēs, gan datorā ikvienam ērti sekot līdzi biržas cenu svārstībām un saņemt ieteikumus par izdevīgākajiem elektrības patērēšanas posmiem, kā arī katru dienu sekot līdzi savam patēriņam un rēķinam, redzēt, no kādām daļām tas sastāv. Šis risinājums strādā un atceras klienta vietā, lai klientam būtu mazākas rūpes un vieglāka lēmumu pieņemšana. Lietotne arī sniedz tet rekomendācijas optimāla Sadales tīkla pieslēguma izmantošanai, lai nebūtu lieki jāpārmaksā par fāzēm un ampēriem.
- Šā gada sākumā elektrības tirgū tika aktīvi reklamēti tarifi ar biržas - mainīgām - cenām. Taču, tā kā visā Ziemeļeiropā šogad bija ļoti maz nokrišņu, tad elektrības cena biržā divkāršojās un finālā ieguvēji bija tie, kas izvēlējās stabilos tarifu plānus. Kā jums izdevās gūt panākumus tik sarežģītos apstākļos?
- 92% no tet klientiem izmanto biržas cenas pakalpojumus, un nepilnu divu gadu laikā publiskajā vidē ir raisījusies diskusija par biržas cenu piedāvājumu izdevīgumu, kas ilgtermiņā klientam vienmēr būs izdevīgāks nekā fiksētās cenas pakalpojums. Taču tet klientiem neliek izvēlēties un piesaistīties biržas vai fiksētās cenas pakalpojumam ilgtermiņā - klients var tarifu izvērtēt, pielāgot savām vajadzībām un tirgus situācijai un mainīt to kaut reizi mēnesī - bez jebkādas līguma laušanas maksas. Mēs piedāvājam klientiem ļoti elastīgu risinājumu. Tas ir pirmkārt. Otrkārt, mums, veiksmīgas sadarbības rezultātā ar elektrības vairumtirgotājiem ir izdevies arī pašlaik noturēt tirgū zemāko fiksētās cenas piedāvājumu, kas saglabāsies nemainīga visu nākamo gadu, kas ļaus mums piedāvāt zemāko fiksēto cenu tirgū arī 2019. gadā.
- Vai nodokļu sistēmas reforma uzlaboja investīciju iespējas? Vai tas atstās iespaidu uz jūsu attīstības plāniem?
- Nodokļu reformas labumu nevar nofiksēt viena gada laikā. Pa šo laiku ir mainījušies ģeopolitiskie apstākļi, kas būtiski ietekmēja arī ekonomiku kopumā. Nodokļu reformas rezultātā pieauga algas zemāko algu segmentā, un tā ietekmē strauji pieauga patēriņš un mazumtirdzniecības apgrozījums. Tas varētu būt reformas pozitīvais efekts. Ja vērtējam investīciju apjomu, tad ir jāpaiet vismaz pāris gadiem, lai novērtētu ieguvumus. Savukārt Lattelecom, neatkarīgi no nodokļu reformas, simts procentu no peļņas izmaksā dividendēs saviem akcionāriem, tāpēc mūs reinvestētās peļņas iespējas tiešā veidā neskāra.
- Vai pa šo gadu ir mainījusies situācija ar IT drošības riskiem valsts struktūrās un biznesa segmentā?
- Pēdējā laikā starptautiski zināmie klientu identitātes zaudējumi liek pievērst daudz nopietnāku uzmanību šiem riskiem. Mēs redzam, ka ir vairāk nekā dubultojies mūsu darījumu apjoms šajā jomā un pamazām klienti arvien labāk saprot šā jautājuma nozīmību. Latvijā pagaidām nav bijuši tādi ievērojami incidenti ar datu zādzībām, savukārt no visas pasaules dzirdam arvien vairāk skaļu gadījumu par datu zādzībām. Mēs redzam, ka uzbrūk katru dienu, sākot ar ļoti elementāriem paroļu uzminēšanas risinājumiem un jau turpinot ar sarežģītākām metodēm. Tādēļ esam ieviesuši ISO 27001 sertifikātu, kas garantē mums un arī mūsu klientiem to, ka tiek ievēroti visi drošības risinājumi un tie tiek profesionāli uzraudzīti ar atbilstošām sistēmām. Tomēr uzbrukumu intensitāte un apjoms pieaug, tāpēc klientu pieprasījums pēc drošiem IT pakalpojumiem aug.
Latvijā ir salīdzinoši laba izpratne par to, kas ir IT drošība. Taču ir vērts atkārtot vēlreiz un vēlreiz, ka, uzņēmumiem arvien vairāk digitalizējot savu darbu un pārejot uz vēl jaunākām tehnoloģijām, riski tikai pieaugs. Tāpēc mēs datu aizsardzību, digitālo auditu u.c. piedāvājam arī kā vienu no pakalpojumiem. Mēs pat esam izveidojuši atsevišķu uzņēmumu, kas nodarbojas tieši ar šo biznesu un konsultē mūsu klientus datu aizsardzības un drošības jautājumos.
Pateicoties jaunajām tehnoloģijām, tiek ģenerēts milzums jaunu datu. Mēs Lattelecom esam izveidojuši pat datu zinātnieku komandu un tā saukto datu ezeru. Tajā visi nestrukturētie dati par klientu rīcībām tiek apkopoti depersonalizētā formā, un mēs analizējam, kādus labākus, klientu interesēm piemērotākus risinājumus radīt. Jaunās tehnoloģijas ģenerē milzīgu daudzumu ar jauniem datiem, un konkurētspējas priekšrocības būs tiem, kas spēs lielos datu masīvus analizēt, piedāvājot klientam arvien jaunas iespējas un atvieglojot viņu ikdienu.
- Patiesi apbrīnojama dāvana Latvijas simtgadē bija latviešu jaunāko un klasikas filmu pieejamība Shortcut servisā. Kā jūs raksturotu uzņēmuma izklaides un TV virziena segmenta attīstību 2019. gadā?
- Mēs Latvijā konkurējam ne tikai ar vietējiem, bet arī globāliem spēlētājiem, jo īpaši satura jomā. Līdz ar to mēs sapratām, ka ir divi būtiskākie veidi, kā mēs varam konkurēt. Pirmais ir tehnoloģiskā puse satura piekļuvei - skatītājiem ir nepieciešams savam pakalpojumam piekļūt neatkarīgi no tā, kur viņš atrodas - mājās vai ceļā, tādēļ mēs ieviesām Helio iTV, kas varbūt no sākuma vienai klientu grupai, kam bija lielāks pieradums pie iepriekšējās vides, ne visai patika, bet tagad, jo vairāk cilvēki izmēģina jaunās iespējas, jo labākas ir atsauksmes. Otra ir satura puse, piemēram, Shortcut filmu un seriālu serviss, kur ir pārstāvēts Latvijas saturs un pasaules aktuālākais saturs latviešu valodā un kas arī ir pieejams Helio iTV. Latviešu valoda ir tā, kas mums palīdz noturēties pret globāliem spēlētājiem. No desmittūkstoš filmu, seriālu sēriju un pārraižu klāsta 90% lietotnē Shortcut var skatīties latviešu valodā. Šobrīd aktuālākais saturs ir pašas jaunākās latviešu filmas - Tēvs Nakts, Lustrum, Melānijas hronika, Bille, multfilmas par Loti un simtiem citas, kā arī mūsu pašu Helio Media raidījumi un seriāli, bērnu saturs un sporta tiešraides.
Tāpat piedāvājam arī ārzemju saturu latviešu valodā - vai nu ierunātu, vai arī ar latviešu valodas subtitriem. Kamēr mašīntulkošanas tehnoloģijas nav vēl tik augstā līmenī, lai varētu runāto tekstu efektīvi tulkot latviešu valodā, tikmēr noteiktas konkurētspējas priekšrocības mums būs, un šajā jomā mēs esam tirgus līderi.
- Vai tātad jūs izskatāt iespēju, iekļaut ne tikai Latvijas, bet arī Latvijas skatītājam daudz tuvāku valstu - Baltijas, Somijas - filmu saturu?
- Tā ir laba doma. Šogad koncentrējāmies tieši uz latviešu filmām, taču, ja redzam, ka mūsu skatītājiem tas ir interesanti, mūsu satura cilvēku komanda noteikti izskata un izvērtē iespējas nodrošināt aktuālo saturu.
- Uzņēmuma jaunie produkti un pakalpojumi tiks attīstīti trīs lielu pakalpojumu grupu ekosistēmām - mājai mājsaimniecībām, darba pakalpojumi uzņēmumiem un datu apkopošanai un mākslīgā intelekta risinājumos. Kurš no šiem virzieniem, jūsuprāt, būs svarīgāks 2019 gadā?
- Pakalpojumu blokā, kas attiecas uz mājām, lielāko uzsvaru liksim uz izklaidi, saturu un tā tehnoloģisko pieejamību. Helio ir lieliska izklaides zīmola platforma, kurā turpināsim investēt gan pašu ražotajā saturā, gan pasaules labākajā satura piedāvājumā, kā arī attīstīsim eSporta virzienu. Tā ir viena no lielākajām Lattelecom priekšrocībām, ka spējam nodrošināt visu komplektu: gan jaudīgāko internetu, kas spēj nodrošināt nepieciešamos datu apjomus visu ģimenes locekļu vajadzībām, gan saturu - modernāko Helio iTV, modernāko filmu, seriālu un tiešraižu lietotni Shortcut, Baltijas eSporta līgu un HyperTown festivālu, savus TV kanālus 360TV un STV Pirmā!..
Tāpat turpināsim attīstīt tālāk gudrās mājas piedāvājumu kopā ar elektrību, lai mūsu klientiem ļautu ekonomēt un dzīvot komfortā, ļaujot tehnoloģijām paveikt lielāko darbu. Jau šobrīd gudrās mājas piedāvājumā ir gan siltās grīdas regulators, kas, piemēram, ir pieslēdzies elektrības biržai un tad, kad cena ir viszemākā, ieslēdz silto grīdu, gan ir pieslēdzams radiatoru regulators ar siltuma sensoru, gan dažādi komforta sensori, piemēram, gaisa kvalitātei.
Biznesa segmentā fokusējamies uz tehnoloģiskiem piedāvājumiem, kas būtu viegli pieejami un vienkārši komplektējami, atbilstoši katra biznesa vajadzībām, nopērkami un vienkārši lietojami mākonī. Protams, arī biznesa segmentam piedāvājam tradicionālos pakalpojumus, kas attiecas uz interneta tehnoloģijām, IT drošību, datu drošību un energoefektivitāti. Tas būs liels izaicinājums visiem uzņēmējiem, kuriem būs jāveic viņu biznesa digitālā transformācija, lai nodrošinātu pieaugošas klientu prasības un efektivizētu savu biznesu.
Viens no lielākajiem jaunumiem nākamgad noteikti ir fokuss uz datiem - to kvalitatīvu apstrādi, datu analītiku un datos balstītu klientu komunikāciju, reklāmas analīzi u.c.
- 2019. gada pavasarī Lattelecom mainīs zīmolu un uzņēmuma nosaukumu uz tet. Pirms kāda laika Latvenergo enerģijas pārdošanas uzņēmums arī savā nosaukumā Elektrum atbrīvojās no vārda, kas to saistītu ar Latviju. Jūsu atbilde tiem, kas iebilst pret to, ka vārda «Latvija» daļa pazūd no uzņēmumu nosaukuma?
- Katram var būt savs viedoklis, bet šādu lēmumu diktē biznesa loģika un jaunā mūsu biznesa stratēģija. Mēs lepojamies ar to, ko esam paveikuši līdz šim, un savu piederību Latvijai. Taču arvien attīstām jaunus biznesus un ieejam jaunos tirgos, un nosaukumā ietvertā vārda daļa «telecom» vairs pilnībā neatspoguļo to, ar ko mēs nodarbojamies. Mēs arvien vairāk strādājam ārpus Latvijas - Austrumeiropā, Ziemeļeiropā u.c., kur ir labāk, ja uzņēmuma nosaukums nav sarežģīts, bet ir īss, kodolīgs un saprotams, lai nosaukums ir visiem viegli izrunājams. Līdz ar to biznesa loģika diktēja uzņēmuma nosaukuma maiņu.
- Lattelecom ir arī dažādu sporta un kultūras pasākumu atbalstītājs. Kas ir sagaidāms tuvākajā laikā?
- Jau februārī atsāksies Baltijas eSporta līga, ar ko pirmoreiz iepazīstinājām pirms nepilna gada. Šis ir pirmais šāda līmeņa eSporta pasākums reģionā, un to izveidojām ar mērķi sniegt iespēju Latvijas, Lietuvas un Igaunijas talantīgākajiem spēlētājiem sevi pierādīt jaunā konkurences līmenī, pašiem labākajiem pavērt ceļu uz vēl augstākām līgām un Latvijai kļūt par Baltijas eSporta centru. Šinī ziņā vasaras sākums būs ļoti aktīvs, jo maijā norisināsies ikgadējais Lattelecom Rīgas maratons un jau 1.-2. jūnijā - Baltijas eSporta līga noslēgsies ar urbānās kultūras un eSporta festivālu HyperTown, ko pirmoreiz rīkojām šā gada maijā un kas vienlaikus pulcēja jaunāko tehnoloģiju entuziastu, eSporta, cosplay un citas mūsdienu jaunatnes komūnas.