Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt Latvijā

Saeima: pedagogu atalgojuma sistēma jāsakārto nekavējoties

© F64

Pedagogu atalgojuma sistēma jāsakārto pēc iespējas ātrāk, problēmas risināšanai izvirzot arī īstermiņa mērķus, trešdien Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas sēdē uzsvēra komisijas priekšsēdētājs Kaspars Ģirģens (KPV LV).

"Nav pieņemams, ka darbus, kas nepieciešami tās uzlabošanai, plānots veikt vairāku gadu laikā. Mums vajadzīgi arī īstermiņa mērķi, kurus varam izvirzīt, lai situāciju uzlabotu," uzsvēra Ģirģens.

Komisijas deputāti sēdē tikās ar Valsts kontroles, Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM), Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības pārstāvjiem, lai apspriestu Valsts kontroles veiktās revīzijas par pedagogu atlīdzības sistēmu rezultātus.

Revīzijas, kas veikta 32 Latvijas skolās un IZM, rezultāti liecina, ka pedagogu darba samaksas sistēmu nepieciešams vienkāršot, padarīt saprotamāku un caurskatāmāku, skaidroja Valsts kontroles pārstāvji. Secināts, ka nevienā no skolām nav pilnībā ievērots regulējums par pedagogu darba samaksu, savukārt pedagogu slodze un alga noteikta pēc skolas vadības ieskatiem. Tāpat problēmas saskatītas skolās īstenotajā piemaksu, naudas balvu un prēmiju sistēmā. Turklāt secināts, ka 70,8% pedagogu jauno darba samaksu uzzina tikai tad, kad jau sācies jaunais mācību gads.

Balstoties uz revīzijas rezultātiem, Valsts kontroles aicinājusi nozares ministriju izvērtēt iespēju noteikt pedagogiem normālo jeb 40 darba stundu slodzi nedēļā līdzšinējo 30 stundu vietā un veikt citas izmaiņas, lai mazinātu ar darba laika un samaksas noteikšanu saistīto birokrātisko slogu. Skolotāji laicīgi jāinformē par gaidāmo algu apmēru, tāpat jāveic papildu uzraudzība valsts mērķdotāciju izlietojumam.

Savukārt pašvaldības aicinātas sakārtot darba samaksas regulējumu skolās un veicināt skolotāju tiesību ievērošanu, piemēram, veicot atbilstošu virsstundu uzskaiti.

IZM pārstāvji komisijas deputātiem skaidroja, ka dažādas ar pedagogu atalgojuma sistēmu saistītas izmaiņas jau regulāri tiek īstenotas, un šis darbs nākotnē turpināsies, bet problēmas radot, piemēram, tādi aspekti kā pedagogu dažādā noslodze.

Tomēr komisijas deputāti norādīja, ka daļa no revīzijā izgaismotajiem jautājumiem risināmi jau līdz nākamā mācību gada sākumam, un lūdza Valsts kontroli noteikt reālistiskus, bet īsākus atklāto problēmu risināšanai paredzētos termiņus.