Lidostas "Rīga" un "airBaltic" konfliktu Gerhards vērtē kā "saimniecisku diskusiju"

© Scanpix/AP

Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" un starptautiskās lidostas "Rīga" aso strīdu par pakalpojumu tarifu izmaksām satiksmes ministrs Kaspars Gerhards (TB/LNNK) uzskata par "objektīvu saimniecisku diskusiju" un risinājumu redz atsevišķa uzņēmuma izveidošanā lidostā, kas sniegtu virszemes pakalpojumus.

"Pats galvenais - lidostai "Rīga" ir jārada pārliecība, ka tai pret visām aviokompānijām ir vienāda pieeja, ka tarifi ir pamatoti," ekspresintervijā biznesa portālam "Nozare.lv" sacīja Gerhards.

"Lidostas tarifi, kurus ir noteicis Ministru kabinets, ir visām lidsabiedrībām vienādi," uzsvēra ministrs, vienlaikus uzsverot, ka ir virkne citu virszemes pakalpojumu, kurus aviokompānijas pērk no lidostas. Aviokompānijas tos ir ieinteresētas saņemt pēc iespējas lētāk.

"Aviokompānijām ir jābūt pārliecinātām, ka šie maksājumi ir pamatoti, caurskatāmi un tiek ievēroti visi konkurences principi. Šobrīd "airBaltic" ir diskusija ar starptautisko lidostu "Rīga", lai pārliecinātos, ka šie citi maksājumi ir atbilstoši," skaidroja ministrs.

Satiksmes ministrs uzskata, ka ir iespējas atrast risinājumu "airBaltic" un lidostas strīdam, gan iesaistot dažādas institūcijas, kas uzrauga konkurences tiesības, gan šos virszemes pakalpojumus deleģējot atsevišķam uzņēmumam.

"Lai aviokompānijām nebūtu diskusijas par maksājumu pamatotību, es domāju, lietderīgi būtu nodalīt virszemes apkalpošanas pakalpojumus atsevišķā meitasuzņēmumā vai norēķinu centrā. Tad lidsabiedrībām būtu skaidrs, kam un par ko tās maksā. Var būt arī privātā sektora piesaiste," norādīja Gerhards.

Šādu ideju atbalstot arī lidosta "Rīga" un priekšlikums par virszemes pakalpojumu biznesa nodalīšanu tikšot virzīts tālāk izskatīšanai valdībā.

Gerhards uzskata, ka skandāls ap lidostas "Rīga" pakalpojumu maksājumiem tās tēlu ārpus Latvijas robežām negraus. "Ja mēs skatāmies, kas notiek pasaulē, kur milzīgas aviokompānijas nes miljardiem lielus zaudējumus, par kādu tēlu graušanu te var runāt? Rīgas lidosta strādā ar plus zīmi," skaidroja politiķis.

Lidostas preses sekretārs Mārtiņš Langrāts piekrīt, ka klientiem - aviosabiedrībām - bez lidostas tarifiem ir citi maksājumi, un maksa tiek noteikta pēc tā, kādus pakalpojumus lidkompānija izvēlas izmantot.

"Aviokompānija var izvēlēties gaisa kuģi pie tilta, var izvēlēties pasažieru vešanu ar autobusu, pasažieru nokļūšanu gaisa kuģī ar kājām. Ir daudz un dažādi elementi, no kuriem ir atkarīga attiecīgi cena, ko maksā aviokompānija, un tā arī ir visa problēma," sacīja Langrāts.

Briseles regula paredzēja liberalizēt virszemes pakalpojumu sfēru lidostā un Satiksmes ministrijas konkursā par virszemes pakalpojumu sniegšanu uzvarēja kompānija "North Hub Services", kas daļēji jau no 1.janvāra nodrošina virszemes pakalpojumu sniegšanu, arī aviokompānijai "airBaltic", skaidroja Langrāts. Līdz tam lidostai "Rīga" bija monopolstāvoklis.

Jau ziņots, ka "airBaltic" apsūdz starptautisko lidostu "Rīga" pazeminātas maksas iekasēšanā par pakalpojumiem no "Ryanair". Tā jau vērsusies Konkurences padomē un šonedēļ iesniegs prasību tiesā, lai no lidostas piedzītu 5,9 miljonu latu kompensāciju.

Lidosta aviokompānijas "airBaltic" paziņojumus vērtē kā emocionālus un nepamatotus un pieļauj, ka tās mērķis cita starpā ir izvairīties no samaksas par saņemtajiem pakalpojumiem. Lidosta visiem saviem klientiem piemērojot vienādas maksas atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātajiem tarifiem, teikts lidostas paziņojumā.

Pirms vērsties tiesā un citās uzraugošajās institūcijās, lidosta aicina "airBaltic" vadību nemaldināt sabiedrību un valsts institūcijas ar nepatiesiem un nepārbaudītiem faktiem.

Lidosta skaidro, ka "airBaltic" un Īrijas zemo izmaksu lidsabiedrība "Ryanair" ir divi lielākie starptautiskās lidostas "Rīga" klienti un ikviens klients par saņemtajiem pakalpojumiem veic samaksu par starptautiskās lidostas "Rīga" sniegtajiem pakalpojumiem atbilstoši valdības apstiprinātajiem tarifiem un noslēgtajiem līgumiem, tajā skaitā ar "Ryanair" un "airBaltic".

Ar Īrijas zemo izmaksu lidsabiedrību joprojām esot spēkā 2004.gadā noslēgtais līgums, par kura pārslēgšanu noris ilgstošas partneru sarunas.

Starptautiskā lidosta "Rīga" ir valsts uzņēmums un tā savā darbībā realizē tādu saimniecisko darbību, kas atbilst valsts interesēm, nacionālajai un starptautiskajai likumdošanai, teikts lidostas paziņojumā.

Lidosta nepakļaušoties neviena klienta spiedienam arī turpmāk un savu darbību realizēs atbilstoši akcionāra interesēm.

"airBaltic" publiskās darbības un izteiktā nepatika pret starptautisko lidostu "Rīga" graujot ne tikai visas nozares, bet arī pašas lidsabiedrības reputāciju gan nacionālā, gan starptautiskā mērogā.

Lidosta aicina "airBaltic" sarunas ar partneriem risināt konstruktīva dialoga attiecībās, kā tas pieņemts normālā uzņēmējdarbības praksē.

"airBaltic" lūgs Konkurences padomei izvērtēt starptautiskās lidostas "Rīga" ļaunprātīgu monopolstāvokļa izmantošanu, iekasējot dažādas maksas no aviokompānijām un diskriminējot vietējo aviopārvadātāju.

Aviokompānijai ir pamats uzskatīt, ka "airBaltic" par starptautiskās lidostas "Rīga" pakalpojumiem maksā divkārt augstāku maksu nekā "Ryanair". "airBaltic" ir informācija, ka "Ryanair" kopš pērnā gada novembra nav maksājusi arī par Latvijas gaisa satiksmes pakalpojumiem.

"Ryanair" nekomentē "airBaltic" paziņojumus.

Latvijā

Lai uzlabotu drošību lidmašīnās un nedisciplinētus pasažierus par veiktajiem pārkāpumiem gaisa kuģī varētu saukt pie atbildības, neatkarīgi no valsts jurisdikcijas, Saeima ceturtdien, 3.oktobrī, konceptuāli atbalstīja likumprojektu, ar kuru paredzēts ratificēt protokolu par grozījumiem Konvencijā par noziegumiem un dažām citām nelikumīgām darbībām, kas izdarītas gaisa kuģos.

Svarīgākais