"Latvijas valsts ceļu" (LVC) konkursā par kāda ceļa posma rekonstrukciju uzvarējis pretendents, kas solījis darbus izpildīt par 6 miljonus latu augstāku cenu nekā lētākie pretendenti, kas atsevišķiem konkursa pretendentiem radījis aizdomas par negodprātīgu konkursa norisi, ziņo Latvijas Televīzijas raidījums "De facto".
Autoceļa Tīnūži-Koknese rekonstrukcija ir šogad vērienīgākais LVC projekts. Kohēzijas fonda līdzfinansētajā projektā divu gadu laikā iecerēts rekonstruēt vairāk nekā 35 kilometrus ceļa. Pasūtījums būvniekiem ir ļoti vilinošs, jo tā budžets sākotnēji plānots ap 50 miljoniem latu. Jūnija sākumā LVC izraudzījušies uzņēmēju, kurš pie pasūtījuma tiks. Ceļa rekonstrukciju veiks SIA "Binders", bet līguma summa - vairāk nekā 40 miljoni latu.
LVC ražošanas pārvaldes direktors Gints Alberiņš paudis viedokli, ka līgumu izvedies noslēgt par krietni mazāku summu nekā sākotnēji cerēts.
Konkursā pieteicās septiņi pretendenti, piedāvājot darbus izpildīt par summu robežā no 27 līdz pat 38 miljoniem latu, neskaitot pievienotās vērtības nodokli. Uzvarējušais piedāvājums ir par 6 miljoniem latu dārgāks nekā lētākais.
Zemāko cenu solīja Vācijas kompāniju pārstāvošais SIA "Matthai", kura pārstāvis Gatis Drinķis paudis viedokli, ka solītā cena bijusi atbilstoša tirgus situācijai un reāla. "Paši gatavojām tāmes, rēķinājām, darījām, visus nodokļus ierēķinājām, lai nomaksātu valstij. Tas tiešām ietver tos 27 miljonus. Es tiešām nesaprotu, kā var būt tādas atšķirības, te pat var redzēt, ka 10 miljoni, nav saprotams." Uzņēmuma pārstāvis vairījās publiski paust savas aizdomas, kāpēc cenu atšķirības bijušas tik lielas un kāpēc izvēlēts krietni dārgāks pretendents, taču izteicās, ka zināmas aizdomas esot.
LVC atzīst, ka 6 miljoni latu būtu pamatīgs ietaupījums, taču uzņēmēju aizdomas par negodprātīgu konkursa norisi noliedz - zemāko cenu solījusī Vācu kompānija izkritusi tajā iepirkuma sadaļā, "ko sauc par glītrakstīšanu, tāpēc piedāvājums tālāk nemaz nav vērtēts".
"Sešu miljonu atšķirība rezultātu, protams, ka var ietekmēt, ja viņu piedāvājums būtu atbilstošs visām nolikuma prasībām, tad jau noteikti viņš būtu saņēmis piedāvājumu slēgt līgumu," sacījis Alberiņš. LVC apgalvo, ka potenciāli ietaupītie miljoni ceļu stāvokli Latvijā diez vai īpaši uzlabotu.
"Nekādi paskaidrojumi netika prasīti, vienkārši atsūtīta lapiņa, ka mēs neatbilstam. Gan par kvalifikāciju, gan betona nosaukumu, vienu ciparu, kas bija kļūda," sašutis bija "Matthai" pārstāvis, kurš apgalvoja, ka kompānija no sacīkstes izslēgta ļoti formālu iemeslu dēļ - it kā nav atbildusi būvdarbu vadītāja kvalifikācija, lai gan tā nolikumā nemaz neesot prasīta.
"Te bija televīzijā stāstīja, ka pietrūkst 3 miljoni bedrītēm, te var divreiz tos darbus izdarīt par to starpību," piebilda Drinķis.
LVC tomēr uzskata, ka arī tā sauktās glītrakstīšanas prasības esot ļoti svarīgas un neplāno no tām atteikties arī tad, ja varētu ietaupīt vairākus miljonus latu. Alberiņš skaidrojis, ka "risks ir liels, jo, ja mēs kļūdāmies savā vērtējumā, ja esam piešķīruši līgumu tam, kura piedāvājums neatbilst konkursa prasībām, tad ir risks, ka auditori to var konstatēt un mēs varam zaudēt Eiropas finansējumu".