NRA pēta, vai avāriju statistiku uzlabojusi stingrāka braukšanas eksāmenu kārtība

© Ilze Zvēra/F64

Divu gadu laikā, kopš stājusies spēkā jaunā autovadītāju apmācības sistēma, drošība uz ceļiem nav būtiski palielinājusies – ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) skaits uz Latvijas ceļiem ar katru gadu pieaug. Tiesa, arī automašīnu uz ceļiem ir vairāk nekā pirms trim gadiem. 

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) statistiska liecina, ka pērn ceļu satiksmes negadījumos ar cietušajiem iekļuva 343 autovadītāji (B kategorijas), kas ir aptuveni 0,8 procenti no visiem autovadītājiem ar šādu braukšanas stāžu.

Garāka apmācība, stingrāki eksāmeni

Aizvadīto trīs gadu laikā būtiski mainījusies gan apmācības sistēma autoskolās, gan arī prasības, kārtojot eksāmenu CSDD.

Jaunā kārtība paredzēja palielināt minimālo braukšanas nodarbību skaitu un obligātu vadīšanas apmācību slidena ceļa apstākļos un diennakts tumšajā laikā. Līdz 2016. gada 1. novembrim B kategorijas topošajam vadītājam obligāti bija jāpiedalās 14 braukšanas nodarbībās, bet šobrīd - vismaz 20 nodarbībās. Autoskolu pieredze gan liecina, nereti kursantiem vajadzīgas pat vairāk nekā 20 obligātās braukšanas nodarbības, lai viņus varētu laist uz CSDD eksāmenu.

Tāpat kopš 2016. gada beigām topošajiem autovadītājiem ir jāapgūst bīstamu situāciju paredzēšana, risku novēršana, savukārt vadīšanas apmācība tika papildināta ar braukšanu slidena ceļa apstākļos un diennakts tumšajā laikā.

Izmaiņas eksāmena norisē ir arī CSDD. Kopš 2. maija B kategorijas teorētiskajā eksāmenā ir iekļauti trīs video jautājumi.

Dažs eksāmenu kārto desmitiem reižu

Automācības kārtība tika mainīta, lai uzlabotu kopējo ceļu satiksmes drošību un paaugstinātu jauno autovadītāju sagatavotības līmeni. CSDD rīcībā esošā informācija liecina, ka, piemēram, B kategorijas teorētiskā eksāmena sekmības līmenis tiešām ir nedaudz uzlabojies - ja 2016. gadā, pēc CSDD vērtējuma, tas bija 79,4 procenti, tad šā gada astoņos mēnešos - 82,8 procenti. Ar pirmo reizi teorijas eksāmenu parasti noliek lielākā daļa topošo autovadītāju. Šogad B kategorijas teorijas eksāmenu CSDD bez aizķeršanās nolika 13 910 no 15 674 eksāmena kārtotājiem (līdz 7. septembrim), tātad teju 90 procentu. Savukārt B kategorijas braukšanas eksāmenā sekmības līmenis visus trīs gadus ir bijis nemainīgs - 45% (kārtojot eksāmenu ar mehānisko ātrumkārbu), pat neskatoties uz to, ka autoskolās obligāto braukšanas stundu skaits tika palielināts par gandrīz trešdaļu. Kārtojot B kategorijas vadītāja apliecību braukšanai ar automātisko ātrumkārbu, sekmības līmenis ir pat pazeminājies - no 36,7 procentiem 2016. gadā līdz 33,9 procentiem šā gada astoņos mēnešos.

Nav noslēpums, ka lielai daļai topošo autovadītāju visvairāk galvassāpes sagādā tieši braukšanas eksāmens. Šogad ar pirmo reizi braukšanas eksāmenu B kategorijas vadītāja apliecības iegūšanai nolika vien teju puse no visiem eksāmena kārtotājiem, Pārējiem vajadzēja eksāmenu likt no divām līdz 16 reizēm, lai iegūtu vadītāja apliecību. VAS Ceļu satiksmes drošības direkcija Kvalifikācijas daļas priekšnieka vietnieks Aldis Bērziņš gan atklāj, ka iepriekšējos gados bijuši gadījumi, kad eksāmens ir bijis jākārto vēl vairāk reižu. Piemēram, viens autovadītājs, lai iegūtu tiesības stūrēt automašīnu ar mehānisko ātrumkārbu, braukšanas eksāmenu licis 42 reizes, citam autovadītājam, kas vēlējās iegūt vadītāja apliecību braukšanai ar automātisko ātrumkārbu, vajadzēja 21 reizi. Tomēr joprojām nepārspēts ir palicis teorētiskā eksāmena kārtošanas rekords - 52 reizes. Tiesa, tādu gadījumu, kad eksāmenu kārtošana pārsniedz 20 reižu, ir ļoti maz.

Negadījumu vairāk, bojāgājušo - mazāk

Pērn uz Latvijas ceļiem reģistrēti vairāk nekā 45 tūkstoši ceļu negadījumu, kas ir par aptuveni pieciem procentiem vairāk nekā 2016. gadā un par aptuveni 22 procentiem vairāk nekā 2014. gadā. Līdz ar negadījumu skaita pieaugumu, palielinājies arī CSNg cietušo, tajā skaitā smagi cietušo, skaits. Ja 2014. gada negadījumos tika ievainoti 4603 cilvēki, tajā skaitā 434 bijuši smagā stāvoklī, tad pērn ceļu negadījumos cieta 4824 cilvēki, tajā skaitā smagi cietušo bijis 496.

Kopš 2014. gada ir samazinājies bojāgājušo skaits. 2014. gadā dzīvību ceļu satiksmes negadījumos zaudēja 212 cilvēku, to vidū septiņi bērni, pērn - 136 cilvēki, ieskaitot sešus bērnus.

Lai uzlabotu drošību uz ceļiem, CSDD regulāri veido informatīvas kampaņas. Piemēram, šogad pirms Līgo svētkiem tāda bija - Viena kļūda - salauzta dzīve, kas balstīta uz vairāku avārijās cietušu cilvēku pārdzīvojumiem, emocijām un traģiskajām atklāsmēm. CSDD apkopotā statistika liecina, ka no 2010. gada reibumā izraisīto avāriju skaits samazinājies par 28%, bojāgājušo skaits sarucis par gandrīz pusi (no 22 bojāgājušajiem 2010. gadā līdz 12 bojāgājušajiem pērn), bet ievainoto skaits - par 23 procentiem.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais